ДЈЕЧИЈЕ ЛИКОВНО СТВАРАЛАШТВО – ЗНАЧЕЊЕ И ЗНАЧАЈ
DOI:
https://doi.org/10.7251/NS1601289MKljučne reči:
дјечије ликовно стваралаштво, значење, значај, развој личностиApstrakt
Дјечији ликовни израз је један од основних облика развоја цјелокупне дјететове личности. Као такав, он је значајно средство за ослобађање дјечијих потреба. Овим радом смо покушали приближити значење и значај дјечијег ликовног стваралаштва у васпитно-образовном процесу и изван њега. Проблем тумачење дјечијих ликовних радова постакао је многе педагоге, психологе и ликовне умјетнике да истражују специфичности ликовног израза дјеце које су у вези са личношћу малог умјетника, његовим узрастом и нивоом развоја уопште. Ликовна експресија помаже дјетету да ослободи унутрашњи садржај, да развија способност опажања, представљања, самосвијест, истрајност, радну дисциплину, смисао за културу и естетски доживљај. Разумјети дјечији ликовни израз представља поуздана врата за улазак у дјечији свијет и развој дјечије личности.
Reference
Baumgarten, F. (1933). Die Testmethode. New York: Yonkers, World Book Company.
Bühler, K. (1930). Die geistige Entwicklung des Kindes.
Bühler, C. (1937). Praktische Kinderpsychologie. Wien, Leipzig: Lorenz.
Wilson, I.D.(1995). Children's experience of war as expressed trough their drawing', unpublished undergraduate thesis. University of Birmingham.
Goodenough, F. (1926). Measurement of Intelligence by Drawings. Chicago: Yonkers-on-Hudson, N. Y., World book company.
Дјечији ликовни радови: галерија дјечијих ликовних радова. Преузето 8.7. 2015. год. у 19:44 са http://www.knetfeder.de/, и http://www.knetfeder.de/kkp/malen.html
Дјечији ликовни радови из личне архиве Егзипери, А. ( 2015). Мали Принц. Београд: Вулкан
Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. New York: The Science Press
Lowenfeld, V. (1954). Your child and his art. New York: Macmillan. Minkowska, F. (1950). La typologie constitutionnelle vue à travers le test de Rorschach et les dessins d’enfants, Extraits des actes du premier congrès international d’anthropologie différentielle (fasc. V).
Михачевић, Б. (1958). Мали рјечник ликовних умјетности. Сарајево: Народна просвјета.
Огњеновић, П. (2003). Психолошка теорија уметности. Београд: Гутенбергова галаксија.
Piaget, J, Inhelder, B. (1962). The Psychology of the Child. New York: Basic Books.
Погачник, С, Толичић, С. (1964). Дечји цртежи као израз душевног развоја детета. Београд: издавачко предузеће РАД.
Смиљанић,В, Толичић, И. (1992). Дечја психологија. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Старц, Б, Обрадовић, М, Плеша, А, Профаца, Б, Летица, М. (2004). Особине и психолошки увјети развоја дјетета предшколске доби. Загреб: Голден маркетинг – Техничка књига.
Thun, T. (1950). Kindesbeobachtung als Aufgabe. Paderborn: BonifaciusDruckerei.
Филиповић, С. (2011). Методика ликовног васпитања и образовања. Београд: Универзитет умјетности у Београду, Издавачка кућа КЛЕТТ.
Freud, S. (1910). Leonardo da Vinci and a Memory of His Childhood. S. E., XI: 59-137. Print.