СОЦИО-КОНСТРУКТИВИЗАМ КАО ЗНАЧАЈНО УПОРИШТЕ У МЕТОДИЦИ ПРЕДШКОЛСКОГ ВАСПИТАЊА И ОБРАЗОВАЊА
Ključne reči:
промјене у методици предшколског васпитања, васпитачи и њихове професионалне компетенцијеApstrakt
Рад је у цјелости посвећен актуелним проблемима конституисања методике предшколског васпитања и образовања, њених основних упоришта и функционалних веза са осталим педагошким дисциплинама. Будући да се ради о заснивању „новог“ програма и програмске концепције предшколског васпитања и образовања код нас, а након дугогодишњег прекида образовања васпитача на педагошким академијама, постоје реалне опасности од конфузије, „несналажења“ и преузимања методичких модела из традиције, из времена „интуитивне педагогије“. С тим у вези неопходна је „нова оријентација“ праксе у предшколским установама, нова методика којом се посебно води рачуна о сложености рада са дјецом у овом узрасту, објективно мањим могућностима примјене било каквог вида „поучавања“ и „академски оријентисаних програма раног учења“, што директно имплицира неодложну потребу подизања образовања васпитача на високошколски ниво, али првенствено на методици која ће учење дјеце ускладити са њиховим развојним могућностима.
Reference
G. Dryden i dr J. Vos (2004): Револуција у учењу, Како променити начин на који свет учи, Тимграф, Београд
Каменов, Е., Спасојевић, П. (2008): Предшколска педагогија, Педагошки факултет Бијељина
Спасојевић, П., Прибишев-Белеслин, Т., Николић, С. (2007): Програм предшколског васпитања и образовања, Завод за уџбенике и наставна средства, Источно Сарајево
Спасојевић, П. (2006.): Шестогодишњаци у школи – теоријска основа и емпиријска истраживања, Филозофски факултет, Бања Лука и ИП „Нова школа“, Бања Лука,
Спасојевић, П. (2003.): Игра и рано учење – програми раног учења усмјерени на дијете, Завод за уџбенике и наставна средства, Српско Сарајево,
Сузић, Н. (2000) „Двадесет осам компетенција за ХХI вијек“, Републички педагошки завод, Бања Лука,
21st Century Learning Initiative, (1997), Executive sumary, initiative synthesis, Washington D.C.
Документи:
„Бијела књига о васпитању и образовању у Републици Словенији“, 1995.
„Стратегија и концепција промјена у васпитању и образовању Републике Српске“, 1998