RULES AND LIMITATIONS AS PEDAGOGICAL PROBLEMS RELATED TO DEVELOPMENTOF CHILDREN’S BEHAVIOUR IN FAMILIES AND KINDERGARTENS

Authors

  • Pero Spasojević Педагошки факултет у Бијељини
  • Sanja Opsenica Педагошки факултет у Бијељини

DOI:

https://doi.org/10.7251/NSK1701076B

Keywords:

crisis, schools, scientific thinking, modeрnization of schools and social development plans

Abstract

Since the title of the meeting is set as a form of linguistic inversions (it's hard to figure out what is older, what something works), it is probably true reflection of the spirit and ideas in pedagogical science, in education as a system that pedagogy takes as its subject. Expectations of science and technology and, especially, social changes within unimaginable proportions anarcholiberalism and the general state of spiritual crisis, a crisis of values, or rather, the lack of a system of values that is based on social practice, openly is ironic hypothesis in witch we expected effect on the education system, something that should be the forerunner, the creator of this first. It is obvious that something is meaningful, state practice and theory, but at the very least, whether it is fitting that the expectation that the scientific-technological and social change (as they are) affecting the education system, or on a completely dissonant from the scientific, technological and social changes.The authors of this paper dealing with cрitical analysis of the state of "school" as an institution and its possible recoveрy, modernization, to increased scientific youth and was adequately equipped for the needs of social development.

References

Амонашвили, Ш. А. (1997): Школа живота, Учитељски факултет, Београд

Dauber, H. (koautor) (1994.): "Teorije škole", u redakciji Klausa Jürgen-a Tillmann-a, Educa, Zagreb,

Greene, B. (1996): Нове парадигме за стварање квалитетних школа, Алинеа, Загреб, G. Dryden i dr J. Vos (2004): Револуција у учењу, Како променити начин на који свет учи,Тимграф, Београд,

Ђорђевић, Ј. Ђ. (2000): Реформни педагошки покрети у 20. веку, Учитељски факултет у Београду и Научна књига, Београд,

Herrera, A., Мандић, П. (1989): Образовање за ХХI стољеће, „Свјетлост“, ООУР Завод за уџбеника и наставна средства Сарајево, Завод за уџбенике и наставна средства Београд,

Каменов, Е., Спасојевић, П. (2008): Предшколска педагогија, Педагошки факултет Бијељина,

Кулић, Р. (2011): Компаративна педагогија – теорија , системи и реформе, „Свет књиге“, Београд и Филозофски факултет, Бања Лука,

Miler, B. (Bonni Miller) (2001):"Kako ostvariti uspješan kontakt sa učenicima" – Priručnik za nastavnike, Izdavač: S. Hadžimuratović, Sarajevska tribina, Sarajevo,

Вин Харлен (Wynn Harlen) и др. (2010): Научно описмењавање деце – Принципи и велике идеје научног образовања, Просветни преглед, Београд, уз сагласност и подршку Српске академије наука и Универзитета у Београду,

Прибишев Белеслин, Т, (2016); Математичко образовање и деца – Педагошко-методичке идеје и модели кроз историју, Графид, Бања Лука,

Ратковић, М. (2007.): Школа – кризе и перспективе, Мисао, Нови Сад,

Ратковић, М. (2003.): Наставник у реформи школе, Каирос, Сремски Карловци,

Ратковић, М. (1996.): Школа у променама, Учитељски факултет, Београд,

Спасојевић, П. (2006.): Шестогодишњаци у школи – теоријска основа и емпиријска истраживања, Филозофски факултет, Бања Лука и ИП „Нова школа“, Бања Лука,

Спасојевић, П. (2003.): Игра и рано учење – програми раног учења усмјерени на дијете, Завод за уџбенике и наставна средства, Српско Сарајево,

Станојловић, С. (2011): Школа и развој компетенција, „Нова школа плус“, Бања Лука,

Стојаковић, П. (2012): Првих шест година, Графид, Бања Лука

Downloads

Published

2017-06-30

How to Cite

Spasojević, P., & Opsenica, S. (2017). RULES AND LIMITATIONS AS PEDAGOGICAL PROBLEMS RELATED TO DEVELOPMENTOF CHILDREN’S BEHAVIOUR IN FAMILIES AND KINDERGARTENS. Nova škola, 12(1), 89–104. https://doi.org/10.7251/NSK1701076B