ПИСАЊЕ КОД ГЛУВИХ УЧЕНИКА КОЈИ СЕ ШКОЛУЈУ У ПОСЕБНИМ ШКОЛАМА И У РАЗЛИЧИТИМ СИСТЕМИМА СТАНОВАЊА У ПРОЦЕСУ ЊИХОВЕ СОЦИЈАЛИЗАЦИЈЕ
DOI:
https://doi.org/10.7251/NSK1701089SKljučne reči:
глува деца, писање, комуникација, социјализацијаApstrakt
Читање и писање су когнитивне вештине које су нераскидиво повезане и имају велико учешће у развоју писмености.Тешко је замислити како би се глува деца описменила и социјализовала без ових вештина, ма како оне биле тешко савладљиве за њих. Глуве особе не могу живети у изолацији, без интеракције са чујућом средином, па је због тога савладавање вештине читања и писања значајно у њиховом изражавању и комуникацији.
Истраживање се бави односом средине у којој глуво дете живи (породица или интернат) у односу на развој и употребу вештине писања у њиховој социјализацији и учешћу у друштвеној заједници. У истраживању је коришћена Долова скала социјалне зрелости (Vineland social maturity scale – Doll) односно њена подскала за комуникацију. Узорак је сачињавало 52 глува ученика од 7 до 16 година, уједначен по степену оштећења слуха (више од 80 dB) и редовној интелигенцији.
Добијени резултати указују на непостојање статистичке значајности укупних просечних резултата на подскали за комуникацију (t=0,470, нема значајности).Значајност се појавила само код неколико ајтема, па је општи закључак да нема доказа о негативном утицају институционалног смештаја глуве деце на коришћење вештине писања, већ да коришћење ове вештине зависи само од старости деце.
Reference
Димић,Н. (1996). Специфичности у писању слушно оштећене деце, Дефектолошки факултет, Београд и ОШ „Радивој Поповић“ у Земуну,
Dimić,N.,Kovačević, T. (2004). Znakovni, govorni i pisani rečnik kod dece oštećenog sluha, Beogradska defektološka škola, Društvo defektologa Srbije i Fakultet za specijalnu edukaciju i rehablitaciju. Beograd, 2-3, 69-77,
Dimić,N. (2004). Problemi u jezičkom izrazu kod gluve i nagluve dece, Društvo defektologa Srbije i Crne Gore, Beograd,
Dimić, N. (2003). Govorno jezički deficiti kod gluve i nagluve dece, Društvo defektologa Srbije i Crne Gore, Beograd,
Dimić, N., Isaković, LJ. (2008). Specifičnosti odgovaranja na pitanja i postavljanje pitanja kod gluve i nagluve dece u govornom, pisanom i znakovnom izrazu, Edicija: Radovi i monografije: U susret inkluziji-dileme u teoriji i praksi, ur. Zorica Matejić-Đuričić, Fakultet za spedcijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd, 363-374,
Kovačević, T., Isaković,Lj. (2009). Specifičnost pisanja pisama kod gluvih i nagluvih učenika, Beogradska defektološka škola, Društvo defektologa Srbije i Fakultet za specijalnu edukaciju i rehablitaciju. Beograd, 3, 65-75,
Musselman, C., & Szanto, G. (1998). The written language of deaf adolescents: Patterns of performance. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 3, 245–257. Retrieved from http://jdsde.oxfordjournals.org/
Powers,A., Wilgus,S. (1983). Linguistic complexity in the written language of learingimpaired children, The Volta Review, 85 (4), 201-210,
Philomena, J. (2003). A study on certain factors influencing language performance of hearing impaired students, Asia Pacific Disability Rehabilitation Journal, 14 (2), 201-208,
Ромаева, М.В. (2011). Исследование коммуникативной деятельности детей младешего школного возраста с нарушениями слуха во внерочное время, Журнал: Вектор науки Тольяттинского государственного университета, Россия, 3(6), 272-273.
Schirmer,B. (2000). Language and Literacy Development in Children Who Are Deaf ,Allyn & Bacon.
Heward, W. (2000). Exceptional children an introduction to special education, Upper Saddle River, NY, Merrill/Prentice,
Tymms, P., Brien, D., Merrell, C., Collins, J., & Jones, P. (2003). Young deaf children and the prediction of reading and mathematics. Journal of Early Childhood Research, 1, 197-202.
Šešum,M., Dimić,N. (2008). Specifičnosti pisanog izraza kod gluve i nagluve dece, Beogradska defektološka škola, Društvo defektologa Srbije i Fakultet za specijalnu edukaciju i rehablitaciju. Beograd, 2, 47-64,
Šešum, M. (2008). Deficiti u pisanom izrazu kod gluve i nagluve dece, Beogradska defektološka škola, Društvo defektologa Srbije i Fakultet za specijalnu edukaciju i rehablitaciju. Beograd, 2,41-57
Williams,C.L. (1999). Preschool Deaf Childrens Use of Signed Language during Writing Events, Journal of Literacy Research, 31(2), 183-212, online version: http://sagepub.com/kontent/31/2/183