УТИЦАЈ ОБРАЗОВНОГ СТАТУСА РОДИТЕЉА НА РАЗВИЈЕНОСТ ЛЕКСИЧКОСЕМАНТИЧКИХ СПОСОБНОСТИ ДЈЕЦЕ МЛАЂЕГ ШКОЛСКОГ УЗРАСТА
DOI:
https://doi.org/10.7251/NS1702030CKljučne reči:
лексичко-семантички развој, образовање родитеља, дјеца млађег школског узрастаApstrakt
Лексичко-семантички развој дјеце се углавном посматра кроз развој рјечника и способност дефинисања појмова. Нашом студијом је тестирано 84 дјеце трећих, четвртих и петих разреда основне школе ,,Свети Сава” у Фочи, узраста од 8-11 година, оба пола. Истраживање је реализовано у априлу и мају 2015. године. Лексичкосемантичке способности испитаника су процјењиване путем Семантичког теста и Теста дефиниција. Како би добили квалитетнију мјеру образовне структуре родитељског окружења, у нашем истраживању смо cпојили образовни статус мајке и оца за сваког ученика. Општи циљ истраживања био је испитивање утицаја образовања родитеља на развијеност лексичко-семантичких способности. Резултати су показали да образовни ниво родитеља значајно утиче на развијеност лексичко-семантичких способности дјеце млађег школског узраста.
Reference
Avramović, I. Vuković, M. Vuković, I. (2012). Leksičko-semantičke sposobnosti adolescenata sa poremećajima u govornom i jezičkom razvoju. Beogradska Defektološka Škola, 18(3), 487-503.
Blaţi, D., & Banek, L. (1998). Posebne jezične teškoće-uzrok školskom neuspjehu?. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraţivanja, 34(2), 183-190.
Brakus, R.(2003). Razvojne disleksije i disgrafije. Beograd: Zaduţbina Andrejević.
Brody, G. H., Stoneman, Z., & Flor, D. (1995). Linking family processes and academic competence among rural African American youths. Journal of Marriage and the Family, 567-579.
Bugarski, R. (1991). Uvod u opštu lingvistiku. Beograd: Zavod za udţbenike i nastavna sredstva.
Eccles, J. S., Arberton, A., Buchanan, C. M., Janis, J., Flanagan, C., Harold, R., ... & Reuman, D. (1993). School and family effects on the ontogeny of children‟s interests, self-perceptions, and activity choices. Developmental perspectives on motivation, 40, 145-208.
Glumbić, N. (1997). Kognitivni razvoj i oblici diskognitivnih poremećaja u djece predškolskog uzrasta. Magistarska teza. Beograd.
Glumbić, N., Brojčin, B., Đorđević, M. (2012). Obrazovni nivo majke kao determinanta komunikacionih sposobnosti dece predškolskog uzrasta. Beogradska defektološka škola, 18(2):339-48.
Hart, B., & Risley, T. R. (2003). The early catastrophe: The 30 million word gap by age 3. American educator, 27(1), 4-9.
Hoff, E. (2003). The specificity of environmental influence: Socioeconomic status affects early vocabulary development via maternal speech. Child development, 74(5), 1368-1378.
Jokić, B., & Ristić Dedić, Z. (2010). Razlike u školskom uspjehu učenika trećih i sedmih razreda osnovnih škola u Republici Hrvatskoj s obzirom na spol učenika i obrazovanje roditelja: populacijska perspektiva. Revija za socijalnu politiku, 17(3), 345-362.
Kašić, Z. (2002). Agramatična produkcija i semanitička" zbrka" kod dece ranog školskog uzrasta. Istraţivanja u defektologiji, 113-130.
Lenček, M., Blaţi, D., Ivšac, J. (2007). Specific learning difficulties: reflection on difficulties with language, reading and writing. Magistra Iadertina, 2(1), 107-121.
McLoyd, V. C. (1998). Socioeconomic disadvantage and child development. American Psychologist 53:185-204.
Nelson, J. R., & Stage, S. A. (2007). Fostering the development of vocabulary knowledge and reading comprehension though contextually-based multiple meaning vocabulary instruction. Education and Treatment of Children, 30(1), 1- 22.
Nelson, K. E., Welsh, J. A., Vance Trup, E. M., Greenberg, M. T. (2011). Language delays of impoverished preschool children in relation to early academic and emotion recognition skills. First Language, 31, 164-194.
OECE. PISA. (2009). Technical report. Paris: OECD.
Schulz, W. (2005). Measuring the Socio-Economic Background of Students and Its Effect on Achievement on PISA 2000 and PISA 2003. Online Submission.
Stevanović, J., Lazarević, E. (2014). On certain aspects of the semantic development of younger primary school-age children. Zbornik Instituta za pedagoska istrazivanja, 46(2), 299-319.
UNICEF. (2001). Sveobuhvatna analiza sistema osnovnog obrazovanja u SRJ. Beograd: Unicef.
Vladisavljević, S., Kostić, Đ., Vladisavljević, S., Popović, M. (1983). Testovi za ispitivanje govora i jezika. Beograd: Zavod za udţbenike i nastavna sredstva.
Vuković, M. (2012). Afaziologija (drugo dopunjeno izdanje). Beograd: Arhipelag
Vuković, M. (2015). Diferencijalna dijagnoza jezičkih poremećaja kod dece. Beograd: Udruţenje logopeda Srbije.