CREATING ENVIROMENTAL AWARNESS AMONG PRESCHOOL CHILDREN

Authors

  • Vanja Tomić Педагошки факултет у Бијељини Универзитет у Источном Сарајеву
  • Mitar Novaković Педагошки факултет у Бијељини Универзитет у Источном Сарајеву
  • Slavica Jolović
  • Slavica Krunić

Keywords:

ecological awarness, preschool education, educational goals

Abstract

During the industrial development and technological progress disturbance of the ecological balance has become increasingly prominent, threatening the survival of man as a species. Careless usage of natural resources resulted in the demolition of balance in nature and it created series of problems which, paradoxically, now are threatening the quality of life. In order to achieve the appropriate level of environmental awareness, knowledge and behavior, it is important to start with education from an early age. In the process of forming environmental awareness and ecological culture, a system of education, whose one of the most important goals is education in the field of ecology, has the most important role. We need to start with education even from preschool age, bearing in mind the developmental, psycho-social,moral and cognitive characteristics of preschool children.

References

Afrić, K. (2002). Ekološka svijest – Pretpostavka rješavanja ekoloških problema. Ekonomski pregled, 53 (5/6), 578–592.

Đorđević, J. (2002). Nova ekološka etika i zaštita životne sredine, Teme, vol. 26, br. 2, 235–244.

Kamenov, E. (1997). Metodika 2. deo. Filozofski fakultet Novi Sad.

Kamenov, E., Spasojević P. (2008). Predškolska pedagogija. Pedagoški fakultet u Bijeljini.

Marković, Ž. D. (2005). Socijalna ekologija. Peto prerađeno i dopunjeno izdanje. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Milotojević, V. (2005). Ekološka kultura. Fakultet zaštite na radu Niš.

Novaković, M., Vidović, S., & Petronić, S. (2011). Osnovi biologije i ekologije. Istočno Sarajevo: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Pavlović M. (2002). Resursi i ekologija. Tehnički fakultet ,,Mihajlo Pupin” Zrenjanin.

Rajović, R. (2009). IQ deteta – briga roditelja. Abeceda. Novi Sad, 4–48.

Sbragia, Alberta M. (2000): Environmental Policy. Economic Constraints and External Pres-sures; in: Helen Wallace and William Wallace (eds.): PolicyMaking in the European Union, 4th edition, Oxford, pp. 293–316.

Spasojević, P., Pribišev-Beleslin, T. i Nikolić, S. (2007). Program predškolskog vaspitanja i obrazovanja. Istočno Sarajevo: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Stojaković, P. (2010). Psihologija za nastavnike. Banja Luka: Grafid, 110–159.

Сузић, Н. (2010). Академска будућност зависи од раног старта. Нова школа 7(5). Бијељина: Педагошки факултет, 160–175.

Trifković, S., & Živanović, C. (2009). Ekološka kriza i značaj ekološkog obrazovanja u Republici Srpskoj. ICAMA Internacionalna konferencija, Banja Luka, 641–664.

Вукановић, А. (2011). Могућност кориштења природних добара за развој еколошке свијести. Нова школа 8(6). Бијељина: Педагошки факултет, 54–64.

UNESCO-UNEP “Global change”, International enviromental education programme, Paris, 1995.

Šehović, S., Marjanović, R., & Biočanin, R. (2008). Ekološko obrazovanje u funkciji zaštite i unapređenja životne sredine. Tehnika i informatika u obrazovanju, Čačak, 223–235.

Šundalić, A., Pavić, Ž. (2007). Ekološka svijest mladih: između održivog razvoja i tehnocentrizma. Socijalna ekologija, Vol 16 No. 4 (270–296). Zagreb.

Downloads

Published

2023-03-05

How to Cite

Tomić, V., Novaković, M., Jolović, S., & Krunić, S. (2023). CREATING ENVIROMENTAL AWARNESS AMONG PRESCHOOL CHILDREN. Nova škola, 10(2), 104–114. Retrieved from http://novaskola.pfb.ues.rs.ba/index.php/ns/article/view/131