INCLUSION IN THE STUDY PROGRAMS OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS FOR TEACHERS’ EDUCATION IN SERBIA - TOWARDS A SOCIETY OF KNOWLEDGE

Аутори

  • Stanislava D. Marić Jurišin Филозофски факултет Универзитет у Новом Саду
  • Bojana M. Marković Филозофски факултет Универзитет у Новом Саду

Кључне речи:

inclusion in the study programs of higher education institutions, professional development for the implementation of inclusion, strategies for the society of knowledge

Сажетак

According to the data from the National Report for Serbia in 2010, it is evident that students who are being prepared to work at different levels of the educational system state that they are not satisfied with what they receive and what they need to know when it comes to inclusive education. Since higher education is crucial for the establishment of the society of knowledge, and the sustainable society accordingly, the paper analyzes an initial education of future teachers and pre-school teachers in Belgrade, Novi Sad and Kragujevac University, as well as at the Faculty of Education in Jagodina, and their ability to continue further professional development. It is noticed that along with the increasing number of programs for professional development in this field, and various courses at all study levels that prepare future teachers and pre-school teachers, it is necessary to provide greater conceptual coherence and synchronization of these processes at the universities in Serbia. The second part of the paper provides guidelines and suggestions based on collected data, in order to improve and change the current practice.

Референце

Златаровић, В., Ђигић, Г. (2010). Да школа буде цела. (6–63). Београд: Catholic Relief Services - USCCB (CRS). www.inkluzija.org/biblioteka/MIDWAY_Da_skola_bude_cela.pdf

Клеменовић, Ј. (2013). Изазови образовања за једнакост и различитост у раном и предшколском одгоју. У Педагогија и култура: теоријскометодолошка одређења педагогијске знаности- св. 1, (281 – 225), Загреб: Хрватско педагогијско друштво.

Клеменовић, Ј., Марић-Јуришин, С. (2011). Ставови васпитача о укључивању деце са сметњама у развоју у редовне васпитне групе, Тематски зборник Инклузивно образовање од педагошке концепције до праксе (49–65). Филозофски факултет Нови Сад.

Копуновић, Д. (2011). Ставови васпитача према инклузивном програму. Зборник радова са 4. међународне интердисциплинарне научно-стручне конференције „Васпитно-образовни хоризонти” (стр. 25). Висока школа струковних студија за васпитаче и тренере Суботица.

Марић Јуришин, С., Клеменовић, Ј., Марковић, Б. (2012). Ставови наставника према инклузивном образовању особа са развојним тешкоћама и инвалидитетом, Тематски зборник Инклузивно образовање: образовање за све (43 – 59). Филозофски факултет Нови Сад.

Марић Јуришин, С., Клеменовић, Ј., Марковић, Б. (2013). Наставници и васпитачи у средишту инклузивне политике у Србији,Тематски зборник Инклузивно образовање: развојни правци и перспективе (83–108). Филозофски факултет Нови Сад.

Мацура-Миловановић, С., Гера, И., Ковачевић, М. (2011). Припрема будућих учитеља за инклузивно образовање у Србији: тренутно стање и потребе. Зборник Института за педагошка истраживања, вол. 43, бр. 2, стр. 208–222. Београд: Институт за педагошка истраживања.

Мушкиња, О., Лазић, С., Риста, С. (2011). Инклузија између жеље и могућности. Нови Сад: Покрајински омбудсман Аутономне Покрајине Војводине.

Николић, М., Катрина-Митровић, В. (2009). Инклузија деце са посебним потребама у редовне предшколске групе, Преузето 8. јуна 2011. године. Доступно на: http://www.scribd.com/doc/44685472/konacna-inkluzija

Срдић, В. (2009). Компензаторско образовање деце као фактор друштвене интеграције и еманципације националне заједнице Рома у Републици Србији – докторска дисертација. Филозофски факултет Нови Сад.

Sretenov, D. (2000). An Evaluation of Attitudes of Pre-school Teachers from different social and cultural Milieu in Yugoslavia Towards Inclusion of children with Mild learning difficulties in regular Pre-schools – masther thesis. The University of Birmingham.

Сретенов, Д. (2008). Креирање инклузивног вртића: деца ометена у развоју у редовној предшколској установи. Београд: Центар за примењену психологију.

