ОДНОС НАСТАВНИКА И УЧЕНИКА У КОМУНИКАТИВНОМ ПРИСТУПУ У НАСТАВИ СТРАНОГ ЈЕЗИКА
Ključne reči:
комуникативни приступ, комуникативна компетенција, језичке вештинеApstrakt
Рад се бави односом наставника и ученика у комуникативним приступу у настави страног језика. Крајем деветнаестог века друштвени развој и потреба за сврсисходним знањима учинила је граматичко-преводилачку методу застарелом, развијалe су се друге нове методе и приступи, а идеја о значају учења и равноправности језика доживела је свој врхунац управо данас у време економског, политичког, културног и образовног уједињења Европе. Из овакве политичке потребе произашле су практичне потребе у коришћењу страних језика и висок ниво комуникативне компетенције.
Савремени приступ настави је приступ који наставнике и ученике види као учеснике у комуникативном процесу у оквиру различитих друштвених ситуација у којима они обављају одређене задатке. Управо је то принцип на коме се заснива комуникативни приступ у настави страних језика.
Улоге наставника и ученика се у овом приступу значајно мењају у односу на раније традиционалне приступе. Наставник више не предаје језик, већ организује наставу и учествује у процесу учења страног језика. Он мора да разуме природу комуникације и учења уопште, а нарочито учења страних језика. Такође је од суштинског значаја да наставник поседује вештине да би применио своје знање и искуство у разреду и висок ниво знања језика, да има критички, флексибилан, и експерименталан приступ подучавању. Због повећане одговорности коју имају самим учествовањем у процесу комуникације, и ученици постају самоуверенији и спремнији да користе језик уопште.
Reference
Hymes, D., ``Models of the interaction of language and social life.`` In J.J. Gumpertz & D. Hymes (Eds.). Directions In Sociolinguistics: The Ethnography Of Communication. New York: Holt, Rinehart & Winston, 1972
Canale, M. & Swain, M., ``Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing``. Applied Lingusitics, 1, 1-47, 1980
Bachman, L., Fundamental Considerations in Language Testing. Oxford: Oxford University Press,1990
S. Savignon & M. S. Berns (Eds.), "Initiatives in communicative language teaching. A book of readings" (pp. 3-21). Reading, MA: Addison-Wesley,1984
Breen, M.P. & Candlin, C., ``The essentials of a communicative curriculum in language teaching``. Applied Linguistics, 1/2, 89-112,1980
Sauvignon, S.J., Communicative competence: theory and classroom practice. Reading, Mass.: Addison Wesley, 1983
Littlewood, W., "Autonomy: an anatomy and a framework``. System, 24/4, 427-435,1996
Larsen-Freeman, D., Techniques and principles in language teaching. Oxford: Oxford University Press,1986
Galisson R., ``D'hier à aujourd'hui la didactique générale des langues étrangères : du structuralisme au fonctionnalisme``. Paris : CLE International, p.160, 1980