ДРУШТВЕНА ПАРАДИГМА РАНОГ ВАСПИТАЊА И ПОРОДИЦА

Autori

  • Наташа Цвијановић Министарство просвјете и културе Републике Српске Бања Лука

DOI:

https://doi.org/10.7251/NSK1701141M

Ključne reči:

рано васпитање, политичка, економска и културолошка условљеност, програм за рани раст и развој, породица, аспекти развоја дјеце

Apstrakt

У раду се разматра питање раног васпитања дјеце у свјетлу друштвеног контекста који је посматран кроз политичку, економску и културолошку условљеност раног васпитања, те програме заједнице као подршке раном васпитању са освртом на програм за рани раст и развој у Републици Српској. Такође, узета је у разматрање и породица која представља један од најважнијих фактора у животу дјетета које у породици реализује неке своје најважније примарне и секундарне потребе, усваја ставове и вриједности и формира навике које ће га касније пратити током живота. Посматрана је улога породице у одрастању дјетета на основу родитељске посвећености родитељској улози и изражености појединих развојних аспеката дјеце. Рад указује на шири круг социјалних чинилаца и институција који могу бити подршка раном васпитању, али и важности породичног учешћа у раном васпитању дјеце које остварује различите ефекте на поједине аспекте дјечијег развоја.

Reference

Anderson, D. R., Huston, A. C., Schmitt, K. L., Linebarger, D. L. and Wright, J. C. (2001). Early Childhood Television Viewing and Adolescent Behavior: The Recontact Study. Monographs of the Society for Research in Child Development, Vol. 66, No. 1, pp.1–154.

Anthony Gutermuth, L., Anthony, B. J., Glanville, D. N., Naimanb, D. Q., Waanders, Ch. and Shaffer, S. (2005). The Relationships Between Parenting Stress, Parenting Behaviour and Preschoolers’ Social Competence and Behaviour Problems in the Classroom. Infant and Child Development. Vol. 14. pp. 133– 154.

Baker, B. L., McIntyre, L. L., Blacher, J., Crnic, K., Edelbrock, C. and Low, C. (2003). Pre-school children with and without developmental delay: behaviour problems and parenting stress over time. Journal of Intellectual Disability Research. Vol. 47, Part 4/5, pp. 217–230.

Baran, J., Dobrotić, I. i Matković, T.(2011).Razvoj institucionaliziranog predškoloskog odgoja u Hrvatskoj: promjene paradigme ili ovisnost o prijeđenom putu. Napredak, br. 3–4, str. 521–540.

Baumrind, D. (1966). Effects of Authoritative Parental Control on Child Behavior. Child Development. Vol.37 (4), pp. 887–907.

Belsky, J. (1984). The Determinants of Parenting: A Process Model, Child Development. Vol. 55, No 1. pp. 83–96.

Božilović, N. (2006). Identitet i značenje stila u potkulturi. Filozofija i društvobr. 2, str. 233–250.

Božović, R. (2007). Od dosade do dokolice. Sociološka luča br. 1, str. 7–18.

Bradley R. H. and Corwyn, R. F. (2002). Socioeconomic Status and Child Development.Annual Psychology Reviews. Vol. 53. pp. 371–399.

Bredekamp, S. (1996). Kako djecu odgajati. Razvojno primjerena praksa u odgoju djece od rođenja do osme godine. Zagreb: Educa.

Bronfenbrenner, U. (1994). Ecological models of human development. In: International Encyclopedia of Education. Vol 3. 2nd. Ed. Oxford: Elsevier. pp. 37–43.

Vygotsky, L.S. (1978). Mind in Society. The Development of Higher Psychological Proceses. Cambridge, Massachusetts, London: Harvard University Press.

Vudhed, M. (2012). Različite perspektive o ranom detinjstvu:teorija, istraživanje i politika. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta.

Winsler, A., Madigan, A.L. and Aquilino, S.A. (2005). Correspondence between maternal and paternal parenting styles in early childhood. Early Childhood Research Quarterly, Vol.20, pp.1–12.

Goleman, D. (2004).Destruktivne emocije. Beograd: Geopoetika.

Грандић, Р. (2001). Породична педагогија. Нови Сад: Филозофски факултет.

