МОГУЋНОСТИ ПРИМЈЕНЕ ИНОВАТИВНИХ МОДЕЛА НАСТАВЕ ПРИРОДЕ И ДРУШТВА

Autori

  • Бранка С. Ковачевић Универзитет у Источном Сарајеву Филозофски факултет Пале
  • Милка А. Грмуша Универзитет у Источном Сарајеву Филозофски факултет Пале

DOI:

https://doi.org/10.7251/NSK1701054S

Ključne reči:

иновативни модели, настава природе и друштва

Apstrakt

У теоријском дијелу рада аутори анализом дидактичко-методичке литературе указују на досадашње могућности примјене иновативних модела наставе природе и друштва. Аутори експлицирају да проблематика могућности примјене иновативних модела наставе природе и друштва није довољно истражена, те да је неопходно приступити комплекснијем проучавању подручја примјене развијајуће, искуствене и пројектне наставе.

Циљ истраживања био је методом анализе садржаја уџбеника природе и друштва сагледати могућности примјене иновативних модела наставе, односно утврдити у којој мјери су наставни садржаји природе и друштва за V разред погодни за примјену развијајуће, искуствене и пројектне наставе.

Резултати истраживања указују на то да наставни садржаји природе и друштва у одређеној мјери могу бити погодни за примјену развијајуће, искуствене и пројектне наставе. Међутим, анализа наставних садржаја природе и друштва показује да примјена развијајуће, искуствене и пројектне наставе подразумијева стварање одређених предуслова за њихову примјену (иновирање наставних садржаја, редефинисање наставних тема и наставних јединица, те стављање акцента на стваралаштво ученика...).

Reference

Astolfi, J., Develay, M. (1998). Didaktika prirodnih nauka. Sarajevo: Svjetlost.

Бањац, М., Вилотијевић, М. (2009). Увод у методику наставе природе и друштва. Бања Лука: НОБИН- NEI.

Бранковић, Н., Бошњак, М. и Маричић, О. (2011). Садржина образовних стандарда и курикулума за интегрисану наставу природних наука као полазиште за организацију минипројекта у: Примена ученичких минипројеката у реализацији наставе интегрисаних природних наука и математике у разредној настави (стр. 26-46). Сомбор: Педагошки факултет.

Вилотијевић, М. (2007). Иновације у настави. Београд: Школска књига.

Вилотијевић, М. и Вилотијевић, Н. (2016). Модели развијајуће наставе. Београд: Учитељски факултет.

De Zan, I. (2001). Metodika nastave prirode i društva. Zagreb: Školska knjiga.

Ivić, I., Pešikan, A. i Antić, S., (2001). Aktivno učenje 2, Priručnik za primjenu metoda aktivnog učenja/nastave. Beograd: Institut za psihologiju.

Илић (2013). Васпитање у настави традиционалне и савремене школе у: Васпитни рад школе и наставника: уводна излагања (стр. 95-136). Београд: САО.

Kranjčev, B. (1985). Uvođenje učenika u istraživački rad. Zagreb: Školska knjiga.

Лазаревић, Ж. и Банђур, В. (2001). Методика наставе природе и друштва. Јагодина- Београд: Учитељски факултет у Јагодини и Учитељски факултет у Београду.

Милијевић, С. (1994). Иновирање наставе природе и друштва /приручник за наставнике/. Бања Лука: Глас Српске.

Радивојевић, Д. (2011). Облици индивидуализације наставе природе и друштва. Преузето 26.10. 2016. године са http://www.pfb.unssa.rs.ba/Casopis/Broj%208/DraganaRadivojevic.pdf

Симеуновић, В. (2014). Професионални стандарди и компетенције професора разредне наставе. Нова школа, IX (1), стр. 15-29.

Степанова-Сиденко, А. (2006). О иновационим и традиционалним моделима наставног процеса, Настава и васпитање, вол. 55, бр. 2, стр.109-121.

Thomas, J.W. (2000). A Review of Research on Project-Based Learning. Preuzeto 25.11.2016. sa http://www.bobpearlman.org/BestPractices/PBL_Research.pdf.

Ћурчић, М. и Ждерић, М. (2000). Методика наставе природе и друштва. Бијељина: Учитељски факултет у Бијељини

Цукерман, Г. А., Елизарова, Н. В., Фрумина, М. И., Чудинова, Е. В. (1993). Обучение учебному сотрудничесту, Вопросы психологии, 2.

Цвјетићанин, С., Бранковић. Н. и Самарџија, Б. (2008). Ставови ученика четвртог разреда основне школе о самосталном истраживачком раду у настави познавања природе, Настава и васпитање, вол. 57, бр.2, стр.157-164.

Уџбеници о природи и друштву коришћени за анализу

Kulašin, E. (2008). Društvo, udžbenik za peti razred devetogodišnje osnovne škole. Tuzla: Bosanska knjiga.

Mujakić, V., Kovačević, D. i Hamidović, Ž. (2009). Priroda 5, udžbenik za peti razred devetogodišnje osnovne škole. Tuzla: NAM i Zenica: Vrijeme.

Пашалић, С., Станојловић, С. и Вукадин, М. (2015). Познавање друштва, за 5. разред основне школе. Источно Сарајево: Завод за уџбенике и наставна средства.

Ћурчић, М., Новаковић, М. и Пашалић, С. (2015). Познавање природе, за 5. разред основне школе. Источно Сарајево: Завод за уџбенике и наставна средства.

##submission.downloads##

Objavljeno

2017-06-30

Broj časopisa

Sekcija

Articles