FINE ARTS IN THE SERVICE OF CHILDREN'S DEVELOPMENT

Аутори

  • Vesna Todorović Универзитет у Источном Сарајеву Педагошки факултет у Бијељини

##plugins.pubIds.doi.readerDisplayName##:

https://doi.org/10.7251/NSK1413012T

Кључне речи:

artistic expression, child development, pedagogical approach

Сажетак

This paper includes an overview of the importance of artistic expression and creativity in the development of preschool and young school-age children. An artistic expression is an important form of communication of the child with himself and the world around him. Stages through which the child passes in the artistic sense reflect the development or backwardness of his personality as a whole. The creative works of children express their emotional development, intellectual, physical, development of perception as well as social and creativity development. There are regularities and errors in the pedagogical approach when developing, guiding and assessing children's expression in fine arts. The aim of this paper is to deal more serious with the ways that best cultivate children's creativity and thus a complete personality development of the child. This review covers the knowledge, experience and actions of eminent educators in the world and in our country too, dealing with the problem of art within the process of child development.

Референце

Беламарић, Д. (1987). Дијете и облик. Загреб: Школска књига.

Беламарић, Д. (1969). Развој ликовних сензибилности ученика. Загреб: Завод за унапређивање основног образовања СР Хрватске, Школска књига.

Каменов, Е. (2006). Васпитно-образовни рад у дечијем вртићу – Општа методика. Нови Сад: Драгон.

Каменов, Е. (1997). Интелектуално васпитање кроз игру. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Карлаварис, Б. (1979). Ликовно васпитање. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Карлаварис, Б., Кастори, М., Ациган, С. (1979). Ликовна интерпретација неких појмова деце од 3 – 7 година. Нови Сад: П. У. „Радосно детињство“.

Lowenfeld, V. & Brittain, W. L. (1975). Creative and mental growth. New York: Macmillan Publishing Co., Inc.

Панић, В. (2005). Психологија и уметност. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Tanay, E. R. (1989). Likovna kultura u nižim razredima osnovne škole. Zagreb: Školska knjiga.

Филиповић, С. (2011). Методика ликовног васпитања и образовања. Београд: Универзитет уметности, Klett.

##submission.downloads##

Објављено

2014-06-30

Bрој часописа

Секција

Articles