ПРЕГЛЕД ИСТРАЖИВАЊА МОРФОЛОШКИХ КАРАКТЕРИСТИКА ДЈЕЦЕ МЛАЂЕГ ШКОЛСКОГ УЗРАСТА

Аутори

  • Слађана Петровић Педагошки факултет Бијељина
  • Тамара Стојановић Педагошки факултет Бијељина

##plugins.pubIds.doi.readerDisplayName##:

https://doi.org/10.7251/NSK2217067P

Кључне речи:

предшколска дјеца, антропометријске варијабле, антропометријске мјере

Сажетак

Морфолошке карактеристике представљају примарну информацију о психосоматском статусу човјека које одређује систем основних антропометријских латентних димензија, без обзира на то да ли су те димензије развијене под посебним утицајем спољне средине или не. Морфолошке карактеристике се разликују с обзиром на пол и узраст, као и генетичке и екосоцијалне чиниоце. Зато се резултати антропометријских варијабли других популација не могу користити за оцјену ове структуре наше популације. Такође, с обзиром на акцелеративне појаве и релативно брзе измјене у екосоцијалним условима истраживања у оквиру овог простора треба периодично понављати, јер резултати врло брзо застаријевају.

Референце

Babin J., Bavčević T., Moretti V. (2006). Kanoničke relacije latentne morfološke strukture i varijabli snage učenica u dobi od šest do sedam godina. U Zborniku radova 15. ljetne škole kinziologa Republike Hrvatske „Kvalitet rada u područjima edukacije, sporta i sportske rekreacije“ (str. 62 – 67). Zagreb: Hrvatski kineziološki savez.

Babin, J., Katić, R., Vlahović, L. (1999). Utjecaj programirane nastave tjelesne i zdravstvene kulture na promjene morfoloških karakteristika sedmogodišnjih učenika. U Zborniku radova Kineziologija za 21. Stoljeće (str. 117-119). Zagreb: Kineziološki fakultet.

Биговић, М., Обрадовић, Ј., Крсмановић, Т. (2007). Раст и развој нижих разреда основне школе. Гласник Антрополошког друштва Југославије, 42, 345-352.

Богдановић, З., Миленковић, С. (2008). Морфолошки простор и постурални поремећаји код млађег школског узраста. Гласник Антрополошког друштва Србије, 43, 371-378.

Веселиновић, Н., Миленковић, Д. и Јоргић, Б. (2009). Релације морфолошких карактеристика и моторичких способности са резултатима на полигону спретности код деце предшколског узраста. Гласник Антрополошког друштва Србије, 44, стр. 237-244.

Vidaković Samaržija, D., Pavelić Karamatić, L., Samaržija, D. (2011). Utjecaj morfoloških karakteristika na motoričke i funkcionalne sposobnosti učenica. U Zborniku radova 20. ljetne škole kineziologa Republike Hrvatske „Dijagnostika u područjima edukacije, sporta, sportfiske rekreacije i kineziterapije“ (str. 263-269). Zagreb: Hrvatski kineziološki savez.

Вуковић, А., Обрадовић, М., Ђурић, С., Мудрић, М. (2013). Морфолошки и моторички статус каратиста млађег школског узраста. Годишњак Факултета спорта и физичког васпитања, 19, 66-80.

Гојковић, Г. (2009). Ефекти наставе физичког васпитања на морфолошке карактеристике и постурални статус ученика. Гласник Антополошког друштва Србије, 30, 171-177.

Ђокић, З., Стојановић, М. (2010). Морфолошке карактеристике и постурални статус деце од 9 до 12 година на подручју Сремске Митровице. Општа медицина, 16(1-2), 41-49.

Ђорђевић, А., Јаковљевић, С., Пајић, З., Николић, А. (2016). Брзинско – снажне способности и морфолошки статус кошаркаша узраста 10 и 11 година. Физичка култура, 70 (1), 46-54.

Ђорђевић, М. и Костић, Р. (2015). Морфолошке карактеристике и степен ухрањености код седмогодишњих девојчица. Синтезе – часопис за педагошке науке, књижевност и културу, 15, 77-87.

Ђорђевић, М. М, Митровић, Б. Ј. (2017). Морфолошки статус осмогодишњих девојчица различитог степена ухрањености. Синтезе – часопис за педагошке науке, књижевност и културу, 15, 1-21.

