ЗАСТУПЉЕНОСТ СРПСКЕ НАРОДНЕ И УМЕТНИЧКЕ МУЗИКЕ У ОСНОВНОШКОЛСКИМ НАСТАВНИМ ПРОГРАМИМА И УЏБЕНИЦИМА МУЗИЧКЕ КУЛТУРЕ
DOI:
https://doi.org/10.7251/NSK1802049PKljučne reči:
национално васпитање, основна школа, музички садржаји, наставаApstrakt
У раду се разматра заступљеност српске традиционалне народне и уметничке музике у основношколским наставним програмима и уџбеницима музичке културе. Српска народна и уметничка музика је вредан садржај националног васпитања, који доприноси упознавању и доживљавању српске културе, њеном усвајању, те развијању осећаја националне припадности и идентитета ученика. Циљ је да се утврди у којој мери је у наставним програмима и уџбеницима музичке културе заступљена српска традиционална и уметничка музика. Резултати истраживања, изложени у овом раду, указују да наведени музички садржаји нису у довољној мери заступљени и искоришћени у наставним програмима и уџбеницима музичке културе, иако имају велики васпитни смисао и значај. Неопходно је допунити наставне програме и уџбенике богатијим избором садржаја српске традиционалне народне и уметничке музике што ће допринети њиховој већој заступљености у наставном процесу, развијању интересовања ученика за српску уметност и културу, њиховом детаљнијем упознавању, те сврсисходнијем националном васпитању у основној школи. У раду су коришћене метода анализе садржаја и метода анализе и синтезе.
Reference
Базић, Ј. (2012). Друштвени аспекти образовања. Београд: Институт за политичке студије, Учитељски факултет у Призрену – Лепосавић.
Базић, Ј. и Павловић, Б. (2017). Улога музике у формирању и реконструкцијама српског националног идентитета. Српска политичка мисао, број 1, 24. vol. 55. Београд: Институт за политичке студије, 279–298.
Божидаревић, С. (2010): Фолклорни цитат у српској соло песми од њеног настанка до почетка ругог светског рата, Косовска Митровица: Факултет уметности Универзитета у Приштини, Звечан-Косовска Митровица.
Делор, Ж. (1996). Образовање скривена ризница. Унеско: Извештај међународне комисије о образовању за XXI век. Београд: Република Србија – Министарство просвете.
Илић, B. (2005). Музичка култура за трећи разред основне школе. Београд: Креативни центар.
Илић, В. (2008). Музичка култура за други разред основне школе. Београд: Креативни центар,
Илић, В. (2008а). Музичка култура за четврти разред основне школе. Београд: Креативни центар.
Илић, В. (2009). Музичка култура за први разред основне школе. Београд: Креативни центар.
Ивановић, Н. (2007). Методика општег музичког образовања. Београд: Завод за уџбенике.
Јовановић, Б. и Парлић Божовић, Ј. (2011). Улога наставе у остваривању циљева националног и интеркултуралног васпитања. У: К. Шпијуновић (ур.), Настава и учење: стање и проблеми. Учитељски факултет у Ужицу, 149–164.
Николић, Р., Стојановић, С. (2010). Национално васпитање у процесу глобализације посматрано кроз европску димензију образовања. У: С. Денић (ур.), Могућност националног васпитања у време глобализације. Учитељски факултет у Врању, 108-121.
Павловић, Б., Цицовић Сарајлић, Д. (2017). Национално васпитање на основама српске уметничке музике у основној школи. Зборник радова Филозофског факултета у Приштини, Бр. XLVII (4). Косовска Митровица: Универзитет у Приштини, Филозофски факултет, 143-160.
Паладин, А. и Михајловић Бокан Д. (2012). Музичка култура 5. Београд: Нови логос.
Паладин А. и Михајловић Бокан Д. (2012а). Музичка култура 6. Београд: Нови логос. Паладин А. и Михајловић Бокан Д. (2012б). Музичка култура 7. Београд: Нови логос. Паладин А. и Михајловић Бокан Д. (2012в). Музичка култура 8. Београд: Нови логос.
Правилник (2010). Правилник о наставном програму за осми разред основног образовања и васпитања. Београд: Службени гласник Републике Србије – Просветни гласник.
Правилник (2011). Правилник о наставном програму за четврти разред основног образовања и васпитања. Београд: Службени гласник Републике Србије – Просветни гласник.
Правилник (2013). Правилник о наставном плану и програму за први и други разред основног образовања и васпитања. Београд: Службени гласник Републике Србије – Просветни гласник.
Правилник (2013a). Правилник о наставном програму за шести разред основног образовања и васпитања. Београд: Службени гласник Републике Србије – Просветни гласник.
Правилник (2013б).Правилник о наставном програму за седми разред основног образовања и васпитања. Београд: Службени гласник Републике Србије – Просветни гласник.
Правилник (2014). Правилник о наставном плану и програму за први, други, трећи и четврти разред основног образовања и васпитања и наставном програму за трећи разред основног образовања и васпитања. Београд: Службени гласник Републике Србије – Просветни гласник.
Правилник (2017). Правилник о наставном плану за други циклус основног образовања и васпитања и наставном програму за пети разред основног образовања и васпитања. Београд: Службени гласник Републике Србије – Просветни гласник.
Стојановић, Г. и Ћирић, Н. (2002). Музичка култура 8. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Стојановић Г., Васиљевић, З., Дробни, Т. (2006). Музика култура 1. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Стојановић, Г., Васиљевић, З. (2007). Музика култура 2. Београд: Завод за уџбенике. Стојановић, Г. (2007). Музичка култура 4. Београд: Завод за уџбенике.
Стојановић, Г. (2009). Музичка култура 3. Београд: Завод за уџбенике.
Стојановић, Г. и Рајчевић, М. (2009). Музичка култура 5. Београд: Завод за уџбенике.
Стојановић, Г. и Рајчевић, М. (2009а). Музичка култура 6. Београд: Завод за уџбенике.
Стојановић, Г. И Рајчевић, М. (2009б). Музичка култура 7. Београд: Завод за уџбенике.
Цицовић Сарајлић, Д. и Павловић, Б. (2017).Садржаји патриотског васпитања у основношколској настави музичке културе: значај и заступљеност.Теме, Часопис за друштвене науке, г. XLI, бр. 3. Универзитет у Нишу, 539-556.