УЛОГА ВАСПИТАЧА У КРЕИРАЊУ ПОДСТИЦАЈНЕ СРЕДИНЕ ЗА РАНО УЧЕЊЕ У ВРТИЋУ

Autori

  • Марица Ж. Травар Универзитет у Источном Сарајеву Педагошки факултет Бијељина

DOI:

https://doi.org/10.7251/NS1702056T

Ključne reči:

институционално рано учење, кадрови у вртићу, Varimax ротација фактора

Apstrakt

Савремени приступ васпитно-образовном раду у предшколским установама подразумијева и компетентност васпитача да креирају подстицајну средину за рано учење. Од иницијативе, креативности и ангажованости васпитача зависи како ће ресурси вртића али и ширег окружења бити искориштени, преобликовани и да ли ће бити у функцији раног учења. У избору активности намијењених раном учењу, процесу њиховог богаћења и усмјеравања ка вишим развојним нивоима не може се оспорити улога људског, односно кадровског фактора.

Циљ овог рада био је идентификовати процјене васпитача о најчешћим факторима који указују на њихову улогу у креирању подстицајне средине за рано учење у вртићу. Узорак је чинило 100 васпитача запослених у јавним и приватним вртићима у Републици Српској. Подаци прикупљени скалером обрађени су факторском анализом, издвојена су четири фактора који указују на перцепцију васпитача о сопственој улози у креирању подстицајне средине за рано учење предшколаца.

Reference

Berris, R., & Miller, E. (2011). How design of the phsysical environment impacts on early learning educators and parents perspectives. Australian journal of early childhood, 36(4), 102-110. Preuzeto 12. jula 2017. sa https://eprints.qut.edu.au/46928/2/46928.pdf

Dewar, B. A., Servos, J. E., Bosacki, S. L., & Coplan, R. (2013). Early childhood eucators on teaching practices: the role of gender and culture. Reflective practice, 14(3), 381-391.

Dyment, J. E., Davis, J. M., Nailon, D., Emery, S., Getenet, S., McCrea, N., & Hill, A. (2014). The impact of professional development on early childhood educators confidence, understanding and knowledge of education for sustainbility. Environmental education research, 20(5), 660-679. Preuzeto 15. jula 2017. http://ecite.utas.edu.au/87674

Каменов, Е. (2006). Васпитно-образовни рад у дечјем вртићу општа методика. Нови Сад: Драгон.

Koster, B., Dengerink, J., Korthagen, F., & Lunenberg, M. (2008). Teacher educators working on their own prefessional development: goals, activities and outcomes of a project for the professional development of teacher educators. Teachers & Teaching, 14(5/6), 567-587. Preuzeto 21. avgusta 2017. Sa http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13540600802571411

Монтесори, М. (2006). Упијајући ум (друго издање). Београд: ДН Центар (Оригинални рад објављен 1949).

Papadopolou, K., Tsermidou, L., Dimitrakaki, C., Agapidaki, E., Oikonomidou, D., Petanidou, D., & Giannakopoulos, G. (2014). A qualitative study of early childhood educators beliefs and practices regarding childrens socioemotional development. Early child development & care, 184(12), 1843-1860. Preuzeto 25. avgusta 2017. са http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03004430.2014.889693?src=recsys &journalCode=gecd20

Roden, T., & Szabo, S. (2017). Play workshop: changing preschool teachers ideas about play in the curriculum. Delta kappa gamma bulletin, 83(3), 33-38. Preuzeto 15. jula 2017. sa http://en.ustc.findplus.cn/?h=articles&db=a9h&an=122126914

Spasojević, P. (2011). Osnovna uporišta za kvalitetan program ranog učenja, sa naznakama savremene metodike predškolskog vaspitanja i obrazovanja. U zborniku Kvalitet predškolskog odgoja i obrazovanja u Bosni i Hercegovini (str. 36–53). Sarajevo: Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje u Bosni i Hercegovini.

Спасојевић, П. (2013). Методика предшколског васпитања и образовања, теорија и пракса цјеловитих програма предшколског учења. Бања Лука: Нова школа плус и Бања Лука: Филозофски факултет.

Спасојевић, П., Прибишев Белеслин, Т., и Николић, С. (2007). Програм предшколског васпитања и образовања. Источно Сарајево: Завод за уџбенике и наставна средства.

##submission.downloads##

Objavljeno

2017-12-31

Broj časopisa

Sekcija

Articles