ИЗВАНУЧИОНИЧКА НАСТАВА У НАСТАВИ ПРИРОДЕ И ДРУШТВА

Autori

  • Драгана Радивојевић Универзитет у Источном Сарајеву Педагошки факилтет у Бијељини
  • Милијана Јелић Основна школа „Меша Селимовић” Јања

DOI:

https://doi.org/10.7251/NS1601237R

Ključne reči:

изванучионичка настава, настава природе и друштва, излети, посјете, екскурзије, школа у природи, ставови просвјетних радника

Apstrakt

У првом дијелу рада дате су теоријске основе изванучионичке наставе у настави природе и друштва.

У другом дијелу рада анализирани су ставови и мишљења просвјетних радника о компетенцијама за остваривање изванучионичке наставе у настави природе и друштва, њеном утицају на квалитет рада и мотивацију ученика, те учесталост примјене и проблеме на које просвјетни радници наилазе приликом њеног реализовања у пракси. У истраживању је учествовало 140 просвјетних радника са простора општина: Бијељина, Угљевик, Лопаре, Модрича, Добој, Зворник и Шековићи.

Резултати истраживања показују да изванучионичка настава није довољно заступљена у настави природе и друштва у односу на програмске могућности, мотивацију ученика и квалитет знања који се кроз учење у природном амбијенту стиче. Разлоге оваквог стања можемо сагледати кроз ставове просвјетних радника у којима високо процјењују своје компетенције у теоријском познавању изванучионичке наставе и њеном планирању, међутим, само припремање за реализацију изванучионичке наставе као и фазе вредновања рада и сређивања података, односно материјала прикупљеног на терену су етапе које су занемарене или им се не придаје значај који би требало. Најчешћи проблеми у спровођењу учења у природном амбијенту односе се на: недовољну мотивисаност просвјетних радника, велики утицај традиционалне наставе, као и недовољно искуство у припремању и организовању те потешкоће приликом реализовања овакве наставе.

Reference

Anđelković, S. i Stanisavljević-Petrović, Z. (2013). Učenje i poučavanje van učionice - ambijentalna nastava. Nastava i vaspitanje, 62/1, 39–51.

Anđić, D. (2007). Učenje i poučavanje prirode i društva na otvorenim prostorima. Metodički obzori, 2/1, 7–23.

Бањац, М. (2008). Интегративна настава. Преузето 25.11.2013, са http://www.mirkobanjac.org

Borić, E. (2009). Priručnik za nastavu: Istraživačka nastava prirode i društva. Преузето 21.03.2013, са https://www.scribd.com/doc/33821845/doc-dr-scedita-boriĆ-istraŽivaČka-nastava-prirode-i-druŠtva-priručnik-za-nastavu

Borić, Е. & Škugor, A. (2014). Achieving Students’ Competencies Through Research-Based Outdoor Science Teaching, Croatian Journal of Education, vol.16(1), 149–164.

De Zan, I. (2005). Metodika nastave prirode i društva. Zagreb: Školska knjiga.

Đokić-Ostojić, A. i Stanisavljević, J. (2011). Uticaj terenske nastave biologije na trajnost i kvalitet stečenih znanja u oblasti ekološkog obrazovanja. Nastava i vaspitanje, 60/1, 47–57.

Živanović, S. B. (2008). Primjena diferenciranih zadataka u nastavi biologije. Metodički ogledi, 15/1, 83–97.

Jedličko J. (2003). Izvanučionička nastava prirodoslovlja u osnovnoj školi. Zborniku Učiteljske akademije u Zagrebu, 5/1, 109–119.

Lukša Ž., Žamarija, M., Dragić Runjak, T. i Sinković, N. (2014). Terenska nastava prirode i biologije u osnovnoj školi. Преузето 15.09.2015, са http://www.hbd-sbc.hr/wordpress/wp-content/uploads/2013/05/8-Luksa-isur.pdf

Микановић, Б. (2012). Истраживачки рад ученика: теоријске основе и методи. Бањалука: Филозофски факултет.

Наставни план и програм за основно образовање и васпитање (2014). Источно Сарајево: Завод за уџбенике и наставна средства, Преузето: 10.07.2015, са сајта http://www.rpzrs.org/sajt/doc/file/web_portal/05/5.2/Nastavni%20plan%20i%20program% 20za%20osnovnu%20skolu.pdf

Пашалић, С. (2011). Методички приручник за наставу познавања друштва у петом разреду основне школе, друго измијењено и допуњено издање. Источно Сарајево: Завод за уџбенике и наставна средства.

Симеуновић, В. и Спасојевић, П. (2009). Савремене дидактичке теме. Бијељина: Педагошки факултет.

Ћурчић, М. (2006). Методичка и организациона структура наставе природе и друштва. Источно Сарајево: Завод за уџбенике и наставна средства.

##submission.downloads##

Objavljeno

2016-06-30

Broj časopisa

Sekcija

Articles