THE FUNCTION OF SMALL ORAL FORMS – PROVERBS – IN ELEMENTARY SCHOOLS

Authors

  • Branka Brčkalo Универзитет у Источном Сарајеву Филозофски факултет Пале

DOI:

https://doi.org/10.7251/NSK1414003B

Keywords:

proverb, proverbial expression, semantic fields, the context, the function of proverbs in teaching

Abstract

This paper examines the issue of national proverbs, which, with the verbal puzzle, make small oral form, independent and self-important literary creations. The aim of this paper is to show a theoretical and methodological interpretation of proverbs in the teaching literature for the students of younger school age. Theoretical background makes the definition of proverbs and their structural elements: themes, composition, language structure, conceptual layer and aesthetic values. It also provides acceptable classification of our proverbs based on different criteria. Methodical aspect discusses how a child with his experiential context identifies and exposes the semantic fields proverbs which may include cognitive, moral, psychological, native. By using the proverbs the children will understand the sentence as the lowest form of verbal communication and literary expression, and they will also recognize metaphor, rhythmic organization, and linguistic conciseness..

References

Караџић, В. С. (1849; 1972). Српске народне пословице и друге различне као оне у обичај узете ријечи. Беч: Штампарија Јерменског манастира; Београд: Нолит.

Савић, Б., Милатовић, В., Ђаковић, П. (2012). Читанка за трећи разред основне школе. Источно Сарајево: Завод за уџбенике и наставна средства.

Савић, Б., Милатовић, В., Ђаковић, П. (2013). Читанка за четврти разред основне школе. Источно Сарајево: Завод за уџбенике и наставна средства.

Наставни план и програм за основну школу. Бањалука: Министарство просвјете и културе Републике Српске (нова верзија за 2014. на сајту: www.rpz-rs. org/index.php).

Наставни план и програм за основне школе у Републици Србији (2011) (на сајту: www.enastavnik.com/index.php).

Buturović, Đ. i Palavestra V. (1974). Narodna književnost Srba, Hrvata, Muslimana i Crnogoraca. Sarajevo: Svjetlost.

Zuković, Lj. (1976). Pripovijedanje i umovanje narodno. Predgovor u knjizi: Narodna proza (priče, poslovice, pitalice i zagonetke). Sarajevo: Veselin Masleša.

Јовановић, С. (1972). Речник књижевних израза, Београд: БИГЗ.

Kekez, J. (1984). Poslovice i njima srodni oblici. Zagreb: Zavod za znanost i književnost.

Lalević, M. S. (1934). O našoj narodnoj prozi. U: Književni sever, god. X, sv. 7-8. Латковић, В. (1975). Народна књижевност. Београд: Научна књига.

Rosandić, D. (1986). Metodika književnog odgoja i obrazovanja. Zagreb: Školska knjiga.

Смиљковић, С. (2012). Даровитост ученика у тумачењу етичности текста српских пословица. У: Даровитост и моралност (зборник радова 17). Вршац, Арад, Битољ, Птуј.

Solar, М. (1976). Теоrija književnosti. Zagreb: Školska knjiga.

Škreb, Z. (1968). Sitni i najsitniji oblici književnosti. Umjetnost riječi 1/1968.

Downloads

Published

2014-12-31

How to Cite

Brčkalo, B. (2014). THE FUNCTION OF SMALL ORAL FORMS – PROVERBS – IN ELEMENTARY SCHOOLS. Nova škola, 9(2), 33–45. https://doi.org/10.7251/NSK1414003B