СПОСОБНОСТ ДЕФИНИСАЊА ПОЈМОВА КОД ДЈЕЦЕ СА ДИСГРАФИЈОМ МЛАЂЕГ ШКОЛСКОГ УЗРАСТА
DOI:
https://doi.org/10.7251/NSK1914073CKljučne reči:
дефиниcaње, дисграфија, дјеца млађег школског узрастаApstrakt
Способност дефинисања појмова је један од показатеља лексичко-семантичке развијености дјеце млађег школског узраста. Дисграфија је поремећај писаног изражавања за који је карактеристично да је вјештина писања знатно испод очекиваног, с обзиром на хронолошки узраст дјетета, просјечну или натпросјечну интелигенцију, одговарајуће сензорно и моторно функционисање и адекватне услове за учење. Основни циљ истраживања био је испитивање способности дефинисања појмова код дјеце са дисграфијом. У истраживању је коришћен Тест за испитивање говорне развијености/Тест дефиниција, којим се процјењује лексичко-семантичко функционисање испитаника. Истраживање је спроведено у три основне школе у Источној Херцеговини, школске 2016/2017. године. Узорак је обухватио 84 испитаника, 42 ученика са дијагностикованом дисграфијом који су чинили експерименталну групу и 42 ученика са складним рукописом који су чинили контролну групу. На основу резултата нашег истраживања закључили смо да дјеца са дисграфијом имају значајно слабије развијену способност дефинисања појмова у односу на дјецу са уредно развијеном способношћу писања. Наведено се огледа у квалитету добијене дефиниције и њеној дужини. Ови налази указују на потребу пружања додатне подршке у развоју лексикона и богаћењу рјечника код дјеце са сметњама у писању.
Reference
Аврамовић и др. 2012: I. Avramović, M. Vuković, I. Vuković, Leksičkosemantičke sposobnosti adolescenata sa poremećajima u govornom i jezičkom razvoju, Beogradska defektološka škola, 18(3), 487–503.
Блажи, Банек 1998: D. Blaži, L. Banek, Posebne jezične teškoće-uzrok školskom neuspjehu? Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 34(2), 183– 190.
Bosga-Stork 2016: I. M. Bosga-Stork, J. Bosga, J. L. Ellis, R. G. Meulenbroek, Developing interactions between language and motor skills in the first three years of formal handwriting education, British Journal of Education, Society & Behavioural Science 12(1): 1–13.
Чолић 2013: G. Čolić, Dinamika razvoja leksikona kod dece mlađeg školskog uzrasta, Specijalna edukacija i rehabilitacija, 12(4), 441–453.
Глигоровић и др. 2005: M. Gligorović, N. Glumbić, D. Maćešić-Petrović i dr. Specifične smetnje u učenju kod dece mlađeg školskog uzrasta, U S. Golubović (ur.), Smetnje u razvoju kod dece mlađeg školskog uzrasta (str. 415–523), Beograd: Defektološki fakultet Univerziteta u Beogradu.
Глигоровић 2012: M. Gligorović, Auditivno pamćenje i jezička kompetencija dece mlađeg školskog uzrasta, Nastava i vaspitanje, br. 4, 565–577.
Hajd, Lin 1997: J. S. Hyde, M. C. Linn, Gender differences in verbal ability: A meta-analysis, Psychological bulletin, 104(1), 53–75.
Кашић 2002: Z. Kašić, Agramatična produkcija i semantička ,,zbrka“ kod dece ranog školskog uzrasta, Istraživanja u defektologiji, 113–130.
Posokova 2007: I. Posokhova, Kako pomoći djetetu s teškoćama u čitanju i pisanju: praktični priručnik, Lekenik: Ostvarenje.
Pontart at al. 2013: V. Pontart, C. Bidet-Ildei, E. Lambert, P. Morisset, L. Flouret, D. Alamargot, Influence of handwriting skills during spelling in primary and lower secondary grades, Frontiers in psychology, 4, 818.
Pranti, Barnet 2017: M. Prunty, A. L. Barnett, Understanding handwriting difficulties: A comparison of children with and without motor impairment, Cognitive neuropsychology, 34(3–4), 205–218.
Rajd 2011: G. Reid, Dyslexia: a complete guide for parents and those who help them, John Wiley & Sons.
Semrud-Klikeman 2005: M. Semrud-Clikeman, Neuropsychological aspects for evaluating learning disabilities, Journal of Learning Disabilities, 38(6), 563–568.
Smits-Engelsman, Van Galen 1997: B. C Smits-Engelsman, G. P. Van Galen, Dysgraphia in children: Lasting psychomotor deficiency or transient developmental delay? Journal of experimental child psychology, 67(2), 1641–84.
Совиљ и др. 2013: M. Sovilj, B. Bedričić, M. Stokić, M. Vujović, S Maksimović, J. Bojović, M. Vukić, S. Savić, A. Zoraja, A. Portić, Protokol za optimizaciju dečijih potencijala za učenje, Beograd: CUŽA-IEFPG.
Ванцаш, Ковачевић 1999: M. Vancaš, M. Kovačević, Je li leksikon logičan? Pojavnost i vrste semantičkih kategorija u djece. U L. Badurina i sur.(ur.), Teorija i mogućnost primjene pragmalingvistike (str. 825–832). Rijeka: Zbornik radova Hrvatskoga društva za primijenjenu lingvistiku.
Васић 1988: S. Vasić, Definicije, definisanje i priroda rečenica i jezika, Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
Вуковић 2011: M. Vuković, Afaziologija, treće dopunjeno izdanje, Beograd: Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju.
Вуковић и др. 2015: M. Vuković, S. Ćalasan, N. Jovanović-Simić, M. Kulić, Procena disgrafije kod dece mlađeg školskog uzrasta, Biomedicinska istraživanja, 6(1), 11–17.
World Health Organization 1990: International statistical classification of diseases and Related health problems, tenth revision (ICD–10), Geneva: World Health Organization.