MODELS OF ACTIVE LEARNING IN DIFFERENTIATED AND INDIVIDUALIZED TEACHING OF NATURE AND SOCIETY

Authors

  • Dragana Radivojević Универзитет у Источном Сарајеву Педагошки факултет у Бијељини

DOI:

https://doi.org/10.7251/NSK1414008R

Keywords:

active learning, active learning models, differentiation and individualization, modern teaching of Nature and Society

Abstract

Modern teaching of Nature and Society tends towards the formation of a creative and full personality of an individual who will be able to independently search for knowledge and rationally apply it in everyday life.

In such circumstances, it is possible to model more flexible organization of teaching in which the activities of students will be meaningful and applicable, and in accordance with the evolving capacities of the individual.

The most important thing is that teaching should be organized by using the model of active learning that direct the students towards independent learning, requiring permanent cognitive activity, creativity and perseverance in work while respecting individual differences.

The paper presents theoretical explanations of the most important models of active learning (classes of different levels of complexity, computer educational software, problem based teaching, learning through discovery, mind maps) which can achieve the goal of contemporary teaching of Nature and Society: that the student who is at the center of teaching process flexibly adopts planned contents and systematically achieves planned goals and objectives.

References

Buzan, T., Buzan, B. (1999). Mape uma. Beograd: Finesta.

Вилотијевић, М., Вилотијевић, Н. (2008). Иновације у настави. Врање: Учитељски факултет.

Грдинић, Б., Бранковић, Н. (2005). Методика познавања природе и света око нас у наставној пракси. Бачки Петровац: „Култура“.

De Zan I. (2005). Metodika nastave prirode i društva. Zagreb: Školska knjiga.

Ђукић, М. (1995). Дидактички чиниоци индивидуализоване наставe. Нови Сад: Филозофски факултет.

Ђурић, Ђ. (2013) Психологија и образовање: основе педагошке психологије. Нови Сад: Висока школа „Правне и пословне академске студије др Лазар Вркатић“.

Eigler, G., Judith, H. u. a.(1973). Grundkurs Lehren und Lernen. Wiwnheim/Basel.

Илић, М. (1998). Настава различитих нивоа сложености. Београд: Учитељски факултет.

Ивић, И., Пешикан, А., Антић, С. (2001). Активно учење, Приручник за примену метода активног учења/наставе. Београд: Институт за психологију.

Kvaščev, R. (1978). Modeliranje procesa učenja. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja i Prosveta.

Мијановић, Н. (2009). Индивидуализована настава као основна дидактичка парадигма школе будућности. У зборнику радова „Будућа школа (зборник радова II)“ (стр. 777 – 801). Београд: Српска академија образовања.

Милијевић, С. (1999). Иновирање наставе природе и друштва. Бања Лука: ЈП „Глас српски“.

Мишчевић – Кадијевић, Г. (2011). Кооперативна настава природе и друштва и квалитет знања ученика. Београд: Учитељски факултет.

Močnik, U. (2006). Kreativnost na zehtjev, Преузето 10.3.2010. са http://www.poslovna-znanja.hr/default.aspx?id=3

Ničković, R. (1970). Učenje putem rješavanja problema u nastavi. Beograd: Zavod za izdavanje udžbenika i nastavnih sredstava.

Педагошка енциклопедија 1 (1989). Београд: Завод за уџбенике и наставна средстава.

Radivojević, D. (2013). Multimedijalne mape uma kao inovativni model rada u nastavi prirode i društva, u Reinženjering poslovih procesa u obrazovanju. Zbornik radova naučno – stručnog skupa sa međunarodnim učešćem, Fakultet tehničkih nauka u Čačku, стр. 420 – 428.

Радовановић, Р. (1983). Учење откривањем. Горњи Милановац: „Дечије новине“.

Станојловић, С. (2011). Школа и развој компетенција – Како учити и живјети с другим. Бања Лука: Нова школа плус.

Stojaković, N. (2008). Psihologija za nastavnike, Banja Luka: Prelom.

Симеуновић, В., Спасојевић, П. (2009). Савремене дидактичке теме. Бијељина: Педагошки факултет.

Ћурчић, М. (2006). Методичка и организациона структура наставе природе и друштва. Источно Сарајево: Завод за уџбенике и наставна средства.

Downloads

Published

2014-12-31

How to Cite

Radivojević, D. (2014). MODELS OF ACTIVE LEARNING IN DIFFERENTIATED AND INDIVIDUALIZED TEACHING OF NATURE AND SOCIETY. Nova škola, 9(2), 91–106. https://doi.org/10.7251/NSK1414008R