КАКО ДО ЦЈЕЛОВИТЕ, СВЕОБУХВАТНЕ И ПОСТЕПЕНЕ МОДЕРНИЗАЦИЈЕ СИСТЕМА ВАСПИТАЊА И ОБРАЗОВАЊА И НОВЕ ШКОЛЕ
DOI:
https://doi.org/10.7251/NSK1701076BKljučne reči:
Криза школе и научне мисли, свеобухватна и постепена модернизација школе и друштвени планови развојаApstrakt
Будући да је наслов скупа постављен у облику својеврсне језичке инверзије (тешко је одгонетнути, шта је старије, шта на нешто дјелује), вјероватно је то и прави одраз стања духа и идеја у педагошкој науци, васпитању и образовању као систему којег педагогија узима као свој предмет. Очекивања од научно-технолошких и, поготово, друштвених промјена, у оквиру неслућених размјера анархолиберализма и општег стања духовне кризе, кризе вриједности, или, боље речено, непостојања система вриједности на којима се заснива друштвена пракса, нескривено је иронична теза којом се очекује дјеловање на систем васпитања и образовања, нечега што би требало бити претеча, творац овога првог. Очигледно је да нешто није смислено, стање праксе и теорије, а у најмању руку, да ли је умјесно очекивање да се научно-технолошке и друштвене промјене (онакве какве јесу) утичу на систем образовања, или је он потпуно дисонантан од научно-технолошких и друштвених промјена.
Аутори се у овом раду баве критичком анализом стања „школе“ као институције и њеним могућим опоравком, модернизацијом, како би нарастао научни подмладак (којег, неспорно је, увијек има) и био адекватно оспособљен за за потребе друштвеног развоја.
Reference
Амонашвили, Ш. А. (1997): Школа живота, Учитељски факултет, Београд
Dauber, H. (koautor) (1994.): "Teorije škole", u redakciji Klausa Jürgen-a Tillmann-a, Educa, Zagreb,
Greene, B. (1996): Нове парадигме за стварање квалитетних школа, Алинеа, Загреб, G. Dryden i dr J. Vos (2004): Револуција у учењу, Како променити начин на који свет учи,Тимграф, Београд,
Ђорђевић, Ј. Ђ. (2000): Реформни педагошки покрети у 20. веку, Учитељски факултет у Београду и Научна књига, Београд,
Herrera, A., Мандић, П. (1989): Образовање за ХХI стољеће, „Свјетлост“, ООУР Завод за уџбеника и наставна средства Сарајево, Завод за уџбенике и наставна средства Београд,
Каменов, Е., Спасојевић, П. (2008): Предшколска педагогија, Педагошки факултет Бијељина,
Кулић, Р. (2011): Компаративна педагогија – теорија , системи и реформе, „Свет књиге“, Београд и Филозофски факултет, Бања Лука,
Miler, B. (Bonni Miller) (2001):"Kako ostvariti uspješan kontakt sa učenicima" – Priručnik za nastavnike, Izdavač: S. Hadžimuratović, Sarajevska tribina, Sarajevo,
Вин Харлен (Wynn Harlen) и др. (2010): Научно описмењавање деце – Принципи и велике идеје научног образовања, Просветни преглед, Београд, уз сагласност и подршку Српске академије наука и Универзитета у Београду,
Прибишев Белеслин, Т, (2016); Математичко образовање и деца – Педагошко-методичке идеје и модели кроз историју, Графид, Бања Лука,
Ратковић, М. (2007.): Школа – кризе и перспективе, Мисао, Нови Сад,
Ратковић, М. (2003.): Наставник у реформи школе, Каирос, Сремски Карловци,
Ратковић, М. (1996.): Школа у променама, Учитељски факултет, Београд,
Спасојевић, П. (2006.): Шестогодишњаци у школи – теоријска основа и емпиријска истраживања, Филозофски факултет, Бања Лука и ИП „Нова школа“, Бања Лука,
Спасојевић, П. (2003.): Игра и рано учење – програми раног учења усмјерени на дијете, Завод за уџбенике и наставна средства, Српско Сарајево,
Станојловић, С. (2011): Школа и развој компетенција, „Нова школа плус“, Бања Лука,
Стојаковић, П. (2012): Првих шест година, Графид, Бања Лука