КОЈА СУ ОЧЕКИВАЊА ПРЕДШКОЛСКЕ УСТАНОВЕ У ОБРАЗОВАЊУ „ВАСПИТАЧА БУДУЋНОСТИ“
DOI:
https://doi.org/10.7251/NSK1413013BKljučne reči:
дијете, васпитач, предшколска установа, наставнички факултетиApstrakt
У протеклој деценији направљени су значајни кораци у реформи предшколског васпитања и образовања у Републици Српској, прије свега у погледу опредјељења за цјеловити Програм, затим доношења Закона и аката са низом мјера повољнијег уређивања дјелатности и унапређивања друштвеног положаја предшколске дјеце. Ипак, оправдано се поставља питање усклађености образовања „васпитача будућности“, као носилаца васпитно-образовног процеса, са промјенама које су се догодиле у пракси предшколских установа. Отворени Програм предшколског васпитања и образовања, заснован на аспектима дјечијег развоја и на аутентичној индивидуализацији, захтијеваће мноштво нових компетенција, знања и вјештина, неопходних за благовремено увиђање дјечијих потреба и подржавање развојних могућности сваког појединачног дјетета. Рад се бави основним компетенцијама и особинама личности будућих васпитача, са нагласком да кључну улогу у њиховом образовању и стицању темељних знања о значају раног развоја имају наставнички факултети. Питање је да ли наставнички факултети данашњице могу образовати „васпитача будућности“?
Reference
Јанковић, П. (2007). Претпоставке успешног образовања васпитача. Норма, бр.12(1), стр. 51-62.
Јелић, С. (1965). Образовање кадрова за рад с предшколском дјецом. Београд. Предшколско дете, часопис за предшколско васпитање, бр. 9-10, Савез педагошких друштава СФРЈ.
Кнежевић-Флорић, О. (2008). Педагог у друштву знања. Нови Сад: Филозофски факултет.
Милијевић, С. (2010). Предшколско васпитање и образовањеу бившој Југославији са посебним освртом у БиХ, Наша школа 3-4, 21. Бања Лука.
Пиршл, Е. (2007). Које компетенције учитеља/ наставника. Свеучилиште Јурја Добриле у Пули. www. ffpu.hr.
Спасојевић, П. (2003). Игра и рано учење, програми раног учења усмјерени на дијете. Источно Сарајево: Завод за уџбенике и наставна средства.
Спасојевић, П., Прибишев Белеслин, Т., Николић, С. (2007). Програм предшколског васпитања и образовања. Министарство просвјете и културе Републике Српске. Источно Сарајево: Завод за уџбенике и наставна средства.
Спасојевић, П. (2011). Породична педагогија и одговорно родитељство. Бања Лука, Бијељина: Нова школа плус, Педагошки факултет у Бијељини.
Спасојевић, П., Опсеница, С., Цвјетковић, М. и Миљеновић, С. (2013). Образујемо ли васпитаче за будућност? Зборник радова са I стручно-научне конференције БАПТА „Савремено образовање и компетенције васпитача у предшколским установама“. Бијељина, 9 – 10.
Станојловић, С. и Спасојевић, П. (2005). Унапређивање компетенција у предшколском васпитању, припручник за васпитаче, учитеље, водитеље играоница и родитеље. Бијељина: Републички педагошки завод, Јавни фонд за дјечију заштиту РС.
Шпијуновић, К. (2006). Развојни пут образовања васпитача у Србији. Зборник радова Учитељског факултета (7). Ужице, 183 – 190.