Grolnick, W. S. and Ryan, R. M. (1989). Parent Styles Associated With Children's SelfRegulation and Competence in School. Journal of Educational Psychology. Vol. 81, No. 2, pp.143–154.

Davis-Kean, P. E. (2005). The Influence of Parent Education and Family Income on Child Achievement: The Indirect Role of Parental Expectations and the Home Environment. Journal of Family Psychology. Vol. 19, No. 2, pp. 294–304.

Darling, N. and Steinberg, L. (1993). Parenting Style as Context: An integrative Model, Psychological Bulletin. Vol. 113, No 3. pp. 487-496.

Denham, A.S., Mitchell-Copeland, J., Strandberg, K., Auerbach, S. and Blair, K. (1997). Parental Contributions to Preschoolers Emotional Competence: Direct and Indirect Effects. Motivation and Emotion, Vol. 21, No. 1, pp. 65–86.

Ђорђевић, Ј. (2007). Циљеви васпитања и образовања и моралне вредности. Педагошка стварностбр. 1–2, стр. 5–20.

Ђорђевић, Ј.(2010). Проблеми и улога педагошких циљева са освртом на таксономију образовања. Педагошка стварност, бр. 1–2, стр. 5–18.

Evans, G. W., (2004). The Environment of Childhood Poverty. American Psychologist. Vol. 59, No. 2, pp. 77–92.

Erikson, E. (1963). Childhood and society.New York: Norton.

Zuković, S. (2008). Sistemski pristup proučavanju porodice. Pedagogijabr. 3, str. 428– 435.

Kamenov, E. (1990).Predškolskapedagogija. Beograd:Zavodzaudžbenikеinastavnаsredstva.

Klemenović, J. (2014). Spremnostza školuuinkluzivnomkontekstu. Novi Sad: Filozofski fakultet.

Landry, S. H., Smith, K. E., Swank, P. R. and Miller, C. L., (2000). Early Maternal and Child Influences on Children’s Later Independent Cognitive and Social Functioning. Child Development. Vol. 71, No 2. pp. 358–375.

Lipina, J.S. and Colombo, J.A. (2009). Poverty and Brain Development During Childhood. Washington. D.C.: American Psychological association.

Луковић, И. (2004). Односи и вредности у породичном васпитању деце – између традиционализма и модернизма. Зборник Института за педагошка истраживањабр. 36, стр. 204–221.

McDonald Connor, C., Son, S., Hindman, H. A. and Morrison, J. F. (2005). Teacher qualifications, classroom practices, family characteristics, and preschool experience: Complex effects on first graders’ vocabulary and early reading outcomes. Journal of School Psychology. No. 43, pp. 343–375.

Olson, Sh. L., Bates, J. E. and Bayles, K. (1990). Early Antecedents of Childhood Impulsivity: The Role of Parent-Child Interaction, Cognitive Competence, and Temperament. Journal of Abnormal Child Psychology. Vol. 18, No. 3, 1990, pp. 317–334.

Opačić, G., Pjurkovska-Petrović, K., Ševkušić-Mandić, S. i Joksimović, S. (1995). Uloga porodice u formiranju vrednosti kod mladića. Psihologijabr. 1–2, str. 109–122.

Поткоњак, Н. (2003). ХХ век: Ни век детета, ни век педагогије. Нови Сад: Савез педагошких друштава. Бања Лука: Педагошко друштво Републике Српске.

Ramey, T.C., Campbell, A.F., Burchinal, A., Skinner, L.M., Gardner, M.D. and Ramey, L.S. (2000). Persistent Effect of Early Childhood Education on High-Risk Children and Their Mothers. Applied Developmental Science, Vol. 4, No. 1, pp. 2–14.

Ristić, Ž. (2006). O istraživanju, metodu i znanju. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.

Robinson, C.C., Mandleco, B., Frost Olsen, S. and Hart, H.C. (1995). Authoritative, authoritarian, and premissive parenting practices development of a new measure. Psychological Reports, Vol.77, pp. 819–830.

Rogoff, B. (2007). The Cultural nature of Human Development. The General Psychologist. Vol.42, No.1. pp. 4–7.

