SOCIO-CONSTURCTIVISM AS AN IMPORTANT BASE IN METHODOLOGY OF NURSERY EDUCATION
Keywords:
changes in preschool education methods, preschool educators and their professional competenciesAbstract
This paper is entirely dedicated to the current problems of constituting preschool upbringing and education methods, their own strongholds and functional connections with other pedagogical disciplines. As it is about conceiving a ‘new’ programme and programme conception of preschool upbringing and education in this part of the world, and after a long-term break in teaching early childhood educators at the teachers’ training faculties, there is a real danger of confusion, ‘disorientation’ and taking traditional methodical models from the period of ‘intuitive pedagogy’. Thus, a ‘new orientation’ of preschool teaching practice is necessary, new methods that particularly focus on the complexity of the work with the children of this age, objectively decreased capability for any kind of ‘lecturing’ and ‘academically orientated programmes for early learning’ which directly implicate the urgent need to raise education of preschool teachers on the higher education level, but primarily based on the methods that will harmonize teaching children with their developmental capacities.
References
G. Dryden i dr J. Vos (2004): Револуција у учењу, Како променити начин на који свет учи, Тимграф, Београд
Каменов, Е., Спасојевић, П. (2008): Предшколска педагогија, Педагошки факултет Бијељина
Спасојевић, П., Прибишев-Белеслин, Т., Николић, С. (2007): Програм предшколског васпитања и образовања, Завод за уџбенике и наставна средства, Источно Сарајево
Спасојевић, П. (2006.): Шестогодишњаци у школи – теоријска основа и емпиријска истраживања, Филозофски факултет, Бања Лука и ИП „Нова школа“, Бања Лука,
Спасојевић, П. (2003.): Игра и рано учење – програми раног учења усмјерени на дијете, Завод за уџбенике и наставна средства, Српско Сарајево,
Сузић, Н. (2000) „Двадесет осам компетенција за ХХI вијек“, Републички педагошки завод, Бања Лука,
21st Century Learning Initiative, (1997), Executive sumary, initiative synthesis, Washington D.C.
Документи:
„Бијела књига о васпитању и образовању у Републици Словенији“, 1995.
„Стратегија и концепција промјена у васпитању и образовању Републике Српске“, 1998