AMBIENT TEACHING OF NATURE AND SOCIETY

Authors

  • Milica Petrić ОШ „Јован Јовановић Змај” Обреновац
  • Gordana Glišović ОШ „Димитрије Туцовић” Краљево

DOI:

https://doi.org/10.7251/NSK2116055P

Keywords:

ambient teaching, Nature and Society, teacher, students, primary school

Abstract

The paper aims to point out the importance of ambient teaching in the teaching of Nature and Society. In the first part of the paper, the specifics of the development of children aged from the first to the fourth grade of primary school are given. The second part of the paper presents the role of teachers in working with children. The third part of the paper refers to the characteristics of ambient teaching. The fourth part analyzes the effects of the application of ambient learning, while the fifth part presents the ambient teaching of Nature and Society.

References

Анђелковић, С. (2008). Integrated environmental tuition. У: В. Тимовски (ур.), Contemporary intentions in education (стр. 111–118). Скопље: Универзитет Св. Ћирило и Методије, Педагошки факултет Св.Климент Охридски.

Anđelković, S. & Bojković, D. (2009). Holistic and contextual learning and teaching in diferent environments in new educational paradygm. Škola po meri, 33–44.

Анђелковић, С. Д. и Станисављевић Петровић. З. С. (2013). Интегрисана амбијентална настава у контексу реформских процеса у школи. Иновације у настави, 26/2, 100 –109.

Анђелковић, С. Д. и Станисављевић Петровић. З. С. (2014). Амбијентална настава у функцији унаређивања квалитета наставног процеса. У: Павловић Бренеселовић, Д., Крњаја, Ж. и Радуловић, Л. (ур.) Педагошки модели евалуације и стратегије развијања квалитета образовања (стр. 169–179). Београд: Филозофски факултет Универзитета у Београду, Институт за педагогију и андрагогију.

Виготски, Л. (1996). Проблеми опште психологије. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Bognar, L. &Matijević, M. (2005). Didaktika. Zagreb: Školska knjiga.

Borić, E., Škugor, А. & Perković, I. (2010). Samoprocjena učitelja o izvanučioničkoj istraživačkoj nastavi prirode i društva. Odgojne znanosti, 12/2, 361–373.

Gilligan, R. (1998). The importance of schools and teachers in child welfare. Child & Family Social Work, 3(1), 13–25.

Жлебник, Л. (1972). Психологија детета и младих. Београд: Делта-прес.

Матијевић, Б. (2015). Маша и Раша – Приручник за учитеље уз уџбенички комплет Свет око нас за први разред основне школе. Београд: Издавачка кућа „Klett”.

Младеновић, М. Ј., Голубовић-Илић, Б. И. и Копривица, Д. М. (2015). Амбијентална настава природе и друштва. Узданица, 12/2, 131–145.

О програму наставе и учења за четврти разред основног васпитања и образовања, Службени гласник РС, 1/2019 и 6/2020.

Радивојевић, Д. и Јелић, М. (2016). Изванучионичка настава у настави природе и друштва. Нова школа, 11(1), 235–250.

Станојловић, Б. (1999). Организација и програмирање школе у природи. Београд: Теaграф.

Трој, Ф. (1957). Дечја психологија. Београд: Научна књига.

Downloads

Published

2021-12-31

How to Cite

Petrić, M., & Glišović, G. (2021). AMBIENT TEACHING OF NATURE AND SOCIETY. Nova škola, 16(1), 55–66. https://doi.org/10.7251/NSK2116055P