ФОРМАТИВНО ПРОВЈЕРАВАЊЕ НА ФАКУЛТЕТИМА У СВЈЕТЛУ РЕФОРМИ ВИСОКОШКОЛСКОГ ОБРАЗОВАЊА СТУДЕНАТА

Autori

  • Vlado Simeunović Педагошки факултет у Бијељини Универзитет у Источном Сарајеву
  • Sanja Milić Педагошки факултет у Бијељини Универзитет у Источном Сарајеву
  • Dejana Bjelica

DOI:

https://doi.org/10.7251/NSK1802005S

Ključne reči:

формативно провјеравање, реформа високошколског система, студентска постигнућа

Apstrakt

Провјера студентских постигнућа представља једну од основних функција сваке високошколске институције. Оцјена представља сумативни исказ одређених постигнућа изражених одређеним симболом. У структури новонасталог високошколског система (болоњски процес) једна од суштинских промјена односи се на свођење наставних предмета на један семестар. Идеја се односи на промјерање фокуса са садржаја на остваривање циљева учења и стварање структура знања са значајним импактом на систем цјеложивотног учења. Основна идеја овог рада била је испитивање начина формативног провјеравања студентских постигнућа у контексту обавеза које произилазе из системских докумената (Закон о високом образовању, правила студирања, структура НПП, структура силабуса, препоруке Европске комисије у области високог образовања. Испитали смо начин на који наставници врше формативно провјеравање, анализирали учесталост, квалитативне карактеристике и њихов утицај на коначно постигнуће. Истраживање смо реализовали као студију случаја на Педагошком факултету у Бијељини. Резултати анализе показали су да постоји значајно одступање прописаних обавеза у погледу провјеравања постигнућа од реализованих. Такође, примјетна је значајна разлика у вредновању појединих активности чак и код сродних предмета. Постоје предмети и без завршног испита код којих се предиспитне обавезе претварају у коначну оцјену. Значајан је распон броја бодова који се могу освојити у току наставног процеса. Све наведено указује на потребу оспособљавања наставника за примјену система провјеравања и вредновања студентских постигнућа у складу са прокламованим идејама и стандардима образовања у Европској унији.

Reference

Black P. & D. Wiliam (1998). „Assessment and Classroom Learning”, Assessment in Education: Principles, Policy and Practice. CARFAX, Oxfordshire, Vol. 5, No. 1, pp. 7–74.

Black P. & D. Wiliam (2001). Inside the Black Box Raising Standards Through Classroom Assessment. King’s College London School of Education.

Bose, J. & Rengel, Z. (2009). A model formative assessment strategy to promote studentcentered self-regulated learning in higher education. US-China Education Review. Volume 6, No.12 (Serial No.61), ISSN 1548-6613, USA.

Boud, D. (2000). Sustainable assessment: rethinking assessment for the learning society. Studies in Continuing Education, 22(2), 151–167.

Burns, R. (2010). Implementation of formative assessment strategies as perceived by high school students and teachers: Professional development implications. ProQuest LLC, Ed.D. dissertation, Johnson & Wales University. (ERIC Journal No. ED514475). http://www.eric.ed.gov/ERICWebPortal/detail?accno=ED514475

Dunn, K. E. & Mulvenon, S. W. (2009). A Critical Review of Research on Formative

Assessments: The Limited Scientific Evidence of the Impact of Formative Assessments in Education. Practical Assessment Research & Evaluation, 14(7). Available online: http://pareonline.net/getvn.asp?v=14&n=7

Fort Hays State University(http://itle.okstate.edu/FD/online_teaching/assessment.html)

Natriello, G. (1987). The Impact of Evaluation Process on Students. Educational Psychologist. 22, pp. 155–175.

Nicol, D.J. & Macfarlane-Dick, D. (2005) Formative assessment and self-regulated learning: A model and seven principles of good feedback practice, Accepted for Publication by Studies in Higher Education.

Nimac, E. (2010). Vrjednovanje postignuća učenika na kognitivnom području, I modul teme Praćenje, vrjednovanje i ocjenjivanje učeničkih postignuća. Zagreb: Arhiv stručnog usavršavanja.

OECD/CERI International Conference “Learning in the 21st Century: Research, Innovation and Policy” Assessment for Learning Formative Assessment (2008).

Pintrich, P. R. & Zusho, A. (2002) Student motivation and self-regulated learning in the college classroom, in: J. C. Smart and W.G. Tierney (Eds) Higher Education: Handbook of Theory and Research, Volume XVII (New York, Agathon Press).

Popham, W. J. (2006). Defining and enhancing formative assessment. Paper presented at the Annual Large-Scale Assessment Conference, Council of Chief State School Officers, San Francisco, CA.

Sadler, D.R. (1998). Formative assessment: revisiting the territory, Assessment in Education, 5(1), 77–84

Stiggins, R. (2007). Five assessment myths and their consequences. Education Week, Vol. 27(8), p28–29.

The European Higher Education Area in: Bologna Process Implementation Report, 2015

Wilson, M. & Scalise, K. (2006). Assessment to improve learning in higher education: The BEAR Assessment System University of California, Berkeley, USA. Higher Education, 52, 635–663 Springer 2006 DOI 10.1007/s10734-004-7263-y

Yorke, M.(2003). Formative Assessment in Higher Education: Moves Toward Theory and the Enhancement of Pedagogic Practice, by, Higher Education, 45, 477–501.

Закон о високом образовању,(„Службени гласник Републике Српске”, бр. 76/2005, 97/2008).

Одлука о критеријумима за праћење рада студената, вредновању предиспитних обавеза, организацији завршног дијела испита и формирању коначне оцјене. Електротехнички факултет у Источном Сарајеву (2006). http://qa.etf.unssa.rs.ba/etf/pravilnik_ocjenjivanje.pdf

Правилник о правилима и организацији студија на основним академским студијама. Универзитет Сингидунум (2016). http://repository.singidunum.ac.rs/files/2017/04/Pravilnik-o-pravilima-i-organizacijistudija-na-osnovnim-akademskim-studijama.pdf

##submission.downloads##

Objavljeno

2018-12-31

Broj časopisa

Sekcija

Articles

Najčitanije od istog autora