СТВАРАЊЕ ЕКОЛОШКЕ СВИЈЕСТИ КОД ДЈЕЦЕ ПРЕДШКОЛСКОГ УЗРАСТА
Ključne reči:
еколошка свијест, предшколско васпитање, циљеви еколошког освјешћивања дјецеApstrakt
У жељи да побољша сопствени квалитет живота човјек је себично и немарно користио природне ресурсе, што је резултирало рушењем равнотеже у природи и стварањем низа проблема који, парадоксално, сада угрожавају квалитет живота за који се толико борио. Да би се постигао одговарајући ниво еколошке свијести, знања и понашања са едукацијом је потребно почети од најранијег узраста. У процесу формирања еколошке свијести и еколошке културе најважнију улогу има систем образовања, чији је један од важнијих васпитно-образовних циљева васпитање и образовање у области екологије. Са едукацијом је потребно почети још од предшколског узраста имајући у виду развојне, психосоцијалне, моралне и когнитивне карактеристике предшколске дјеце.
Reference
Afrić, K. (2002). Ekološka svijest – Pretpostavka rješavanja ekoloških problema. Ekonomski pregled, 53 (5/6), 578–592.
Đorđević, J. (2002). Nova ekološka etika i zaštita životne sredine, Teme, vol. 26, br. 2, 235–244.
Kamenov, E. (1997). Metodika 2. deo. Filozofski fakultet Novi Sad.
Kamenov, E., Spasojević P. (2008). Predškolska pedagogija. Pedagoški fakultet u Bijeljini.
Marković, Ž. D. (2005). Socijalna ekologija. Peto prerađeno i dopunjeno izdanje. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Milotojević, V. (2005). Ekološka kultura. Fakultet zaštite na radu Niš.
Novaković, M., Vidović, S., & Petronić, S. (2011). Osnovi biologije i ekologije. Istočno Sarajevo: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Pavlović M. (2002). Resursi i ekologija. Tehnički fakultet ,,Mihajlo Pupin” Zrenjanin.
Rajović, R. (2009). IQ deteta – briga roditelja. Abeceda. Novi Sad, 4–48.
Sbragia, Alberta M. (2000): Environmental Policy. Economic Constraints and External Pres-sures; in: Helen Wallace and William Wallace (eds.): PolicyMaking in the European Union, 4th edition, Oxford, pp. 293–316.
Spasojević, P., Pribišev-Beleslin, T. i Nikolić, S. (2007). Program predškolskog vaspitanja i obrazovanja. Istočno Sarajevo: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Stojaković, P. (2010). Psihologija za nastavnike. Banja Luka: Grafid, 110–159.
Сузић, Н. (2010). Академска будућност зависи од раног старта. Нова школа 7(5). Бијељина: Педагошки факултет, 160–175.
Trifković, S., & Živanović, C. (2009). Ekološka kriza i značaj ekološkog obrazovanja u Republici Srpskoj. ICAMA Internacionalna konferencija, Banja Luka, 641–664.
Вукановић, А. (2011). Могућност кориштења природних добара за развој еколошке свијести. Нова школа 8(6). Бијељина: Педагошки факултет, 54–64.
UNESCO-UNEP “Global change”, International enviromental education programme, Paris, 1995.
Šehović, S., Marjanović, R., & Biočanin, R. (2008). Ekološko obrazovanje u funkciji zaštite i unapređenja životne sredine. Tehnika i informatika u obrazovanju, Čačak, 223–235.
Šundalić, A., Pavić, Ž. (2007). Ekološka svijest mladih: između održivog razvoja i tehnocentrizma. Socijalna ekologija, Vol 16 No. 4 (270–296). Zagreb.