МАРКО КРАЉЕВИЋ КАО ЕТИЧКИ УЗОР У МЛАЂЕМ ШКОЛСКОМ УЗРАСТУ

Autori

  • Milena Ivanović Педагошки факултет у Бијељини Универзитет у Источном Сарајеву

DOI:

https://doi.org/10.7251/NSK1802018I

Ključne reči:

епски јунаци, Марко Краљевић, наставна обрада, етички идеал

Apstrakt

У раду се бавимо ликом Марка Краљевића у народној епској пјесми „Марко Краљевић и бег Костадин” која је предвиђена као градиво за обраду на часу у четвртом разреду основне школе у Републици Српскоj, те могућностима рецепције пјесме на овом узрасту. У пјесми није доминантна уобичајена слика Марка као јунака на мегдану, непобједивог борца, заштитника нејаких, чак митског јунака, него она друга – слика борца за правду и истину, кога краси људска емпатија, скромност, безинтересна оданост и пријатељство. Неопходан историјски контекст ће помоћи да се боље разумије Марков лик и као етички узор усвоји у млађем школском узрасту.

Reference

Браун, M. (2004). Српскохрватска јуначка песма. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, Вукова задужбина, Нови Сад: Матица српска.

Дандес, A. (1986). „Текстура, текст и контекст”. Гласник етнографског музеја у Београду. год. XXXV, бр. 35, 111–124.

Деретић, Ј. (1995). Загонетка Марка Краљевића. Београд: Мала библиотека СКЗ.

Димитријевић, М. (2013). Марко Краљевић – традиционални јунак у савременим наставним околностима, у: Зборник радова са научног скупа „Наука и традиција“. Филозофски факултет Пале, књ. 7, том 2, 1069–1084.

Ђурић, В. (1961). Антологија народних јуначких песама (предговор). Београд: СКЗ.

Eliade, М. (1989). Le mithe de l’ eternal retour. Paris: Gallimard.

Златковић, И. (2006). Епска биографија Краљевића Марка. Београд: Рад, КПЗ Србије, Институт за књижевност и уметност.

Зуковић, Љ. (1995). Историјски краљ Марко и епски Краљевић Марко. Бањалука: Нови глас.

Јаус, Х. Р. (1978). Естетика рецепције. Београд: Нолит.

Клеут, М. (2001). Српска народна књижевност. Сремски Карловци – Нови Сад: Издавачка књижарница Зорана Стојановића.

Curtius, Е. (1971). Europska književnost i latinsko srednjovjekovlje. Zagreb: Matica hrvatska.

Лotman, J. M. (1976). Struktura umetničkog teksta. Beograd: Nolit.

Милатовић, В. (1997). Методика наставе српског језика, у: Методика разредне наставе (прир. Ђорђе Лекић). Београд: Просветни преглед, 75–172.

Милатовић, В. (20089). Настава српског језика и књижевности у трећем разреду основне школе (приручник за наставнике). Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Милосављевић, П. (1997). Теорија књижевности. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Миљанов, М. (2003). Примјери чојства и јунаштва. Београд: Граматик

Наставни план и програм за основну школу 2014: Бањалука: Републички педагошки завод Републике Српске, на сајту: https://www.rpzrs.org/sajt/doc/file/web_portal/05/5.2/Nastavni%20plan%20i%20program%20za%20os novnu%20skolu.pdf), очитано 15.8. 2018.

Rosandić, D. (1976). Književnost u osnovnoj školi. Zagreb: Školska knjiga.

Станисављевић, В. (1968). Наша народна књижевност. Београд: Србоштампа.

Стефановић Караџић, В. (1972). Енографски списи, Сабрана дела Вука Караџића, књига седамнаеста. Приредио Мил. С. Филиповић, Београд: Просвета.

Сувајџић Б. (2005). Јунаци и маске. Београд: Друштво за српски језик и књижевност Србије.

##submission.downloads##

Objavljeno

2018-12-31

Broj časopisa

Sekcija

Articles