POSSIBILITIES OF APPLYING INNOVATIVE MODELS IN NATURE AND SOCIETY TEACHING

Authors

  • Branka S. Kovačević Универзитет у Источном Сарајеву Филозофски факултет Пале
  • Milka A. Grmuša Универзитет у Источном Сарајеву Филозофски факултет Пале

DOI:

https://doi.org/10.7251/NSK1701054S

Keywords:

innovative models, teaching Nature and Society

Abstract

In the theoretical part of the paper the authors analyze the didactic-methodical literature and point to previous possibilities of applying innovative models in Nature and Society teaching. The authors explicate that the issue of the possibility of applying of innovative models in Nature and Society teaching is not sufficiently explored and that is necessary to apply more complex study of areas of applying developmental learning, experiential learning and project - based learning in the teaching Nature and Society.

The aim of the research is that through the method of content analysis Nature and Society textbooks to assess the possibilities of application of innovative teaching models, and determine to what extent teaching contents of Nature and Society for V grade may be suitable for use in developmental, experiential and project - based learning.

The research results indicate that the teaching content of Nature and Society to some extent may be suitable for the application of developmental, experiential and project - based learning However, analysis of the teaching contents of Nature and Society shows that the application of developmental, experiential and project - based learning implies creation of certain preconditions for their application (teaching content innovation, teaching themes and teaching units redefinition, and putting emphasis on the creativity of students` creativity ...).

References

Astolfi, J., Develay, M. (1998). Didaktika prirodnih nauka. Sarajevo: Svjetlost.

Бањац, М., Вилотијевић, М. (2009). Увод у методику наставе природе и друштва. Бања Лука: НОБИН- NEI.

Бранковић, Н., Бошњак, М. и Маричић, О. (2011). Садржина образовних стандарда и курикулума за интегрисану наставу природних наука као полазиште за организацију минипројекта у: Примена ученичких минипројеката у реализацији наставе интегрисаних природних наука и математике у разредној настави (стр. 26-46). Сомбор: Педагошки факултет.

Вилотијевић, М. (2007). Иновације у настави. Београд: Школска књига.

Вилотијевић, М. и Вилотијевић, Н. (2016). Модели развијајуће наставе. Београд: Учитељски факултет.

De Zan, I. (2001). Metodika nastave prirode i društva. Zagreb: Školska knjiga.

Ivić, I., Pešikan, A. i Antić, S., (2001). Aktivno učenje 2, Priručnik za primjenu metoda aktivnog učenja/nastave. Beograd: Institut za psihologiju.

Илић (2013). Васпитање у настави традиционалне и савремене школе у: Васпитни рад школе и наставника: уводна излагања (стр. 95-136). Београд: САО.

Kranjčev, B. (1985). Uvođenje učenika u istraživački rad. Zagreb: Školska knjiga.

Лазаревић, Ж. и Банђур, В. (2001). Методика наставе природе и друштва. Јагодина- Београд: Учитељски факултет у Јагодини и Учитељски факултет у Београду.

Милијевић, С. (1994). Иновирање наставе природе и друштва /приручник за наставнике/. Бања Лука: Глас Српске.

Радивојевић, Д. (2011). Облици индивидуализације наставе природе и друштва. Преузето 26.10. 2016. године са http://www.pfb.unssa.rs.ba/Casopis/Broj%208/DraganaRadivojevic.pdf

Симеуновић, В. (2014). Професионални стандарди и компетенције професора разредне наставе. Нова школа, IX (1), стр. 15-29.

Степанова-Сиденко, А. (2006). О иновационим и традиционалним моделима наставног процеса, Настава и васпитање, вол. 55, бр. 2, стр.109-121.

Thomas, J.W. (2000). A Review of Research on Project-Based Learning. Preuzeto 25.11.2016. sa http://www.bobpearlman.org/BestPractices/PBL_Research.pdf.

Ћурчић, М. и Ждерић, М. (2000). Методика наставе природе и друштва. Бијељина: Учитељски факултет у Бијељини

Цукерман, Г. А., Елизарова, Н. В., Фрумина, М. И., Чудинова, Е. В. (1993). Обучение учебному сотрудничесту, Вопросы психологии, 2.

Цвјетићанин, С., Бранковић. Н. и Самарџија, Б. (2008). Ставови ученика четвртог разреда основне школе о самосталном истраживачком раду у настави познавања природе, Настава и васпитање, вол. 57, бр.2, стр.157-164.

Уџбеници о природи и друштву коришћени за анализу

Kulašin, E. (2008). Društvo, udžbenik za peti razred devetogodišnje osnovne škole. Tuzla: Bosanska knjiga.

Mujakić, V., Kovačević, D. i Hamidović, Ž. (2009). Priroda 5, udžbenik za peti razred devetogodišnje osnovne škole. Tuzla: NAM i Zenica: Vrijeme.

Пашалић, С., Станојловић, С. и Вукадин, М. (2015). Познавање друштва, за 5. разред основне школе. Источно Сарајево: Завод за уџбенике и наставна средства.

Ћурчић, М., Новаковић, М. и Пашалић, С. (2015). Познавање природе, за 5. разред основне школе. Источно Сарајево: Завод за уџбенике и наставна средства.

Downloads

Published

2017-06-30

How to Cite

S. Kovačević, B., & A. Grmuša, M. (2017). POSSIBILITIES OF APPLYING INNOVATIVE MODELS IN NATURE AND SOCIETY TEACHING. Nova škola, 12(1), 62–75. https://doi.org/10.7251/NSK1701054S