EFFECTS OF APLICATION OF NEW MODELS OF HISTORICAL CONTENTS TEACHING IN SOCIAL SCIENCE TEACHING

Authors

  • Stevo Pašalić Универзитет У Источном Сарајеву Педагошки факултет У Бијељини
  • Lidija Gočević Универзитет У Источном Сарајеву Педагошки факултет у Бијељини
  • Bojan Kovačević
  • Vojkan Bojović

DOI:

https://doi.org/10.7251/НСК1311174П

Keywords:

teaching, historical contents, innovative models

Abstract

Historical contents of Social Science curriculum are sometimes very abstract, specific and difficult for students. In order to adopt them successfully it is necessary to master the basic historical concepts that are formed in complex processes of logical thinking, while the cognitive abilities of students in lower grades of primary school still largely rely on the empirical knowledge.It is therefore necessary to take into account the specific historical content and innovation in themethodological designed classes to overcome the difficulties expressed in the perception of time, understanding of historical events and the adoption of basic historical concepts.This paper presents the results of an experimental study that examined the influence of the implementation of new models in the teaching the unit about the Past,in the fifth grade.The goal is to determine the effects of teaching modeled on problem-research approach, then on the structuring content in visual form, and on the integration of practical activities and methods of games, compared to traditional teaching. The research of the impact of these teaching models on the efficiency of the acquisition of the contents about the past was carried out using the experimental method on a sample of 228 students.The study was conducted in „Sveti Sava“ Zvornikand „DesankaMaksimovic“ Celopek primary schools. The results show that the models compared to traditional instruction allow greater success of the students in the achieving the knowledge about the distant past, which indicates their effectiveness in the treatment of historical contents.

References

Благданић, С. (2008). Образовни потенцијал историјских садржаја у настави природе и друштва. Педагогија, бр. 1, стр.75-84.

Де Зан, И. (2001). Методика наставе природе и друштва. Загреб: Школска књига.

Ђукић,М. (2003). Дидактичке иновације као изазов и избор. Нови Сад: Савез педагошких друштава Војводине.

Живковић, Љ.,Танасковић, Т. и Драгичевић, М. (2011). Специфичности методског поступка у обради регионално-географских тема у настави географије. Глобус бр.36, Српско географско друштво, стр. 159 – 174.

Кољанин, Д. (2008): Историја као научна дисциплина и школски предмет, у: Историја-кључни појмови за крај обавезног образовања: приручник за наставнике. Ур.Ђуровић, А., Београд: Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања, стр. 77 – 84.

Лазаревић, Д. (1999). Од спонтаних ка научним појмовима. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Пашалић, С. (2011). Методички приручник за наставу познавања друштва. Источно Сарајево:Завод за уџбенике и наставна средства.

Петрић, Б. (2005). Настава историје у транзицији, Мисао, бр.24,стр. 28 – 32.

Пешикан, А. (1996). Треба ли деци историја-психолошки проблеми учења/наставе историје у основној школи. Београд: Завод за издавање уџбеника.

Пешикан, А. (2003). Настава и развој друштвених појмова код деце. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Трбојевић, А. (2009). Специфичности обраде историјских садржаја у настави природе и друштва, Норма , vol. 14, бr. 1,стр. 89 – 102, Универзитет У новом Саду, Учитељски факултет Сомбор.

Шефер, Ј.и Шевкушић, С. (2007). Мислити у времену и простору: предлози за измене у програму предмета познавање друштва. Настава и васпитање, бр. 4/2007, стр. 361 – 372.

Шимуновић-Бешлин, Б. (2001). Како се пише историја. Нови Сад: Плaтонеум.

Downloads

Published

2013-06-30

How to Cite

Pašalić, S., Gočević, L., Kovačević, B., & Bojović, V. (2013). EFFECTS OF APLICATION OF NEW MODELS OF HISTORICAL CONTENTS TEACHING IN SOCIAL SCIENCE TEACHING. Nova škola, 8(1), 181–195. https://doi.org/10.7251/НСК1311174П