THE NATURE OF COMMUNICATION IN COMBINED CLASSES

Authors

  • Vlado Simeunović Универзитет у Источном Сарајеву Педагошки факултет у Бијељини
  • Maja Perdan Ilić Универзитет у Новом Саду Филозофски факултет
  • Jelena Đermanov Универзитет у Новом Саду Филозофски факултет

DOI:

https://doi.org/10.7251/NSK1801175S

Keywords:

interaction, communication, combined class, student, teacher

Abstract

more classes simultaneously, the aim is to provide the quality of teaching and learning. The first of the plenty of challenges is an interactive and communicative dimension because its extent, quality and intensity increases the importance of teaching approach and affects the upbringing and educational work. Considering the fact that there is the need of affirmation of this dimension, the perspective of this paper is the importance of social and cultural interaction according to Lav Vigotski, as well as the nature and importance of communication and interaction through the particularities of work in combined classes.

References

Andevski, M. (2008). Umetnost komuniciranja. Novi Sad: CEKOM.

Berry, C. (2013). Multigrade teaching: a discussion document. University of London UK: Institute of Education.

Bonnie, M. (2000). Komunikacija sa djecom. Sarajevo: АВС Fabulas.

Bonnie, M. (2001). Kako ostvariti uspješan kontakt sa učenicima, priručnik za nastavnike. Sarajevo: Сарајевска трибина.

Bratanić, M. (1990). Mikropedagogija. Zagreb: Školska knjiga.

Bratanić, M., Maršić, T. (2004). Povezanost motivacije učenika sa stavovima prema nastavniku. Zagreb: Sveučilište u Zagrebu.

Brown, D.F. (2005). The significance of congruent communication in effective classroom management. The clearing house, Vol.79, No. 1, 12–15.

Đigić, G. (2017). Upravljanje razredom – savremeni pristup psihologiji nastavnika (doktorska disertacija). Niš: Filozofski fakultet u Nišu.

Ђорђевић, Б. и Ђорђевић, Ј.(1988). Ученици о својствима наставника. Београд: Просвета.

Jukić, S. i Gajić, O. (2006). Didaktičko-metodički aspekti organizacije nastave u kombinovanim odeljenjima. Novi Sad: Filozofski fakultet.

Lučić, К. i Matijević, М. (2004). Nastava u kombiniranim odjelima. Zagreb: Školska knjiga.

Mustafičić, N. (2013). Verbalna i neverbalna komunikacija kao najznačajniji faktor u kvalitetnoj interakciji učenik–nastavnik. 8. Naučno-stručni skup sa međunarodnim učešćem „Kvalitet 2013”, Neum.

Пердан Илић, М., Ђерманов, Ј. и Марић, Д. (2017). Иновирање наставе у комбинованим одјељењима. Нова школа, часопис за теорију и праксу савремене школе и предшколства бр.12, 169–180.

Rajlić, I. (2009). Inoviranje nastave u kombinovanom odjeljenju. Banja Luka: Grafid.

Рајчевић, П. (2014). Специфичности наставног рада учитеља у комбинованом одељењу. Зборнику радова Учитељског факултета. Призрен: Учитељски факултет у Призрену – Лепосавић, 41–55.

Rot, N. (2004). Znakovi i značenja. Beograd: Plato

Симеуновић, В. и Спасојевић, П. (2005). Савремене дидактичке теме. Бијељина: Педагошки факултет.

Симеуновић, В. и Спасојевић, П. (2012). Комбинована одјељења – педагошки изазов савременог система образовања (Како сачувати сеоске „патуљасте” школе?). Нова школа, часопис за теорију и праксу савремене школе и предшколства бр.7, 26–46.

Станковић-Јанковић, Т. (2012). Учење учења и емоције у настави. Бања Лука: Арт принт.

Stojaković, P. (2002). Psihologija za nastavnike. Banja Luka: Grafid.

Сузић, Н. (1995). Особине наставника и однос ученика према настави. Бања Лука: Народна и универзитетска библиотека.

Suzić, N. (2005). Pedagogija za XXI vijek. Banja Luka: TT-Centar.

Taole, M. Mncube, V. (2012). Multi-grade Teaching and Quality of Education in South African Rural Schools: Educators’ Experiences. University of South Africa.

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. (2015). Embracing Diversity: Toolkit for creating inclusive, Learning-friendly environments, specialized booklet 4: Practical Tips for Teaching Multigrade Classes. Bangkok Office: UNESCO. Retrieved from http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002201/220101e.pdf

Furlan, I. (1970). Upoznavanje, ispitivanje i ocjenjivanje učenika. Zagreb: Pedagoškoknjiževni zbor.

Havelka, N. (1992). Socijalna percepcija. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Šimić Šašić, S. (2011). Interakcija nastavnik-učenik: Teorije i mjerenje. Zadar: Odjel za izobrazbu učitelja i odgojitelja.

Шпијуновић, К. (1998). Организација рада у комбинованом одељењу. Београд: Филозофски факултет.

Downloads

Published

2018-06-30

How to Cite

Simeunović, V., Perdan Ilić, M., & Đermanov, J. (2018). THE NATURE OF COMMUNICATION IN COMBINED CLASSES. Nova škola, 13(1), 175–185. https://doi.org/10.7251/NSK1801175S

Most read articles by the same author(s)