ФУНКЦИЈА МАЛЕ УСМЕНЕ ФОРМЕ – ПОСЛОВИЦЕ – У РАЗРЕДНОЈ НАСТАВИ

Autori

  • Бранка Брчкало Универзитет у Источном Сарајеву Филозофски факултет Пале

DOI:

https://doi.org/10.7251/NSK1414003B

Ključne reči:

пословица, пословички израз, семантичка поља, контекст, функција пословице у настави

Apstrakt

У раду се говори о проблематици народних пословица и пословичких израза који, уз загонетку, чине мале усмене форме, самосталне и самобитне књижевноумјетничке творевине. Циљ рада је теоријско-методичка интерпретација пословице у настави књижевности за млађи школски узраст. Теоријско полазиште чини дефинисање пословице и њених структурних елемената тематике, композиције, језичке грађе, идејног слоја и естетске вриједности. Такође се дају прихватљиве класификације наших народних пословица на основу различитих критеријума. Методички аспект разматра како дијете са својим искуственим контекстом препознаје и разоткрива семантичка поља пословице која могу бити: спознајно, морално, психолошко, завичајно. Кроз пословицу дјеца ће схватити реченицу као најмањи облик језичке комуникације и књижевноумјетничког изражавања, спознаће метафору, ритмичку организацију и језичку концизност.

Reference

Караџић, В. С. (1849; 1972). Српске народне пословице и друге различне као оне у обичај узете ријечи. Беч: Штампарија Јерменског манастира; Београд: Нолит.

Савић, Б., Милатовић, В., Ђаковић, П. (2012). Читанка за трећи разред основне школе. Источно Сарајево: Завод за уџбенике и наставна средства.

Савић, Б., Милатовић, В., Ђаковић, П. (2013). Читанка за четврти разред основне школе. Источно Сарајево: Завод за уџбенике и наставна средства.

Наставни план и програм за основну школу. Бањалука: Министарство просвјете и културе Републике Српске (нова верзија за 2014. на сајту: www.rpz-rs. org/index.php).

Наставни план и програм за основне школе у Републици Србији (2011) (на сајту: www.enastavnik.com/index.php).

Buturović, Đ. i Palavestra V. (1974). Narodna književnost Srba, Hrvata, Muslimana i Crnogoraca. Sarajevo: Svjetlost.

Zuković, Lj. (1976). Pripovijedanje i umovanje narodno. Predgovor u knjizi: Narodna proza (priče, poslovice, pitalice i zagonetke). Sarajevo: Veselin Masleša.

Јовановић, С. (1972). Речник књижевних израза, Београд: БИГЗ.

Kekez, J. (1984). Poslovice i njima srodni oblici. Zagreb: Zavod za znanost i književnost.

Lalević, M. S. (1934). O našoj narodnoj prozi. U: Književni sever, god. X, sv. 7-8. Латковић, В. (1975). Народна књижевност. Београд: Научна књига.

Rosandić, D. (1986). Metodika književnog odgoja i obrazovanja. Zagreb: Školska knjiga.

Смиљковић, С. (2012). Даровитост ученика у тумачењу етичности текста српских пословица. У: Даровитост и моралност (зборник радова 17). Вршац, Арад, Битољ, Птуј.

Solar, М. (1976). Теоrija književnosti. Zagreb: Školska knjiga.

Škreb, Z. (1968). Sitni i najsitniji oblici književnosti. Umjetnost riječi 1/1968.

##submission.downloads##

Objavljeno

2014-12-31

Broj časopisa

Sekcija

Articles