CONTINUOUS PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS AS A PREREQUISITE FOR IMPROVEMENT OF THE EDUCATIONAL PROCESS AND PROFESSIONAL ADVANCEMENT

Authors

  • Milenko Kundacina
  • Jelena Stamatovic

Keywords:

professional development, training program, professional advancement

Abstract

By continuous professional development a teacher improves himself, develops knowledge, skills and abilities, as well as personal characteristics and its own work. Provision of carrier advancement, as well as other benefits (functions, professional titles, financial incentives…) for teachers who complete appropriate training programs opens a wide space for new interests, encourages their potential, and focuses on the selfevaluation and further professional development. This paper presents the results of an empirical research and opinions of employees in education about opportunities for the dissemination and application of knowledge acquired through professional development programs. The research has been done on a sample of 802 respondents in five districts of Republic Serbia (Zlatiborski, Kolubarski, Macvanski, Moravicki and Raski). The degree and manners of knowledge application, acquired through training programs and the motivation for development and advancement, are the results obtained during the research.

References

Бјекић, Драгана (1999): Професионални развој наставника. Ужице: Учитељски факултет.

Влаховић, Бошко (2002): „Припремање и усавршавање наставника код нас“, Педагогија, вол. 57, 3.

Кундачина, Миленко (2008): „Акредитовани програми као облик стручног усавршавања наставника“. У: Образовање и усавршавање наставника – облици и модели. Ужице: Учитељски факултет, стр. 93–106.

Кундачина, Миленко (2007): „Теоријско-методолошки приступи у проучавању и истраживању стручног усавршавања наставника“. У: Образовање и усавршавање наставника – историјски аспект. Ужице: Учитељски факултет, стр. 281–292.

Кундачина, Миленко и Стаматовић, Јелена (2010): „Потребе наставника за дидактичко-методичким образовањем у акредитованим програмима стручног усавршавања“. У: Образовање и усавршавање наставника – дидактичко-методички приступ. Ужице: Учитељски факултет, стр. 105–116.

Маринковић, Снежана (2010): Професионални развој наставника и постигнућа ученика. Ужице: Учитељски факултет.

Николић, Радмила (2008): „Усавршавање наставника унутар школе“. У: Образовање и усавршавање наставника – облици и модели. Ужице: Учитељски факултет, стр. 107–120.

Пешикан, Ана, Антић, Слободанка и Маринковић, Снежана (2010): „Анализа концепције стручног усавршавања наставника у Србији: прокламовани и скривени ниво“ (I део). Настава и васпитање, вол. 59, 2, стр. 287–296.

Стаматовић, Јелена (2006): Програми и облици стручног усавршавања наставника. Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета у Београду.

Downloads

Published

2011-12-31

How to Cite

Kundacina, M., & Stamatovic, J. (2011). CONTINUOUS PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS AS A PREREQUISITE FOR IMPROVEMENT OF THE EDUCATIONAL PROCESS AND PROFESSIONAL ADVANCEMENT. Nova škola, 6(8), 42–52. Retrieved from http://novaskola.pfb.ues.rs.ba/index.php/ns/article/view/212