THE IMPORTANCE OF SCIENTIFIC DESCOVERIES IN NEUROPHYSIOLOGY FOR PEDAGOGICAL CONTEXT OF EARLY LEARNING AND DEVELOPMENT

Authors

  • Marica Cvjetković Универзитет у Источном Сарајеву Педагошки факултет у Бијељини

DOI:

https://doi.org/10.7251/NSK1413005C

Keywords:

развој мозга, рано дјетињство, предшколски период, педагошке импликације

Abstract

Data available to modern science, thanks to the discoveries in the field of neurophysiology show that early childhood and pre-school age are the most intense period of maturation of brain structures. Viewed as a percentage, about 50% of brain development will be completed till the age of five while 70% of that development will be completed till the age of seven, and it is the quality of stimulation from social and material environment in which the child lives, that will influence the development of his biological potential. Apart from the known facts about the development of the human brain till the age if six, as a basic condition for later achievements in a man's life, this paper places special emphasis on the pedagogical implications of these findings as well as on the need to re-examine the relation of people in science but also of those in the wider social framework towards this knowledge.

References

Derrington, T., Shapiro, B., & Smith, B. (1999). Brain Development: The Connection Between Neurobiology and Experience. Преузето: 10.3.2012. са сајта http://www.seek.hawaii.edu/Products/4-Info-Binder/LR-BrainDevt.pdf

Diamond, M. (1988). Enriching heredity. New York: The free press.

Gabbard, C., & Rodrigues, L. (n.d.). Optimizing Early Brain and Motor Development Through Movement. Preuzeto 7.7.2012., sa sajta http://www.earlychildhoodnews.com/earlychildhood/article_view.aspx?ArticleID=3 60

Guyton, A. C. (1996). Medicinska fiziologija. Beograd: Savremena administracija, Medicinska knjiga.

Монтесори, М. (2006). Упијајући ум (друго издање). Београд: ДН Центар (Оригинални рад објављен 1949).

Нешић, Б. (2011). Педагошке импликације неких теорија о развоју когнитивних функција и интелигенције. Педагогија бр. 2, 256–271.

Newberger, J. J. (1997). New brain development research – A wonderful window of opportunity to build public support for early childhood education! Young Children, 52, 4–9.

Pašalić-Kreso, A. (2000). Rano učenje ili učenje u funkciji uvećanja kapaciteta mozga. Sarajevo: Centar za obrazovne inicijative Step by step.

Rajović, R., Dautović, S. i Andre, L. (2009). Neurofiziologija – primena novih otkrića u formiranju intelektualne elite primena programa NTC SISTEM UČENjA u razvoju intelektualnih sposobnosti dece. U Zborniku „Daroviti i društvena elita“ (str. 510–518). Vršac: Visoka škola za obrazovanje vaspitača Mihailo Pavlov.

Рајовић, Р. (2010). НТЦ систем учења методички приручник за васпитаче. Вршац: Висока школа за образовање васпитача Михаило Павлов.

Спасојевић, П., Јефтовић, М. и Цвјетковић, М. (2013). Рано учење као најактуелнији изазов савремене педагогије. У зборнику "Наука и традиција" ( 597–612). Пале: Филозофски факултет.

Tucak, A. i Kostović, I. (2003). Spoznaje o mozgu i živčanom sustavu. Osijek: Medicinski fakultet.

Vonta, T. (2009). Organizirana predšolska vzgoja v izzivih družbenih sprememb. Ljubljana: Pedagoški institut.

Downloads

Published

2014-06-30

How to Cite

Cvjetković, M. (2014). THE IMPORTANCE OF SCIENTIFIC DESCOVERIES IN NEUROPHYSIOLOGY FOR PEDAGOGICAL CONTEXT OF EARLY LEARNING AND DEVELOPMENT. Nova škola, 9(1), 51–60. https://doi.org/10.7251/NSK1413005C