РИТМИЧКЕ СПОСОБНОСТИ КОД ДЈЕЧАКА И ДЈЕВОЈЧИЦА МЛАЂЕГ ШКОЛСКОГ УЗРАСТА
Ključne reči:
музичка култура, бројалица, ритмичка способност, писменостApstrakt
Спроведено је истраживање са циљем да се утврди ниво знања и ритмичке оспособљености ученика млађег школског узраста у настави музичке културе. Истраживањем је обухваћен узорак који је дио популације ученика млађег школског узраста на подручју града Бијељина. Укупан узорак истраживања чини 200 ученика петих разреда из осам одјељења основних школа: ОШ „Свети Сава” Бијељина, подручно одјељење Батковић и ОШ „Вук Караџић” Бијељина. Структуру узорка у односу на пол чини 100 дјечака и 100 дјевојчица. Основни циљ овог истраживања је да се сагледа ритмичка способност у односу на пол. Мјерењем је обухваћена прецизност извођење ритмичких цјелина из нотног текста. Добијени резултати показују да постоје статистички значајне разлике у исказаним способностима ритмичког извођења музике између испитаника млађег школског узраста у односу на пол. Констатује се на бази резултата χ2 теста да постоје разлике у исказаним ритмичким способностима извођења музике у односу на пол ученика 5. разреда основне школе.
Reference
Васиљевић, З. (1991). Музички буквар. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Васиљевић, З. (1991). Методика солфеђа. Београд: ФМУ.
Васиљевић, З. (1996). Српско музичко благо. Београд: Просвета.
Васиљевић, З. (1998). Солфеђо- методски практикум. Београд: Fin &ek.
Vasiljević, Z. (1999). Teorija ritma. Univerzitet umetnosti Beograd.
Vasiljević, Z. (2000). Metodika muzičke pismenosti. Beograd: Akademija.
Васиљевић, З. (2000). Рат за српску музичку писменост. Београд: Просвета.
Ђурковић, Б. (1983). Основи хорске вокалне технике. ФМУ Београд.
Ђурковић-Пантелић, М (1998). Методика музичког васпитања деце предшколског узраста. Виша школа за образовање васпитача Шабац.
Костић, С. (1997). Хорско дириговање. Ниш: СКЦ.
Мишков, М. (1999). Приступ одабирања песама и хорских композиција за децу. Норма,(1-2), 181–190.
Наставни план и програм за основно образовање и васпитање (2014). Источно Сарајево: Завод за уџбенике и наставна средства.
Павловић, Б., Цицовић Сарајлић, Д. (2015). Говорне народне творевине са Косова и Метохије у функцији наставе музичке културе у основној школи. Традиција као инспирација, Тематски зборник. Академија умјетности Универзитета у Бањој Луци, Академија наука и умјетности Републике Српске, Музиколошко друштво Републике Српске, 580–593.
Плавша, Д., Поповић, М. (1960). Музичко васпитање (1. део). Београд: Завод за издавање уџбеника Социјалистичке Републике Србије.
Радичева, Д. (1997). Увод у методику наставе солфеђа. Универзитет у Новом Саду.
Stošić, А. (2008). Polifunkcionalnost pesme u nastavi muzičke kulture. Pedagogija, 63(1), 62–70.
Тракиловић, Д. (1998). Музичка култура са методиком у разредној настави. Учитељски факултет Бијељина.
Тракиловић, Д. (1999). Педагошко-дидактички принципи наставе музичке писмености у Републици Српској. Учитељски факултет Бијељина.
Тракиловић, Д. (2002). Композиције за рад са хором млађег школског узраста. Српско Сарајево: Завод за уџбенике и наставна средства.
Тракиловић, Д. (2002). Композиције за рад са хором старијег школског узраста. Српско Сарајево: Завод за уџбенике и наставна средства.
Тракиловић, Д. (2002). Духовне композиције за рад са хоровима основношколског типа. Српско Сарајево: Завод за уџбенике и наставна средства.
Тракиловић, Д. (2010). Вокално-инструментална настава. Педагошки факултет Бијељина.
Хаднађев, М. (1971). Од аудиције до концерта. Нови Сад: Културни центар.
Цвејић, Н. (1980). Савремени белканто. Београд: УУ.
Cicović Sarajlić, D., Pavlović, B., Popović, B. (2013). Dancing as an expression of children's creativity in music culture teaching and physical education. International Journal Activitiesin Physical Education and Sport, Vol. 3, No. 1. Skopje: Federation of the Sports Pedagogues of the Republic of Macedonia, 77–78.
Цицовић Сарајлић, Д., Павловић, Б. (2014). Текстови савремених српских пјесника у основношколској настави музичке културе. У Зборнику радова са научног скупа „Књижевност за децу у науци и настави” (421–433). Јагодина: Факултет педагошких наука.
Шуплевски, Д. (1999). Уметност на хорско пеење. Скопје: СОКОМ.