RESPONSIBILITIES OF PARENTALITY, SOCIAL ENVIRONMENT AND INSTITUTIONS IN PREPARING SCHOOL FOR CHILDREN

Authors

  • Pero Spasojević Педагошки факултет Бијељинa
  • Sanja Opsenica Педагошки факултет Бијељинa
  • Marica Travar Педагошки факултет Бијељинa
  • Slađana Miljenović Педагошки факултет Бијељинa
  • Danica Mojić ЈУ Дјечији вртић „Чика Јова Змај” Бијељина
  • Cvijanka Rakić Центар за социјални рад Бијељина

DOI:

https://doi.org/10.7251/NSK1801063S

Keywords:

child, school, parenthood and environment

Abstract

According to a number of surveys published between 2012 and 2016, warning signs of a school crisis, as well as an evident family crisis, have been observed. First of all, this indicates that there are significant disagreements between school and family in the performance of educational and educational functions. It is disturbing that teachers and parents disagree on the fundamental issues of shared responsibility for the effects of education, which could be mitigated by improving the climate of understanding and trust in school, with a significantly different effect of the environment, in the wider sense of the word. In particular, by uniting the main subjects of school work (parents, teachers, students) about modernizing and improving relationships among key stakeholders in school work. In other words, the commitment that children's future must be better understood and applied in their life context.

During the previous year, the Association of Citizens "Family Circle" in cooperation with the Faculty of Pedagogy conducted a pilot project for checking the possibilities of a special "School of Parenthood" and a clear problem was identified - the lack of mutual support of the school and the family during joint action on better development and learning. Parents, under the UN Convention on the Rights of the Child, have the right to professional support and empowerment of parental skills. Likewise, teachers need the improvement of competencies and mastering skills that will improve relationships and create a climate of mutual understanding and focus on the common goal - the welfare of children. Thus, instead of the usual "children's preparation for school", it would have been much more serious to consider the new school perspective, "preparing schools and environments for children", including all local capacities, especially the so-called " "Social environment" but also all natural and cultural resources of the wider and immediate surroundings of the school environment.

References

Barringer, M.-D., Pohlman, C. & Robinson, M. (2010). Schools f or all kinds of minds: Boosting student success by embracing learning variation. San Francisco, CA: Jossey-Bass.

Гордон, Т. (2003). Како бити успешан наставник. Београд: Креативни центар.

Gruden, Z., Gruden, V. (2006). Dijete – škola – roditelj. Zagreb: Medicinska naklada.

Крстић, К. и Зуковић, С. (2017). Транзиција у школи: значај партенрства породице и васпитно-образовних институција, Настава и васпитање 1, 143–156.

Педагошки лексикон. (1996). Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Поткоњак, Н. Шимлеша, П. (1989). Педагошка енциклопедија I и II. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Rangelov-Jusović, R. (2007). Od saradnje ka partnerstvu kako izgraditi partnerske odnose između vrtića, škole i porodice priručnik za odgajatelje i nastavnike, Sarajevo: COI Step by step.

Спасојевић, П. и Опсеница С. (2017). Како до цјеловите, свеобухватне и постепене модернизације система васпитања и образовања и нове школе. Нова школа, часопис за теорију и праксу савремене школе и предшколсктва (1), 89–104.

Спасојевић, П., Опсеница, С., Травар, М., Миљеновић, С., Мојић, Д. и Ракић, Ц. (2017). Школа родитељства за учитеље и родитеље дјеце млађег школског узраста. Бијељина: Педагошки факултет.

Спасојевић, П., Самарџић, М. и Травар, М. (2016). Може ли опстати школа у блиској будућности без добрих учитеља и одговорних родитеља? Годишњак Српске академије образовања, XII, 305–316.

Спасојевић, П., Цвјетковић, М. и Спасојевић, В. (2013). Савремена основна школа између друштвених очекивања и реалности кризе теорије и праксе васпитања и образовања. Нова школа, часопис за теорију и праксу савремене школе и предшколства бр. 11, 210–230.

Сузић, Н. и Стевић, П. (1996). Учење учења. Бања Лука: Глас Српски.

Downloads

Published

2018-06-30

How to Cite

Spasojević, P., Opsenica, S., Travar, M., Miljenović, S., Mojić, D., & Rakić, C. (2018). RESPONSIBILITIES OF PARENTALITY, SOCIAL ENVIRONMENT AND INSTITUTIONS IN PREPARING SCHOOL FOR CHILDREN. Nova škola, 13(1), 63–75. https://doi.org/10.7251/NSK1801063S

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>