Đorđević, M., Kostić, R., Pantelić, S., Uzunović, S., Milanović, Z, Mitrović, B. (2016). Morfo – motorički status i stepen uhranjenosti kod devetogodišnjih devojčica. Facta universitatis – series: Physical Education and Sport, 14 (1), 1-11.

Зрнзевић, Н., и Зрнзевић, Ј. (2016). Ефекти наставе физичког васпитања на морфолошке карактеристике ученика млађег школског узраста. Гласник Антополошког друштва Србије, 51, 7-16.

Ивановић, М., Ивановић, У. (2017). Релације између антропометријских и моторичких варијабли код седмогодишњих девојчица са диференцираним нивоом нутритивног статуса. Физичка култура, 71(1), 21-35.

Ивановић, М., Ивановић, У. (2017). Релације између антропометријских и моторичких варијабли код седмогодишњих девојчица са диференцираним нивоом нутритивног статуса. Физичка култура, 71 1), 21-35.

Илић, В., Мудрић, М., Касум, Г., Ћирковић, М., Гавриловић, Д. (2012). Морфолошке и моторичке карактеристике џудиста млађег школског узраста. Физичка култура, 66 (2), 110-118.

Јанковић, М. (2014). Мета анализа квантитативних разлика антрометријских карактеристика и моторичких способности деце узраста 6 и 7 година. Физичка култура, 68(1), 5-12.

Калајџић, Ј., Нићин, Ђ., Тодоровић, Ј. (1996). Упоредна анализа неких морфолошких карактеристика ученика од 11 до 12 година. Гласник Антрополошког друштва Југославије, 32, 53-58.

Kalenić, Ž., Jovančević, V. i Obradović, J. (2009). Uticaj morfoloških karakteristika na koordinaciju dece niže školskog uzrasta. Aktuelno u praksi, 21, 6-13.

Katić, R., Viskić-Štalec, N. (1996). Taksonomska analiza morfoloških karakteristika i motoričkih sposobnosti sedmogodišnjih dječaka. Hrvatski sportskomedicinski vjesnik, 11 (1),16-24.

Katić, R., Viskić-Štalec, N., Šumanović, M. (1998). Utjecaj posebno programirane nastave tjelesnog odgoja na morfološki i motorički razvoj dječaka. Sport u teoriji i praksi, (1512-5750) 3, 13-19.

Katić, R., Zagorac, N., Živičnjak, M. i Hraski, Ž. (1994). Taxonomic analysis of morphological/motor characteristics in seven–year old girls. Collegium antropologicum, 18(1), 141-154.

Копас, Ј., Обрадов, Ј. и Дрид, П. (2008). Разлике у морфолошким карактеристикама и моторичким способностима младих џудиста и ученика основне школе. Гласник Антрополошког друштва Србије, 43, 212-219.

Malacko, J., Stanković, V., Doder, D. i Pejčić, A. (2015). Polne razlike u morfološkim karakteristikama i motoričkim sposobnostima dece starosti 7-11 godina. Facta universitatis – series: Physcal Education and Sport, 3, 115-125.

Миленковић, Д. (2009). Утицај морфолошких карактеристика, моторичких и функционалних способности на резултате програмских садржаја физичког васпитања из атлетике код ученика основних школа. Физичка култура, 63(2), 204-242.

Молнар, С., Смајић, М., Додер, Д. (2009). Компарација морфолошких карактеристика полазника школе фудбала. Гласник Антрополошког друштва Србије, 44, 201-206.

Момчиловић, З., Окиљевић, Д. (2017). Утицај морфолошких карактеристика на резултате експлозивне снаге код ученика разредне наставе. Годишњак Педагошког факултета у Врању, 3, 297-304.

Nimčević, E. i Bobić, G. (2014). Razlike u nekim motoričkim i morfološkim varijablama između djevojčica i dječaka 4. razreda OŠ te utjecaj izvanškolskog tjelesnog vježbanja na iste učenike. U Zborniku radova 23. Ljetne škola kineziologa Republike Hrvatske “Kineziološke aktivnosti i sadržaji za djecu, učenike i mladež s teškoćama u razvoju i ponašanju te za osobe s invaliditetom” (str. 6-12). Zagreb: Hrvatski kineziološki savez.

Pejčić, A. (2001). Razlike između dječaka i djevojčica od prvog do četvrtog razreda osnovne škole u morfološkim karakteristikama i motoričkim sposobnostima, U: Delija Krešimir (ur.) Programiranje opterećenja u području edukacije, sporta i sportske rekreacije. Poreč, Hrvatski savez pedagoga fizičke kulture, str. 137-139.

