ЗНАЧАЈ НАУЧНИХ ОТКРИЋА У НЕУРОФИЗИОЛОГИЈИ ЗА ПЕДАГОШКИ КОНТЕКСТ РАНОГ УЧЕЊА И РАЗВОЈА
DOI:
https://doi.org/10.7251/NSK1413005CKljučne reči:
развој мозга, рано дјетињство, предшколски период, педагошке импликацијеApstrakt
Подаци којима располаже савремена наука, захваљујући новим открићима у области неурфизиологије, показују да су рано дјетињство и предшколски период доба најинтензивнијег сазријевања можданих структура. Посматрано у процентима, до пете године заврши се око 50% развоја мозга, а чак 70% до седме године живота, и управо ће од квалитета стимулација из социјалног и материјалног окружења у ком борави зависити развој биолошког потенцијала сваког дјетета. У раду је поред познатих чињеница о развоју људског мозга до шесте године, као основне претпоставке каснијих постигнућа и резултата у животу човјека, посебан акценат стављен на педагошке импликације наведених сазнања као и на потребу преиспитивања односа људи у научним али и у ширим друштвеним оквирима према овим сазнањима.
Reference
Derrington, T., Shapiro, B., & Smith, B. (1999). Brain Development: The Connection Between Neurobiology and Experience. Преузето: 10.3.2012. са сајта http://www.seek.hawaii.edu/Products/4-Info-Binder/LR-BrainDevt.pdf
Diamond, M. (1988). Enriching heredity. New York: The free press.
Gabbard, C., & Rodrigues, L. (n.d.). Optimizing Early Brain and Motor Development Through Movement. Preuzeto 7.7.2012., sa sajta http://www.earlychildhoodnews.com/earlychildhood/article_view.aspx?ArticleID=3 60
Guyton, A. C. (1996). Medicinska fiziologija. Beograd: Savremena administracija, Medicinska knjiga.
Монтесори, М. (2006). Упијајући ум (друго издање). Београд: ДН Центар (Оригинални рад објављен 1949).
Нешић, Б. (2011). Педагошке импликације неких теорија о развоју когнитивних функција и интелигенције. Педагогија бр. 2, 256–271.
Newberger, J. J. (1997). New brain development research – A wonderful window of opportunity to build public support for early childhood education! Young Children, 52, 4–9.
Pašalić-Kreso, A. (2000). Rano učenje ili učenje u funkciji uvećanja kapaciteta mozga. Sarajevo: Centar za obrazovne inicijative Step by step.
Rajović, R., Dautović, S. i Andre, L. (2009). Neurofiziologija – primena novih otkrića u formiranju intelektualne elite primena programa NTC SISTEM UČENjA u razvoju intelektualnih sposobnosti dece. U Zborniku „Daroviti i društvena elita“ (str. 510–518). Vršac: Visoka škola za obrazovanje vaspitača Mihailo Pavlov.
Рајовић, Р. (2010). НТЦ систем учења методички приручник за васпитаче. Вршац: Висока школа за образовање васпитача Михаило Павлов.
Спасојевић, П., Јефтовић, М. и Цвјетковић, М. (2013). Рано учење као најактуелнији изазов савремене педагогије. У зборнику "Наука и традиција" ( 597–612). Пале: Филозофски факултет.
Tucak, A. i Kostović, I. (2003). Spoznaje o mozgu i živčanom sustavu. Osijek: Medicinski fakultet.
Vonta, T. (2009). Organizirana predšolska vzgoja v izzivih družbenih sprememb. Ljubljana: Pedagoški institut.