Станисављевић-Петровић З., Станчић, М. (2010). Ставови и искуства васпитача о раду са децом са посебним потребама, Педагогија, LXV, 3, 451–460.

Станковић-Ђорђевић, М. (2007). Ставови васпитача о васпитно-образовном раду са децом са развојним сметњама. Педагогија, LXII, 1, 70–79.

Florian, L., & Rouse, M., (2009). The inclusive practice project in Scotland: Teacher education for inclusive education, Teaching and Teacher Education 25(4), 594–601.

Ханак, Н, Тодоровић, Т. (2003). Другачији међу вршњацима?! Ставови васпитача и учитеља у Панчеву према укључивању деце са сметњама у развоју у редовне групе вртића и школа. Панчево: „ВеликиМали“. Преузето 2. априла 2011. године. Доступно на: http://www.velikimali.org/doc/DrugacijiMedjuVrsnjacima.pdf

Интернет извори

Висока школа струковних студија за образовање васпитача „Михаило Палов” у Вршцу. Информатор. Преузето 1. 11. 2014. са (http://www.uskolavrsac.in.rs/informator/)

Висока школа струковних студија за образовање васпитача у Новом Саду, књига предмета. Преузето 1. 11. 2014. са http://www.vasitacns.edu.rs/index.php?option=com_content&view=article&id=142&Itemid=151

Висока школа струковних студија за образовање васпитача у Кикинди. Преузето 1. 11. 2014. са http://www.vaspitacka.edu.rs/pages/osnovne_strukovne

Водич за унапређивање инклузивне образовне праксе (2007). Преузето 2. 12. 2013. са http://www.seeeducoop.net/education_in/pdf/Vodic%20za%20unapredjivanje%20inkluzivne%20obrazovne%20prakse.pdf Закон о основама система васпитања и образовања Републике Србије (2009). Преузето 2. 12. 2013. са http://www.paragraf.rs/propisi/zakon_o_osnovama_sistema_obrazovanja_i_vaspitanja.html

Закон о основама система образовања и васпитања (2013). Преузето 2. 12. 2013. са http://www.mpn.gov.rs/propisi/zakoni/obrazovanje-ivaspitanje/504-zakon-o-osnovama-sistema-obrazovanja

Каталог програма сталног стручног усавршавања наставника, васпитача, стручних сарадника и директора за школску 2010/11. Завод за унапређивање образовања и васпитања. Република Србија, Београд, 2011. Преузето 20. 11. 2013. са http://www.zuov.gov.rs/novisajt2012/dokumenta/arhiva%20kataloga/katalog20102011.pdf

Каталог програма сталног стручног усавршавања наставника, васпитача, стручних сарадника и директора за школску 2011/12. Завод за унапређивање образовања и васпитања. Република Србија, Београд, 2012. Преузето 20. 11. 2013. са http://www.zuov.gov.rs/katalog2012/

Каталог програма сталног стручног усавршавања наставника, васпитача, стручних сарадника и директора за школску 2012/13 и 2013/14 . Завод за унапређивање образовања и васпитања. Република Србија, Београд, 2012. Преузето 20. 11. 2013. са http://katalog.zuov.rs/Default.aspx

Каталог програма сталног стручног усавршавања наставника, васпитача, стручних сарадника и директора за школску 2014/15 и 2015/16. Завод за унапређивање образовања и васпитања. Република Србија, Београд, 2014 Преузето 1. 11. 2014. са http://katalog2015.zuov.rs/Default.aspx?oblast=23#kompetencije

Национални извештај за Србију (2009). Преузето 25. 10. 2013. са http://www.etf.europa.eu/pubmgmt.nsf/%28getAttachment%29/1E4367C497EB5C4CC12577310035AFB2/$File/NOTE85VDGF.pdf

Правилник о стручном усавршавању наставника (2005). Преузето 2. 12. 2013. са http://www.rcnis.edu.rs/Za%20download/Pravilnik%20o%20stalnom%20str ucnom%20usavrs..pdf

CETI (2006): Inkluzivno obrazovanje u Srbiji, CETI–Centar za evaluaciju, testiranje i istraživanje. Преузето 20. 11. 2013. са http://www.inkluzija.org/biblioteka/Vodic-za-unapredjivanje-inkluzivneobrazovne-prakse.pdf

##submission.downloads##

Објављено

2023-03-05

Bрој часописа

Секција

Articles