ПРАВЦИ РАЗВОЈА ВИСОКОГ ОБРАЗОВАЊА У РЕПУБЛИЦИ СРПСКОЈ – ОБРАЗОВАЊE НАСТАВНИКА ЗА ШКОЛУ БУДУЋНОСТИ
DOI:
https://doi.org/10.7251/NSK1414001PKljučne reči:
образовање, стандарди, наставничке компетенције, постигнућа ученикаApstrakt
У савременим околностима у Српскoj, систем образовања је затворен у себе, одвојен од свог окружења, веома обликован комерцијалним интересима, изложен партијским утицајима, краткорочно дотjериван углавном са циљем да се сви интереси задовоље без обзира на дугорочне посљедице таквог начина рјешавања проблема. Настанак приватних образовних институција, јавно објашњаван као допринос побољшању образовања путем јачања механизама конкуренције, генерисан je и вођен у највећем броју случајева профитним интересима и одсуством јавних и других захтjева у вези са квалитетом образовања. Мисија образовања наставника је изградња националног система професионалног развоја наставника на свим нивоима образовања и оспособљавање наставника тако да се гарантују високи стандарди образовних постигнућа оних које уче, мјерени на објективан начин. Функције система образовања наставника јесу стицање наставничких компетенција које се односе на наставну област (предмет из кога изводе наставу), на методе наставе/учења, системе оцјењивања постигнућа ученика, сарадњу с другим наставницима и локалном средином, као и разумијевање природе образовног система у коме дјелују.
Reference
Еuropian Commission (2000). Key data on education in Europe, Brussels.
Фејзић, Н., Пашалић, С. (2011). Стандарди, смјернице и критеријуми за акредитацију високошколских установа у БиХ, Нова школа, Бијељина: Педагошки факултет.
Лалић, Н., Вилотијевић, M., Мандић, Д. (2011). Mенаџмент у oбразовању, Бијељина: Универзитет у Источном Сарајеву, Педагошки факултет.
Mandić, D., Pelemiš, M., Pašalić, S., Lalić, N. Computer-based Information System in Education. Proceeding of the 11 th . WSEAS Internacional Conference on ARTIFICIAL INTELIGEACE, Cembrigde, UK February 22 – 24, 2012. str. 231 – 238.
Пашалић, С. (2004). План институционалног развоја Универзитета у Источном Сарајеву 2003 – 2008. –међународни пројекат, Источно Сарајево.
Пашалић, С. (2005). Нови образовни профили наставника за реформисану основну школу, Нова школа, Бијељина: Педагошки факултет.
Пашалић, С. и други (2006). Демографски развој и популациона политика Републике Српске, Бања Лука: Влада Републике Српске, Савјет за демографску политику.
Пашалић, С., Драгосављевић, П. (2007). Демографски развој школске популације и оптимализација мреже школа у Републици Српској, Бања Лука: Министарство породице, омладине и спорта.
Пашалић, С. (2012). Демографски губици у БиХ 1991 – 2011, Зборник радова, III Конгрес српских географа, Бања Лука: Универзитет у Бањој Луци, Природно-математички факултет, стр. 31 – 43.
Пашалић, С., Пелемиш, М., Мандић, Д. (2012). Транзиција малих сеоских школа и оптимализација мреже школа у Републици Српској, Нова школа, Бијељина: Педагошки факултет, стр. 5 – 15.
Пашалић, С., Мандић, Р. (2014). Influence of future demographic movements on development of Republic of Srpska. Novi Sad: Matica srpska.