Pejčić, A. i Uzelac, V. (2006). Metodološka izobrazba kao pretpostavka kvaliteta učiteljske profesije (s posebnim osvrtom na istraživački projekt: Strukturalne razlike u morfološkim karakteristikama i motoričkim sposobnostima između dječaka i djevojčica od 1. do 4. razreda osnovne škole. U Zborniku 15. ljetne škole kineziologa Reapublike Hrvatske (str. 213-216). Zagreb: Hrvatski kineziološki savez.

Pelemiš, V., Pelemiš, M., Mitrović, Z., Mitrović, N., Kojić-DŽinović, D. (2014). Quantitative analysis of differences in morphological and motor status of pupils and their connection with agility. Facta universitatis – series: Physical Education and Sport, 12, 113-122.

Пелемиш, В., Пелемиш, М., Митровић, Н. (2014). Утицај два кинезиолошка третмана на развој моторичких способности ученика млађег школског узраста. У Зборнику радова Учитељског факултета ПризренЛепосавић, 8, 259-268.

Поповић, Б., Радановић, Д. (2010). Релација морфолошких карактеристика и координације код девојчица које се баве гимнастичким активностима. Гласник антрополошког друштва Србије, 16, 243-252.

Prskalo, I., Samac, M., Kvesić, M. (2009). Morfološke i motoričke značajke kao spolni diformizam djece od 1. do 3. razreda. U Zborniku radova 18. ljetne škole kineziologa Republike Hrvatske „Metodički organizacijski oblici rada u područjima edukacije, sporta, sportske rekreacije i kineziterapije” (str. 226-232). Zagreb: Hrvatski kineziološki savez.

Родић, Н. (2004). Утицај морфолошких карактеристика на моторичке способности ученика нижих разреда основне школе. Настава и васпитање, 50(1), 82-92.

Родић, Н., Буишић, С. (2011). Латентна структура моторичких способности код дечака од десет и по година. Норма, 16(2), 241-253.

Родић, Н., Цвејић, Д. (2011). Утицај различитих методичких приступа на развој координације ученика трећих разреда основне школе. Норма, 16(1), 67-79.

Sivrić, H., Erceg, M., i Milić, M. (2014). Utjecaj programiranog treninga na relacije morfoloških obilježja i motoričkih sposobnosti osmogodišnjaka. U Zborniku radova 23. ljetne škole kineziologa Republike Hrvatske “Kineziološke aktivnosti i sadržaji za djecu, učenike i mladež s teškoćama u razvoju i ponašanju te za osobe s invaliditetom” (str. 159-164). Zagreb, Hrvatski Kineziološki Savez.

Смајић, М., Маринковић, А., Ђорђић, В., Чокорило, Н., Гушић, М. и Штајер В. (2017). Разлике у морфолошким карактеристикама и моторичким способностима девојчица и дечака млађег школског узраста. Гласник Антрополошког друштва Србије, 52, 83.

Смајић, М., Томић, Б., Мадић, Д., Чокорило, Н., Срећковић, С. (2016). Разлике у неким морфолошким карактеристикама између фудбалера категорије млађих и старијих пионира. Гласник Антрополошког друштва Србије, 51, 1-6.

Стаматовић, М. (2003). Допринос наставе физичког васпитања развоју моторичких способности код ученика млађег школског узраста (10-11 година) у зависности од организације наставе. Норма, 9 (2-3), 171-184.

Тимотијевић, В, Алексић, Б., Јовановић, С., Сузовић, Д. (2015). Морфолошке карактеристике и покретљивост код каратиста млађег узраста. Годишњак Факултета спорта и физичког васпитања, 21, 224-236.

Tomljenović, B., i Tomljenović, F. (2005). Procjena razlika morfoloških obilježja učenika prvih razreda osnovnih škola u Lici. U Zborniku radova 14. ljetne škola Kineziologa Republike Hrvatske “Informatizacija u područjima edukacije, sporta i sportske rekreacije” (str. 129-133). Zagreb: Hrvatski kineziološki savez.

Челес, Н., Хаџикадунић, М., Хаџикадунић, А., Козић, В. (2007). Разлике морфолошких карактеристика и моторичких способности ученика петих разреда урбаних и руралних основних школа Санског Моста. Гласник Антрополошког друштва Србије, 42, 377-388.

##submission.downloads##

Објављено

2022-12-31

Bрој часописа

Секција

Articles