ZNAČAJ UČEŠĆA UČENIKA VOKALNOINSTRUMENTALNIH ODSJEKA OSNOVNIH MUZIČKIH ŠKOLA U SKLOPU SEGMENTA NASTAVE MUZIČKE KULTURE. HARMONIKA U NASTAVI MUZIČKE KULTURE
Ključne reči:
muzička škola, harmonika, vokalno-instrumentalna nastava, hor, orkestarApstrakt
Potreba za radom ovakvog tipa se javila prije nego što smo mi odlučili da obradimo značaj formiranja muzičkog ukusa kod čovjeka, stavljajući težište rada na prve dvije obrazovne trijade. Popularna muzika, prema našim istraživanjima, o kojima će biti riječi nešto kasnije, ima veliki broj poklonika i među omladinom uzrasta između 19 i 20 godina. Sudeći po anketi koju smo sproveli među studentima prve godine Odsjeka razredne nastave Pedagoškog fakulteta u Bijeljini, zaključili smo da dobar dio ispitanika, koji će u bliskoj budućnosti imati određenog uticaja na ciljane obrazovne trijade, nije najbolje upoznat sa klasičnom muzikom i značajem njenog uticaja na formiranje i upotpunjavanje jedne ličnosti. Pomenuta anketa je pokazala i to da je mnogima, nažalost, strano da se na instrumentima, poput harmonike, može izvoditi bilo šta drugo osim narodne muzike. Analizirajući Nastavni plan i program (NPP) iz 1997. i 2009. godine uvidjeli smo da se nijednog momenta tokom nastavnog procesa decidno ne navodi saradnja sa učenicima koji pohađaju paralelno osnovnu muzičku školu na nekom od odsjeka, što je, kako smo zaključili, jako bitno, ne samo zbog kvalitetnijeg organizovanja nastave hora i orkestra, nego i zbog povoljnog uticaja muzičke omladine na formiranje adekvatnog muzičkog ukusa kod njihovih vršnjaka, te je pomenuta tema, zapravo, predmet našeg rada. Obrađen je i, nama dostupan, dio literature koji se bavi vokalno-instrumentalnom nastavom kao jednim od najbitnijih segmenata nastave muzičke kulture u osnovnim školama.
Reference
Alić Partić, Meho Historija sporta/Meho Alić Partić, Almira Frljak. - Tuzla : off-set, 2004 . - 207 str . ; 25 cm
Bartok Béla, Lord Albert Bates. Serbo-Croatian Folksongs: Texts and Transcriptions of Seventy Five Folk Songs from the Milman Parry Collection and a Morphology of SerboCroatian Folk Melodies. New York: Columbia University Press. 1951.
Dmitrović, P. O. Destruktivno ponašanje mladih, Bijeljina, Pedagoški fakultet u Bijeljini i Agencija “Educatio” za vaspitni rad sa mladim i odraslim, 2009. - 290 srt.
Gajić, Slavko Narodna muzika u nastvanim programima predmeta muzička kultura u osnovnoj školi od 1870 do 1995 godine. Nastava i vaspitanje. 1996; 45(3):552-569. Konfucije, Veliko učenje, Beograd, BIGZ, 1984.
Мазур А. К. Управление состоянием музыканта-исполнителя / Курс лекций: „Психофизиология музыкально-исполнительской деятельности”, Одес. госуд. музыкальная академия им. А. В.Неждановой. – 2004. – 16 с.
Milošević, V. Sevdalinka. Banja Luka: Muzej Bosanske krajine, Odsjek za narodne pjesme i igre.1964.
Pelemiš, M., Trakilović, D., Stević, D., Trakilović, J. Sport, ritmika, muzika. Priručnik za mlađi školski uzrast. Istočno Sarajevo, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva. 2005.
Terzić, E., Sudžilovski, D. Profesionalno muzičko obrazovanje učitelja - vokalnoinstrumentalna nastava. Inovacije u nastavi - časopis za savremenu nastavu . 2008; 21(2):122-128.