УТИЦАЈ НАУЧНО-ТЕХНОЛОШКИХ ПРОМЈЕНА НА РАЗУМИЈЕВАЊЕ ФЕНОМЕНА ДАРОВИТОСТИ
DOI:
https://doi.org/10.7251/NSK1701130RKljučne reči:
историја даровитостиApstrakt
У раду је дат сажет преглед историјског развоја поимања поријекла и природе даровитости. Од почетка проучавања даровитости развило се неколико различитих приступа феномену даровитости. Она се крећу од мистичног вјеровања у „натприродно божанско поријекло“, преко психодинамичког, у којем је даровитост посљедица напетости између свјесног и несвјесног, затим когнитивног, који је посматра као дио мишљења, па све до савременог гледишта, које указује на значај одређених особина личности, креативних процеса, као начина стварања креативних продуката, али и окружења у коме јединка живи и дјелује. Циљ је да се прикаже како развој науке и технологије мијења, чак и радикално, поглед и приступ скоро свим облицима људског стварања и свијести, па тако и разумијевању даровитости.
Reference
Altras, A. (2006). Darovitost i podbacivanje. Beograd: Institut za psihologiju i Društvo psihologa Srbije.
Bulmer, M. (2003). Francis Galton: Pioneer of heredity and biometry. Baltimore: John Hopkins University Press.
Galton, F. (2000). Hereditary Genius. First published in 1869. Second Edition, with an additional preface, 1892. Third corrected proof of the first electronic edition, 2000.
George, D. (2005). Obrazovanje darovitih: kako identificirati i obrazovati darovite i talentirane učenike. Zagreb: Educa.
Gojkov, G. (2008). Didaktika darovitih. Vršac: VŠV.
Guilford, J. P. (1956). Fourteen Dimensions of Temperament. American Psychological Association.
Kant, I. (прев. 2004). Kritika moći suđenja. Beograd: Dereta. Lombrozo, Ch. (1864). Genio e follia. СПб: Питер.
McCann, M. (2007). 'Such Is Life ... in the Land Down Under : Conceptions of Giftedness in Australia'. In: Conceptions of giftedness : socio-cultural perspectives / edited by Shane
Mönks, F. J., & Mason, E. J. (2000). Developmental psychology and giftedness: Theories and research. In K. A. Heller, F. J. Mönks, R. J. Sternberg, & R. F. Subotnik (Eds.), International handbook of giftedness and talent (2nd ed., pp. 141–155). Amsterdam: Elsevier.
N. Phillipson and Maria McCann. Mahwah, N.J. : Lawrence Erlbaum Associates, 2007. Chapter 14, pp. 413-458.
Pekić, J. (2011). Karakteristike porodica sa akademski darovitim adolescentom. Neobjavljena doktorska disertacija, Novi Sad: Filozofski fakultet. Platon (прев. 1976). Država. Beograd: Beogradski izdavačko-grafički zavod.
Robinson, A. & Clinkenbeard, P. R. (2008). History of Giftedness: Perspectives from the Past Presage Modern Scholarship. Pfeiffer, S. I. (ed.), Handbook of Giftedness in Children. Vol. VIII.
Seneka, L. A (1981). Rasprava o blaženom životu; Odabrana pisma Luciliju. Beograd: Grafos.
Sternberg R. J. & Davidson, J. (2005). Conceptions of giftedness. Cambridge: University Press.
Suzić, N. (2005). Pedagogija za XXI vijek. Banjaluka: TT-Centar. Viner, E. (2005). Darovita djeca: Mitovi i stvarnost. Zagreb: Ostvarenje.
Zarevski, P. (2000). Struktura i priroda inteligencije. Jastrebarsko: Naklada Slap. Zovko, G. (1999). Učenici s osobitim potrebama. U: A. Mijatović (Ur.), Osnove suvremene pedagogije, Zagreb: Hrvatski pedagoško-književni zbor, 367 – 385.
Можиловская И. М. (2008). История проблемы одаренности [Электронный ресурс]// URL: http://www.vashpsixolog.ru/lectures-on-the-psychology/119- conferences-and-reports-on-psychology/664-scientific-theoretical-conferenceproblems-of-gifted-students (очитано: 25. 08. 2013).
Стојаковић, П. (2000). Даровитост и креативност. Српско Сарајево: Zавод за уџбенике и наставна средства.