СИСТЕМСКИ РАЗВОЈ ДАРОВИТОСТИ ПУТЕМ ЈАСНОГ ДЕФИНИСАЊА ИСХОДА У НАСТАВИ

Autori

  • Сања Милић Универзитет у Источном Сарајеву Педагошки факултет у Бијељини
  • Владо Симеуновић Универзитет у Источном Сарајеву Педагошки факултет у Бијељини
  • Сузана Лаловић Универзитет у Источном Сарајеву Педагошки факултет у Бијељини

Ključne reči:

ученичка постигнућа, исходи учења, Наставни план и програм, даровитост

Apstrakt

Ученичка постигнућа или васпитно- образовни исходи представљају јасно исказане компетенције, тј. очекивана знања, вјештине и способности, те вриједности и ставове које ученици треба да стекну и да могу показати послије успјешно реализоване нaставне јединице, теме, наставног програма, степена образовања или васпитно-образовног циклуса. Рад се бави упоређивањем исхода из старог НПП и НПП из 2014. године у Републици Српској који су усмјерени на развој и подршку даровитим ученицима у разредној настави. У оквиру свих пет разреда, по предметима, урађена је детаљна анализа исхода и дати су одговори на сљедећа питања: Који прогам је ефикаснији за развој даровитости? У којој теми (цјелини) је највише исхода вишег нивоа? Какве су укупне могућности остваривања наведених исхода? Да ли Дидактичко-методичка упутства представљају основу за адекватан приступ даровитим ученицима? Основни критеријуми који се користе у одабиру дефинисаних исхода који доприносе развоју даровитости усклађени су са Ревидираном Блумовом таксономијом знања и когнитивних процеса.

Reference

Anderson, L.W. & Krathwohl, D.R. (Eds.) (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. New York: Longman

Ђорђевић, Б. и Максић, С. (2005). Подстицање талената и креативности младих – изазов савременом свету. Београд: Институт за педагошка истраживања.

Максимовић, А. (2013). Однос између циљева васпитања и образовања и евалуације исхода. Иновације у настави, 4 - 13, 93 – 99.

Милић, С., Колунџић Д. и Симеуновић, В., (2014): Моделовање рада са даровитим ученицима. Нова школа. IX(1), 85 – 98.

Gorana Đorić, 2011, „Ishodi učenja“, u: Kultura kvaliteta: neki aspekti obezbeđenja kvaliteta u visokom obrazovanju ( приредила В. Лопичић). Универзитет у Нишу, стр. 71 – 95. ISBN 978-86-7181-078-4

Закон о основном васпитању и образовању („Службени гласник Републике Српске“, број: 01-1214/08)

Закон о школовању и стипендирању младих талената („Службени гласник Републике Српске“, број: 01- 974 /10),

Правилник о вођењу ученичког досијеа („Службени гласник Републике Српске“, број: 132/10) ,

Правилник о оцјењивању ученика у основној школи („Службени гласник Републике Српске“, број: 44/12),

Правилник о утврђивању критеријума за избор надарених и талентованих ученика и

Правилник о избору и проглашењу ученика генерације у основној школи („Службени гласник Републике Српске“, број: 45/12).

Universal Declaration of Human Rights. General Assembly of the United Natios, 1948. http://www.un.org/Overview/rights.html, očitano 29.9.2013.

Delors, J. (1998). Učenje – blago u nama: Izvješće Unesco-u Međunarodnoga povjerenstva za razvoj obrazovanja za 21. stoljeće. Zagreb: Eduka.

Декларација из Саламанке, 7 – 10. јуна 1994.

European Comimission White parer – a new impetus for European yount. Brussels, 2001.

Конвенција о правима дјетета. Генерална скупштина УН, 20. новембар 1989.

Свјетска декларација о васпитању и образовању за све. Тајланд 5 – 9 . марта, 1990.

UNESKO (1997). Međunarodna standardna klasifikacija obrazovanja. Beograd: Ministarstvo prosvete SR Srbije.

Симеуновић, В. и Спасојевић, П. (2009). Савремене дидактичке теме. Бијељина: Педагошки факултет.

The Program for International Student Assessment (PISA).

##submission.downloads##

Objavljeno

2023-03-05

Broj časopisa

Sekcija

Articles