ЕЛЕМЕНТИ ФУНКЦИОНАЛНЕ ПИСМЕНОСТИ И КОРИШЋЕЊЕ РАЧУНАРА У РАЗРЕДНОЈ НАСТАВИ

Autori

  • Зорица В. Цветановић Учитељски факултет, Београд
  • Ивица В. Радовановић Учитељски факултет, Београд
  • Драгана С. Богавац Учитељски факултет, Београд

DOI:

https://doi.org/10.7251/NS1702001C

Ključne reči:

Функционална писменост, читање са разумевањем, писање разноврсних текстова, коришћење рачунара у настави

Apstrakt

У раду су представљени начини развијања основних елемената писмености у оквиру наставе матерњег језика, уз могућности коришћења рачунара у функционалном описмењавању ученика. Истраживањем је обухваћено читање са разумевањем, писање, богаћење речника и практиковање језичких и писмених вежби. Циљ рада је био утврђивање учесталости коришћења рачунара и његова улога у почетном функционалном описмењавању ученика у настави српског језика. Узорак истраживања обухватио је учитељe из основних школа у Србији (N = 450). У истраживању су примењене сервеј метода и техника скалирања, а инструмент је скала процене за учитеље. Резултати истраживања показују да учитељи истичу разумевање прочитаног и познавање методологије писања текстова као основу функционалне писмености ученика, а рачунар најчешће користе за припрему за писање, односно прикупљање тематске грађе, што је свакако недовољно за постизање квалитетних исхода наставе матерњег језика. Зато је потребно припремити детаљна методичка упутства наставницима за коришћење рачунара у функционалном описмењавању ученика, који ће даље водити ка савременим начинима комуникације.

Reference

Алексеева, М. М., Яшина, В. И. (2000). Методика развития речи и обучения родному языку дошкольников: Учеб. пособие для студ. высш. и сред, пед. учеб. заведений. Москва: Издательский центр «Академия».

Beatty, K. (2003). Teaching and Researching Computer-assisted Language Learning; Applied Linguistics in Action Series. London: Longman.

Beste, G. (2007). Deutsch Methodik, Handbuch für die Sekundarstufe I und II. Berlin: Cornelsen scriptor.

Bogavac, D., Radovanović, I., Kovačević, J. (2016). Quality Lifelong Education: Computer and/or a Textbook. Anthropologist, No. 1/ 24, pp. 75-82.

Bredekamp, S., Rosegrant T. (1995). Reaching potentials: Transforming early childhood curriculum and assessment. Washington DC: NAEYC.

Garrett, N. (2009). Computer-Assisted Language Learning Trends and Issues Revisited: Integrating Innovation. Тhe Modern Language Journal, Special Issue: Focus Issue: Toward an Ecological CALL/93, pp. 719–740.

Думитрашковић, Т. (2014). Примена савремених информационокомуникационих технологија у настави страног језика. Нова школа, бр. IX (1), стр. 120–126.

Đorđević, J. (2016). English language teaching methodology in a CALL classroom testing and evaluating traditional grammar instruction. Nastava i vaspitanje, br. 2/65, str. 359–378.

Зељић, Г. (2014). Писменост. У „Лексикон образовних термина”, П. Пијановић (ур.) (стр. 574-575). Београд: Учитељски факултет Универзитета у Београду.

Lankshear, C., Knobel, M. (2006). New literacies: Everyday practice and classroom learning (2nd edition). New York: Open University Press.

Leakey, J. (2011). Evaluating computer-assisted language learning. New York: Peter Lang.

Leigh, A. (2012). Troubling Discourse: Basic Writing and Computer-Mediated Technologies. Journal of Basic Writing, No. 1/31, pp. 36-58.

Lewis, C., Finders, M. (2002). Implied adolescents and implied teachers: A generation gap for new times. In „Adolescents and literacies in a digital world”, D.E. Alvermann (Ed.) (pp. 101–113). New York: Peter Lang.

Matthews Pavia, C. (2004). Issues of Attitude and Access: A Case Study of Basic Writers in a Computer Classroom. Journal of Basic Writing, No. 2/23, pp. 4-22.

Милатовић, В. (2011). Методика наставе српског језика и књижевности у разредној настави. З. Цветановић, В. Јанићијевић, В. Мићић (прир.). Београд: Учитељски факултет Универзитета у Београду.

Mutlu, A., Eröz-Tuğa B. (2013). The role of Computer-Assisted Lаnguage Learning (CALL) in Promoting Learner Autonomy. Egitim Arastirmalari-Euraian Journal of Educational Research, 51, pp. 107-122.

Половина, В. (2015). Традиција и иновација - две стране дигиталне хуманистике. У „Дигитална хуманистика, тематски зборник у 2 књиге, књ. 1”, А. Вранеш, Љ. Марковић (ур.) (стр. 49-59). Београд: Филолошки факултет Универзитета у Београду.

Пурић, Д. (2016). Разумевање текста у настави књижевности. Настава и васпитање, бр. 2/65, стр. 427-438.

Радовановић И., Ристић, М. (2013). Интернет у образовању, педагошки аспекти примене интернета у настави. Београд: Учитељски факултет.

Smith, B., Lafford, B. A. (2009). The Evaluation of Scholarly Activity in ComputerAssisted Language Learning. Modern Language Journal, No. 1/93, pp. 868-883.

Hagood, M. C., Stevens, L. P., Reinking, D. (2003). „What do THEY have to teach US? Talkin‟ ‟cross generations!‟ In „Adolescents and literacies in a digital world”, D. Alvermann (Еd.), (pp. 68–83). Peter Lang: New York.

Hayes, N. (1996). Foundations of Psychology. London: Thomas Nelson & Sons Ltd.

Cvetanović, Z. (2010). Developing initial functional literacy in students. In „A pupil and a teacher in contemporary education”, I. Radovanović, Z. Zaclona (Eds.) (pp. 20-30). Nowy Sącz, Belgrade: State higher vocational school in Nowy Sącz, Faculty of education, University of Belgrade.

Цветановић, З. (2011). Читанка у разредној настави. Београд: Учитељски факултет Универзитета у Београду.

Cvetanović, Z., Šulović Petković, К. (2013). Introducing pupils into writing skills, In „Speech and Language: proceedings, 4rd International Conference on Fundamental and Applied Aspects of Speech and Language”, M. Sovilj, M. Subotić (Eds). (pp. 214-222). Belgrade: Institute for Experimental Phonetics and Speech Pathology.

Cvetanović, Z., Radovanović, I., Šulović Petković K. (2015). Basic elements of functional literacy in younger students. In „Speech and Language 2015, 5th International Conference on Fundamental and Applied Aspects of Speech and Language”, M. Sovilj, M. Subotić (Eds.) (pp. 139-146). Belgrade: Institute for Experimental Phonetics and Speech Pathology.

Williams, G. (2000). Pedagogy and the Shaping of Consciousness. The pedagogic device and the production of pedagogic discourse: a case example in early literacy education. London: Book craft Ltd, Micomer Norton.

Warschauer, M., Healey D. (1998). Computers and language learning: An overview. Language Teaching, No. 2/31, pp. 57-71.

##submission.downloads##

Objavljeno

2017-12-31

Broj časopisa

Sekcija

Articles