РАЗЛИКЕ У МОТОРИЧКИМ СПОСОБНОСТИМА ДЕЦЕ СТАРОСТИ ОД 8 ДО 10 ГОДИНА

Аутори

  • Драгана Весић Педагошки факултет Бијељина
  • Неда Гаврић Педагошки факултет Бијељина

##plugins.pubIds.doi.readerDisplayName##:

https://doi.org/10.7251/NSK2217007V

Кључне речи:

моторичке способности, млађи школски узраст, физичка активност, батерија тестова за процену моторичких способности

Сажетак

Моторичка способност човека је дeо опште психофизичке способности од које зависи успешно извршавање кретања. Под моторичким способностима подразумева се снага, брзина, издржљивост, координација, флексибилност, равнотежа и прецизност. Циљ рада био је утврђивање разлика у моторичким способностима деце старости од 8 до 10 година. Узорак испитаника чинила је група од 51 ученика који похађају други, трећи, четврти и пети разред у Основној школи „Доситеј Обрадовић“ у Сувом Пољу. За процену моторичких способности деце млађег школског узраста користили су се моторички тестови по моделу „ EUROFIT“ батерије тестова прописане од стране Комитета за развој спорта Савета Европе (Council of Europe, 1993). За мерење моторичких способности кориштени су тестови: „полигон натрашке“, „слалом са три лопте“, „тапинг руком за 15 секунди“, „претклон разножно у седу“, „скок удаљ из места“, „трчање 20 метара“, „подизање трупа за 60 секунди“ и „издржај у згибу“ Анализом добијених вредности у овом истраживању, објашњени су сви бенефити. Прикупљеним подацима закључује се да је највећа разлика имеђу испитаника по старости у координацији и у корист дечака, девојчице су боље у флексибилности, на фреквенцију покрета старост нема значајног утицаја, док на остале способности делимично утичу и пол, и старост, као и други фактори.

Референце

Asendorpf, J. und Teubel, T. (2009). Motorische Entwicklung vom frühen Kindes – bis zum frühen Erwachsenenalter im Kontext der Persönlickeitsentwicklung. Zeitschrift für Sportpsychologie, 16, 2 – 16.

Badža, V. (2008). Razlike u motoričkim sposobnostima učenika dve vojvođanske škole uzrasta od 7 do 9 godina. Aktuelno u praksi, 20(7), 35-42.

Bala, G. (2003). Quantitative Differences In Motor Abilities of Pre – school Boys and Girls. Kinesiologica Slovenica, 9 (2), 5 – 16.

Bala, G. & Katić, R. (2009). Sex Differences in Anthropometric Characteristics, Motor and Cognitive Functioning in Preschool Children at the Time of School Enrolment. Coll. Antropol., 33(4), 1071-78.

Barnett, L. M., Van Beurden, E., Morgan, P. J., Brooks, L. O. & Beard, J. R. (2009) Childhood motor skill proficiency as a predictor of adolescent physical activity. The Journal of Adolescent Health, 44, 252–259.

Butterfield, A., Lehnhard, R., Lee, J. & Coladarci, T. (2004). Growth rates in running speed and vertical jumping by boys and girls ages 11-13. Perceptual and motor skills, 99(1), 225-234.

Campo, L., Jimenez, P., Maestre, K. y Paredes, N. (2011). Características del desarrollo motor en niños de 3 a 7 años de la ciudad de Barranquilla. Psicogente, 14(25), 76-89.

Carroll, B. & Loumidis, J. (2001). Children’s perceived competence and enjoyment in physical education and physical activity outside school. European Physical Education Review, 7, 24–43.

Chiodera, P., Volta, E., Gobbi, G., Milioli, M., Mirandola, P., Bonetti, A., Delsignore, R., Bernasconi, S., Anedda, A. & Vitale, M. (2007). Specifically designed physical exercise programs improve children’s motor abilities. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 18(2), 179-187.

Coutiño, L. B. (2002). Desarollo psicomotor. Revista Mexicana de Medicina Física y Rehabilitación, 14(2-4), 58-63.

Cvetković, M., Popović, B. i Jakšić, D. (2007). Razlike u motoričkim sposobnostima predškolske dece u odnosu na pol. U Zbornik radova Drugog međunarodnog simpozijuma, „Nove tehnologije u sportu“ (288-293). Sarajevo: Fakultet sporta i tjelesnog odgoja.

Gadžić, A. i Marković, V. (2014). Razlike u motoričkim sposobnostima učenika i učenica šestog razreda osnovne škole. SPORT – Nauka i praksa, 4(2), 5-16.

Gadžić, A. i Vučković, I. (2012). Motoričke sposobnosti učenica osnovne škole urbane i ruralne sredine. Glasnik Antropološkog društva Srbije, 47, 131- 138.

Gajević, A. (2009). Fizička razvijenost i fizičke sposobnosti dece osnovnoškolskog uzrasta. Beograd: Republički zavod za sport.

Gašparić, Z. (2015). Utjecaj dodatne tjelesne aktivnosti na razvoj motoričkih sposobnosti učenica, Diplomski rad. Petrinja: Učiteljski fakultet.

Giagazoglou, P., Kyparos, A., Fotiadou, E. & Angelopoulou, N. (2007). The effect of residence area and mother’s education on motor development of preschool‐aged children in Greece. Early Child Development and Care, 177(5), 479-492.

Gonzalez de Mesa, C., Estrada, J., Prado, J. y Gonzalez, C. (2009). Disponibilidad de las habilidades Motorices en escolares de 4 a 14 anos. Aplicabilidad del test de Desarollo Motor Grueso de Ulrich. Aula Abierta, 37(2), 19-28.

