ЉУБАВ И ЉУБАВНИЦИ У КРАТКИМ ПРИЧАМА МОМА КАПОРА
DOI:
https://doi.org/10.7251/NS1601081LKljučne reči:
101 прича, поетика Мома Капора, поетика кратке приче, приче о љубавиApstrakt
Љубав и сексуалност представљају једну од тематскомотивских константи књижевног стваралаштва Мома Капора, творећи између осталих и важну компоненту пишчевог схватања живота и бивства уопште. Рад се темељи на анализи начина конструкције и презентације мотива љубави у Капоровим причама из књиге „101 прича”. Откривајући поетичке доминанте кратке приче Мома Капора закључујемо да овај писац супротстављајући љубав стереотипима свакодневице, у првом реду афирмише нормалност, рехабилитујући на тај начин и љубав, као поетско осјећање и сентимент. У исто вријеме, писац свједочи о теретима и искушењима којима љубав у савременом друштву бива изложена и дубоко хуманим дилемама својих јунака. Љубав у кратким причама Мома Капора тако постаје подлога за посредну интерпретацију ширег историјског и културнополитичког контекста. Оваквим приповиједањем о љубави Капор скоро да и нема претходника у српској књижевности, а свакако да стоји у опреци са савременим тенденцијама књижевног стварања.
Reference
Bal, M. (1997). Oko njegovog gospodara, sa engleskog prevela Branka Arsić. Ženske studije br. 7. Beograd: Centar za ženske studije, 99–123.
Бидерман, Х. (2004). Речник симбола, с немачког превели: Михаило Живановић, Хана Ћопић и Мерал Тарар-Тутуш, Београд: Плато.
Gordić Petković, V. (2011). Minimalistički izraz i vizuelizacija naracije u savremenoj anglofonoj prozi. Godišnjak Filozofskog fakulteta, Vol. 36, кnjiga XXXVI, Issue 1, 215–222.
Greaney, P. (2012). What We’ve Got, http://philgreaney.wordpress.com/2012/02/07/an-introduction-to-literaryminimalism-in-the-american-short-story (сајт посјећен 4. јануара 2016. године).
Iser, W. (1972). Proces čitanja jedan fenomenološki pristup. https://www.scribd.com/doc/76765089/Wolfgang-Iser-Proces-čitanja-jedanfenomenološki-pristup (сајт посјећен 7. децембра 2015. године)
Kapor, M. (1980). 101 priča. Zagreb: Znanje.
Lešić, Z. (2003). Nova čitanja. Poststrukturalistička čitanka. Sarajevo: Buybook.
Mandić, I. (1980). „Urbana mitologija u prozi Mome Kapora”, predgovor u knjizi Momo Kapor, 101 priča. Zagreb: Znanje, 5–28.
Po, E. A. (2009). The Raven = Gavran; Filozofija kompozicije, s engleskog preveo Božidar Marković. Beograd, Lazarevac: Tanasi, Elvod-print.
http://polja.rs/wp-content/uploads/2016/02/selection16.pdf), (сајт посјећен 30. октобра 2015. године).