ЗНАЧАЈ САКУПЉАЊА БИЉАКА И ИЗРАДЕ ХЕРБАРИЈУМА У НАСТАВИ ПРИРОДЕ И ДРУШТВА
##plugins.pubIds.doi.readerDisplayName##:
https://doi.org/10.7251/NSK2217051TКључне речи:
настава, сакупљање биљака, хербаријумСажетак
Садржаји наставног предмета природа и друштво пружају велику могућност за примјену у свакодневном животу. Да би се то остварило неопходно је да учитељ најприје упозна ученике са теоријским садржајима, а затим да им на конкретним примјерима, у непосредној околини, то и покаже. Изучавајући садржаје о биљкама и организовањем наставе на отвореном, пружа се могућност ученицима да боље упознају сваку биљку. Том приликом ученици уочавају, посматрају, сакупљају биљне врсте, боље се упознају са позитивним и корисним својствима која посједују одређене биљке, те учествују у изради хербаријума. Сакупљањем биљака и израдом хербаријума кроз наставу природе и друштва ученици ће моћи да примијене стечена знања о датим биљкама и том приликом осигурају квалитет стечених знања. Циљ овог рада јесте да се увиди колики је значај у оспособљавању ученика за процес сакупљања биљака и израде хербаријума у настави природе и друштва, али и примјени тог наставног средства у наставном процесу.
Референце
Bezić, К. (1973). Metodika nastave prirode i društva. Zagreb: Školska knjiga.
Gregurek, L. (2021). Izvorna stvarnost u nastavi Prirode i društva. Čakovec: Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu.
Dikrullah (2017). Pengembangan Herbarium Book Sebagai Media Pembelajaran Biologi Pada Mata Kuliah Struktur Tumbuhan Tinggi.Makassar:Mahasiswa Jurusan Pendidikan Biologi Uin Alauddin.
Dikrullah, Muh. Rapi, Jamilah (2018). Pengembangan Herbarium Book Sebagai Media Pembelajaran Biologi Pada Mata Kuliah Struktur Tumbuhan Tinggi. Преузето у марту 2022. са https://journal.uin-alauddin.ac.id/ index.php/biotek/article/view/4426/pdf
Ждерић, М., Цекуш, Г., Малешевић, Ј. и Грдинић Б. (1996). Методика наставе природе и друштва. Нови Сад: Тодор.
Митић, Љ. (2015). Значај наставе природе и друштва за еколошко васпитање и образовање ученика. Годишњак Учитељског факултета у Врању, VI, 141-149.
Наставни програми за основно васпитање и образовање, Наставни програм зa наставни предмет Моја околина за други разред основне школе (2021). Бања Лука: Републички педагошки завод Републике Српске. Преузето у новембру 2022. са https://www.rpz-rs.org/908/rpz-rs/Nastavni/programi/za/nastavni/predmet/Moja/okolina/za/II/i/III/razred/osnovne/skole.
Наставни програми за основно васпитање и образовање, Наставни програм зa наставни предмет Моја околина за трећи разред основне школе (2021). Бања Лука: Републички педагошки завод Републике Српске.
Преузето у новембру 2022. са https://www.rpz-rs.org/908/rpz-rs/Nastavni/programi/za/nastavni/predmet/Moja/okolina/za/II/i/III/razred/osnovne/skole.
Наставни програми за основно васпитање и образовање, Наставни програм зa наставни предмет Природа и друштво за четврти разред основне школе (2021). Бања Лука: Републички педагошки завод Републике Српске. Преузето у новембру 2022. са https://www.rpz-rs.org/sajt/doc/file/Novi_nastavni_programi/Redovna_nastava/2021/Priroda_i_drustvo_nastavni_program_za_cetvrti_razred.pdf.
Наставни програми за основно васпитање и образовање, Наставни програм зa наставни предмет Природа и друштво за пети разред основне школе (2021). Бања Лука: Републички педагошки завод Републике Српске. Преузето у новембру 2022. са https://www.rpz-rs.org/sajt/doc/file/Novi_nastavni_programi/Redovna_nastava/2021/Priroda_i_drustvo_nastavni_program_za_peti_razred.pdf.
Радивојевић, Д. (2014). Важни аспекти практичне оспособљености студената разредне наставе за реализацију наставе природе и друштва. Нова школа, 9 (1), 40-50.
Радивојевић, Д. и Ћурчић, М. (2021). Методика наставе природе и друштва. Бијељина: Педагошки факултет.
Tucakov, J. (2014). Lečenje biljem. Beograd: Vulkan.
Ћурчић, М., Ждерић, М. (2000). Методика наставе природе и друштва. Бијељина: Учитељски факултет.
Ћурчић, М. (2006). Методичка и организациона структура наставе природе и друштва. Бијељина: Педагошки факултет.
Упутства за прављење хербаријума. Преузето у новембру 2022. са: https://www.ucg.ac.me/skladiste/blog_9971/objava_150841/fajlovi/UPUTSTVA%20ZA%20IZRADU%20HERBARIJUMA_.pdf.
Febriani, N., Upik, Y.,& dan Gardjito. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Awetan Daun Untuk Mata Kuliah Struktur Tumbuhan Pada Prodi Pendidikan Biologi. Prosiding semirata FMIPA univ Lampung, 1 (1), 159- 163.
Handayani, P., & Napitupulu, M. (2016). Perbedaan Hasil Belajar Dengan Menggunakan Media Herbarium dan Media Gambar Pada Materi Tumbuhan Berbiji (Spermathopyta) di Kelas X SMA Swasta Eria Medan. Преузето у марту 2022. са: https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/pelita/article/%20view/6651/7188
Хербаријум. Преузето у новембру 2022. са: https://herbarijumsrbija.wordpress. com/uputstvo-za-pravljenje-herbarijuma/