ЕМПИРИЈСКИ ПРИСТУП ПЕДАГОШКИМ КОМПЕТЕНЦИЈАМА РОДИТЕЉА ДЕЦЕ ПРЕДШКОЛСКОГ УЗРАСТА
DOI:
https://doi.org/10.7251/NSK1802086PKljučne reči:
породица, родитељи деце предшколског узраста, родитељство, педагошка компетенција родитељаApstrakt
Овим радом ауторкa приказује истраживање које је имало за циљ да испита ставове родитеља деце предшколског узраста о родитељским компетенцијама. Узорак је чинило 105 родитеља деце предшколског узраста са територије општине Нови Бечеј. Примењен је инструмент Упитник о доживљају родитељских компетенција, чији део представља скалер Parentining Sense of Competence Scale (Gibaud-Wallston & Wandersman, 1978). Испитаници су одговорили да се слажу са тврдњама „Бити родитељ је награда само по себи”(61,90%), „Научио/ла сам да се проблеми везани за бригу о детету лако решавају кад научите како ваши поступци утичу на дете” (60,95%), али и са „Моји родитељи су били боље припремљени да буду добри родитељи него што сам ја“ (48,57%), „Понекад имам осећај да ништа не постижем“ (45,72%). Добијени резултати указују да, иако су родитељи задовољни својом улогом, она их и оптерећује, те постоји простор за унапређење компетенција чиме би се додатно оснажили.
Reference
Вилотијевић, Н. (2006). Породична педагогија. Београд: Школска књига.
Грандић, Р. (2006). Прилози породичној педагогији. Нови Сад: Савез педагошких друштава Војводине.
Delale, E. A. (2011). Povezanost doživljaja roditeljske kompetentnosti i emmocionalne izražajnosti s intezitetom roditeljskog stresa majki. Psihologijske teme,br. 2, 187–212. Илић, М. (2008).Стилови породичног понашања. Норма XIII, 2/2008, 9–28.
Jurčević Lozančić, A. i Kunert, A. (2015). Obrazovanje roditelja i roditeljska pedagoška kompetencija, teorijski i praktični izazovi. Metodički obzori: časopis za odgojnoobrazovnu teoriju i praksu 10 (2015) br. 2, 39–48.
Keresteš, G., Brković, I. i Kuterovac Jagodić, G. (2011). Doživljaj roditeljstva očeva i majki adolescenata. Suvremena psihologija 14 (2011) br. 2, 153–169.
Mandarić Vukušić, А. (2018). Self-evaluation of Parental Competence – Differences Between Parents with Pedagogical and Non-Pedagogical Professions, World Journal of Education 2, http://wje.sciedupress.com.
Parentining Sense of Competence Scale (Gibaud-Wallston&Wandersman, 1978). Доступно на: www.bristol.ac.uk/media-library/sites/sps/documents/c-change/parenting-sense-ofcompetence-scale.pdf
Педагошка енциклопедија 2. (1989). Ур. Никола Поткоњак и Перо Шимлеша. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Pećnik, N. i Tokić, A. (2011). Roditelji i djeca na pragu adolescencije: pogled iz tri kuta, izazovi i podrška. Zagreb: Ministarstvo obitelji, branitelja i međugeneracijske solidarnosti.
Спасојевић, П. (2011). Породична педагогија и одговорно родитељство: уџбеник за студенте педагошких факултета и приручник за родитеље, васпитаче и наставнике. Бања Лука: Нова школа; Педагошки факултет у Бијељини.
Тодоровић, Ј., Хедрих, В., Стојиљковић, С. и Хаџи Пешић, М. (2008). Представа о родитељима и компетенције студената. Теме бр. 3, 595–609.
Čudina Obradović, M., Obradović, J. (2003). Potpora roditeljstvu: izazovi i mogućnosti. Revija socijalne politike, god.10, br. 1, 45–68.