РАНА ПИСМЕНОСТ ИЗ ПЕРСПЕКТИВЕ УЧИТЕЉА И ВАСПИТАЧА
DOI:
https://doi.org/10.7251/НСК1311270KKljučne reči:
Рана или настајућа писменост, академска писменост, сарадња предшколске установе и школе, припремни предшколски програмApstrakt
Ставови „за“ и „против“ описмењавања деце пре почетка школовања често су предмет научних и стручних расправа те спекулација шире јавности. Ова тематика нарочито добија на значају са социокултурном теоријом дечјег развоја која сложен процес описмењавањатумачи као развојну појаву чији су зачеци садржани већ у првим годинам живота детета – тзв. рана писменост или писменост у настајању. Истраживања показују да је описмењавање умногоме олакшано деци која одрастају у подстицајном социокултурном окружењу или су прошла припрему у одговарајућимпредшколским програмима. Већина европских земаља са припремом за описмењвање деце започињесе око пете године живота. У таквим условима оправдано је интересовање за ставове практичара од којих се највише очекује када је у питању припрема заописмењавање деце код нас. Почетком прошле школске године у неколико основних школа и предшколских установа у Србији организовано је истаживање на узорку од 46 учитеља и 48 васпитача. Анкетирањем укупно 94 практичара утврђеноједа половина учитеља и једна четвртина васпитача има позитиван став према раној писмености, при чему су васпитачи са мање радног искуства и нижом стручном спремом изричитији у ставу „против“ у односу на оне искусније, са високим образовањем, и учитеље. Као основне аргументе против раног описмењавања практичати наводе недовољну зрелост деце и (не)оспособљеност васпитача. Ипак, да „дечију заинтересованост за читање и писање не треба гушити и одлагати“ сложили су се готово сви учитељи и највећи број васпитача. Иако су практичари сагласни у ставу да је важно да у описмењавању деце сарађују породица, предшколска установа и школа, на чему посебно инсистирају учитељи,више од половинењих не познаје циљеве и задатке програма који се реализује у припремним групама. Установљене су разлике у очекивањима практичара од програмских активности при чему васпитачи фаворизују развој општих способности и свих аспеката развоја деце док су учитељи усмерени на припрему за описмењавање, пре свега писање. На крају рада дате су смернице за унапређивање сарадње предшколске установе и школе у циљу подршке раној писмености.
Reference
Čudina-Obradović, M. (2008). Igrom do čitanja: igre i aktivnosti za razvijanje vještina čitanja. Zagreb: Školska knjiga.
Grginič, M. (2007). Što petogodišnjaci znaju o pismenosti, Život i škola, Osijek, 1/ 17:1-27.
Ministarstvo prosvete i sporta Republike Srbije (2006). Pravilnik o opštim osnovama predškolskog programa, Beograd: Prosvetni pregled.
Mitrović, M. (2010). Koncepcije pismenosti u bukvarima i početnicama, Pedagogija, 65/2: 183-193.
Vigotski, L. S. (1996). Problemi razvoja psihe, Beograd : ZUNS.
Slunjski, E. (2010). Razvoj jezika in zgodnje pismenosti otroka v vrtcu, U: Hočevar, A. i Možgon, J. (ur.). Opismenjevanje učenk in učencev, pismenost mladih in odraslih - vprašanja, dileme, rešitve. Šalec : Zveza društev pedagoških delavcev Slovenije, 38- 49.
Cenčič, M. (2000). Preučevanje poučevanja pismenosti, Sodobna pedagogika, 51/117, 2.
Bowman, B, Donovan, S, Burns, S. (2001). Eager to Learn: Educating Our Preschoolers, Washington: National Academy Press
Marjanović Umek, Lj. (2011). Vloga jezika in socialnih kontekstov za razvoj predbralnih in prednapisovalnih zmožnosti, In: Bralna pismenost v Sloveniji in Evropi, (15-26), Brdo, 25. in 26. oktober 2011, Ljubljana : Zavod RS za šolstvo.
Raport of the Nacional Early Literacy Panel (2008). Developing Early Literacy: A Synthesis of Early Literacy Development and Implications for Intervention. Jessup (Maryland): Nacional Institute for Literacy at ED Pubs.
Molfase, V, Westberg, L. (2008). Impact of Preschool and Kindergarten programs on Young Children’s Early Literacy Skills, Developing Early Literacy (189-211). Jessep: Nacional Institute for Literacy.
Fichel, J, Landry, S. (2008). Impact of Language Enhacement Interventions on Young Children’s Early Literacy Skills. Developing Early Literacy (211-231). Jessep: Nacional Institute for Literacy.
Lonigan, Ch, Schatschneider, C, Weatberg, L. (2008). Impact of Code-focused Interventions on Young Children’s Early Literacy Skills. Developing Early Literacy (107-132). Jessep: Nacional Institute for Literacy.
Lonigan, Ch, Shanahan, T., Cunningham, A. (2008). Impact of Shered-Reading Interventions on Young Children’s Early Literacy Skills. Developing Early Literacy (153-172). Jessep: Nacional Institute for Literacy.