Graf, C., Koch, B., Kretschmann-Kandel, E., Falkowski, G., Christ, H., Coburger, S., Lehmacher, W., Bjarnason-Wehrens, B., Platen, P., Tokarski, W., Predel, H. & Dordel, S. (2004). Correlation between BMI, leisure habits and motor abilities in childhood. International Journal of Obesity, 28, 22–26.

Graupera Sanz, J. L. y Ruiz Perez, L. M. (2005). Un estudio transcultural de la competencia motriz en escolares de 7 a 10 años. Revista española de pedagogía, 63(231), 289-308.

Kosinac, Z. (2009). Igra u funkciji poticaja uspravnog stava i ravnotežeu djece razvojne dobi. Život i škola, 22 (55), 11-22.

Krmpotić, M. (2015). Motorički razvoj djece predškolske dobi, Diplomski rad. Zagreb: Kineziološki fakultet.

Lazarević, P. i Milosaljević, S. (2018). Povezanost antropomorfoloških karakteristika i ravnoteže dece mlađeg školskog uzrasta. Sport-Nauka i praksa, 8(1), 43-55.

Lončar, Č. (2011). Motoričke sposobnosti djece od 7 do 10 godina, Diplomski rad. Zagreb: Učiteljski fakultet.

Matić, R., Kuljić, R. i Maksimović, N. (2010). Motoričko ponašanje i socijalnoekonomsko okruženje. Teme, 34(4), 1247-1260.

Matrljan, A., Berlot, S. i Mohač, C. D. (2015). Utjecaj sportskog programa na motoričke sposobnosti djevojčica i dječaka predškolske dobi. U Zbornik radova 24. ljetne škole kineziologa Republike Hrvatske, „Primjena i utjecaj novih tehnologija na kvalitetu rada u područjima edukacije, sporta, sportske rekreacije i kineziterapije“. Zagreb: Hrvatski kineziološki savez.

Mitrović, N. i Stević, D. (2018). Efekti vežbanja po modelu školice sporta Pedagoškog fakulteta na promene u motoričkim sposobnostima kod dece. SPORT I ZDRAVLJE, 13(1), 65-72.

Orešković, L. (2017). Primjena poligona prepreka kod djece od 5 do 11 godina, Diplomski rad. Zagreb: Kineziološki fakultet.

Privitellio, S., Caput-Jogunica, R., Gulan, G. i Boschi, V. (2007). Utjecaj sportskog programa na promjene motoričkih sposobnosti predškolaca. Medicina, 43, 204-209.

Rodero, E., Barbosa, M. y Esmeral, L. (2013). Habilidades Motrices en Niños de 6 a 13 Años del Colegio Meira Del Mar de Barranquilla. Ciencia e Innovación en Salud, 1(1), 4-10.

Rodić, N. (2010). Uticaj »sportske igraonice« na motoričke sposobnosti dece predškolskog doba. Pedagogija, 65(1), 148-158.

Rodrigues, C., Cabral, A., Rodriguez y Marquez, S. (2007). Evaluación de la ejecución motora en niños brasileños en edad escolar. Apunts: Educacion fisica y deportes, 89, 31-39.

Sabo, E. (2002). Struktura motoričkog prostora I razlike u motoričkim sposobnostima dečaka predškolskog uzrasta pri upisu u osnovnu školu. Fizička kultura, Beograd, 56, (1-4), 10 – 17.

Sabolč, H. i Lepeš, J. (2012). Razlike u motoričkim sposobnostima i telesnoj kompoziciji između dečaka i devojčica od 7 godina. Sportske nauke i zdravlje, 2(1), 75-79.

Saccani, R. y Valentini, N. C. (2013). Análisis transcultural del desarrollo motor de niños brasileños, griegos y canadienses evaluados con la ‘Alberta Infant Motor Scale’. Revista Paulista de Pediatria, 31(3).

Stević, D. i Mitrović, N. (2017). Metodika nastave fizičkog vaspitanja [praktikum]. Bijeljina: Pedagoški fakultet.

Šalaj, S., Vukelja, M. i Šimunović, D. (2016). Mjerenje motoričkih znanja djece. U Zbornik radova 25. ljetne škole kineziologa Republike Hrvatske, „Kineziologija i područja edukacije, sporta, sportske rekreacije i kineziterapije u razvitku hrvatskog društva“ (704-709). Zagreb: Hrvatski kineziološki savez.

Vandendriessche, J. , Vandorpe , B., Vaeyens , R. & Malina , R. (2012). Variation in Sport Participation, Fitness and Motor Coordination With Socioeconomic Status Among Flemish Children. Human Kinetics Journal, 24(1), 113-128.

Volman, M., Laroy, M. & Jongmans, M. (2006). Rhythmic coordination of hand and foot in children with Developmental Coordination Disorder. Child: care, health and development, 32(6), 693-702.

Williams, H., Pfeiffer, K. ,O’Neill, J., Dowda , M., McIver, K., Brown, W. & Pate, R. (2008). Motor Skill Performance and Physical Activity in Preschool Children. Obesity, 16, 1421-26.

Wrotniak, B., Epstein, L., Dorn, J., Jones, K. & Kondilis, V. (2006). The Relationship BetweenMotor Proficiency and Physical Activity in Children. Pediatrics, 118(6), 1758-65.

##submission.downloads##

Објављено

2022-12-31

Bрој часописа

Секција

Articles