ATTITUDE TOWARDS THE EXCURSION AS A FORM OF PHYSICAL ACTIVITY
DOI:
https://doi.org/10.7251/NSK1914031MKeywords:
excursion, physical activity, pupils, attitudesAbstract
Contemporary urban life andschool of urban child, on the one hand develop a wide range of intellectual abilities, but on the other hand deny the conditions of education that develop skills and dispositions rooted in genetics, human development, and accordance with nature. The positive effects of staying in nature are reflected in the health and hygiene, psychosocial, sports and recreational and educational character. The aim of this study was to determine the attitudes of students on the excursion as a form of physical activity. The study included 312 third and fourth grade students from three elementary schools on the territory of Belgrade. The method applied is nonexperimental research, as a technique which is used in particular made survey. Based on the results obtained in this study 40.7% of the students during their schooling were not on the excursion, while 85.5% of students would prefer to spend more time on trips. 96.2% of students have positive feelings toward excursions primarily due to socializing and spending time outdoors, which is the practical value of this work. The results indicate the need for a systematic, organized excursions for students as a form of physical activity.
References
Бонџић 2012: Ј. Бонџић, Логоровање као облик ваннаставне активности ученика трећег и четвртог разреда основне школе (мастер рад), Београд: Учитељски факултет.
Бранковић и др. 2018: Д. Бранковић, Д. Мартиновић, В. Милетић, Ж. Рајковић, Ставови ученика млађег школског узраста о начину коришћења слободног времена и боравку у природи, Иновације у настави, XXXИ, 2018/2, 22–28.
Leman 2008: I. Leman, Motivacija sa testom i vežbama, Munič/Nemačka: Laguna. Лескошек 1971: Ј. Лескошек, Теорија физичке културе, Београд: Партизан.
Мартиновић и др. 2013: Д. Мартиновић, Д. Бранковић, В. Пелемиш, Ставови родитеља према активности у природи. Црногорска спортска академија „Спорт Монт”, 37, 38, 39, 308–315.
Мартиновић и др. 2012: Д, Мартиновић, Д. Бранковић, В. Пелемиш, В. Живановић, Ставови наставника и ученика о различитим аспектима рекреативне наставе, Методичка пракса, Београд: Школска књига и Учитељски факултет Врање, бр. 4/2012, Вол.13, 591–602.
Милетић 2011: В. Милетић, ИЗЛАЗ, Иза отворених врата, Београд: Сиа. Pedagoška enciklopedija 1989: Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Рот 2003: Н. Рот, Основи социјалне психологије, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Todorić 1998: G. Todorić, Odnos učenika srednjih škola prema rekreativnim aktivnostima, Fizička kultura, 52 (2-4), 132–142.
Tјudor-Lok аt al. 2011: C. Tudor-Locke, C. L. Craig, M. W. Beets, S. Belton, G. M. Cardon, S. Duncan et al., How many steps/day are enough?: for children and adolescents, Internacional jurnal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 8 (1), 78.
Живановић 2018: В. Живановић, Мотивација у физичком васпитању и спорту. Методичка теорија и пракса часопис за наставу и учење, XVIII, 2018/2, 237–250.
Џиновић и др. 2018: Д. Џиновић, Д. Мартиновић, Ф. Којић, Савремена технологије у физичком васпитању као фактор побољшања моторичких способности деце, Иновације у настави, XXXI, 2018/3, 88–95.