Rowe, L. M. (2008). Child-directed speech: relation to socioeconomic status, knowledge of child development and child vocabulary skill. Journal of Child Language, Vol.35, pp. 185–205.

Rothbaum, F. and Weisz, J. R. (1994). Parental Caregiving and Child Externalizing Behavior in Nonclinical Samples: A Meta-Analysis, Psychological Bulletin. Vol. 116, No 1. pp. 55–74.

Rucker, Т. (2010). Promoting School Readiness by Improving Family, Friend and Neighbor Care. National League of Cities. Institute for Youth, Education and Families. Преузето: 18.12.2015. са http://www.nlc.org/documents/ /EarlyChildhood/school-readiness-ffn-care-mag-jun10.pdf

Sameroff, A. J. and Seifer, R. (1983). Familial Risk and Child Competence. Child Development. Vol. 54, No. 5, pp. 1254–1268.

Спасојевић, П. (2013): Методика предшколског васпитања и образовања. Бања Лука: Нова школа плус.

Super, M.C. and Harkness, S. (1994). The Developmental Niche. In: Lonner, W. and Malpass, S.R., Psychology and Culture. Boston: Allyn Bacon. pp. 95-99.

Shonkoff, P. J. and Phillips, A. D. Ed. (2000). From Neurons to Neighborhoods: The Science of Early Childhood Development. Washington, D.C: National Academy Press.

Scheiwe, K. and Willekens, H. (2009). Child Care and Preschool Development in Europe. UK: Palgrave Macmillan.

Totsika, V. and Sylva, K. (2004). The Home Observation for Measurement of the Environment Revisited. Child and Adolescent Mental Health. Volume 9, No. 1, pp. 25–35.

Fantuzzo, J., Tighe, E. and Child, S. (2000). Family Involvement Questionnaire: A Multivariate Assessment of Family Participation in Early Childhood Education. Journal of Educational Psychology. Vol 92, No 2, pp. 367–376.

Ferrone, L. and Chzhen, Y. (2015). Analiza višestrukog preklapanja uskraćenosti (NMODA). Sarajevo: Unicef BiH.

Frome, P. M. and Eccles, J. S., (1998). Parents’ Influence on Children’s AchievementRelated Perceptions. Journal of Personality and Social Psychology. Vol. 74, No. 2, pp. 435–452.

Hoover-Dempsey, K. V. and Sandler,H. M. (1995). Parental Involvement in Children’s Education: Why Does It Make a Difference?Teachers CollegeRecord. Vol 97, No 2, Columbia University.

Holden, W.G. and Miller, C.P. (1999). Enduring and Different: A Meta-Analysis of the Similarity in Parents’ Child Rearing. Psychological Bulletin, Vol.125, No.2, pp. 223–254.

Campbell, F.A. and Ramey, C.T. (1994). Effects of Early Intervention on Intelectual and Academic Achievement: A Folow-Up Study of Children from Low-Income Families. Child Development, Vol.65, No. 2, pp. 684–698.

Clarke, A. and Clarke, A. (2000). Early Experience and the Life Path. London: Jessica Kingsley.

Collins, W. A., Maccoby, E. E., Steinberg, L., Hetherington, E. M. and Bornstein, M. H. (2000). Contemporary Research on Parenting: The Case for Nature and Nurture. American Psychologist. Vol 55, No. 2. pp. 218–232.

Cummings, E. M. and Davies, T. P., (1994). Maternal Depression and Child Development. Journal of Child Psychology and Psychiatry. Vol. 35, No 1, pp. 73–112.

Christian, H., Morrison, J.F., and Bryant, B.F. (1998). Predicting Kindergarten Academic Skills: Interactions Among Child Care, Maternal Education and Family Literacy Environments. Early Childhood Research Quarterly, Vol.13, No.3, pp. 501–521.

Цвијановић, Н. (2017). Предшколски програм и дјечији развој. Источно Ново Сарајево:Завод за уџбенике и наставна средства.

Чокорило, Р. (1989). Утицај породичног одгоја на вредносне оријентације ученика. Наша школа бр. 3–4, стр. 114–124.

##submission.downloads##

Objavljeno

2017-06-30

Broj časopisa

Sekcija

Articles