ИНКЛУЗИЈА У СТУДИЈСКИМ ПРОГРАМИМА ВИСОКОШКОЛСКИХ УСТАНОВА ЗА ОБРАЗОВАЊЕ ВАСПИТАЧА И НАСТАВНИКА У СРБИЈИ – НА ПУТУ КА ДРУШТВУ ЗНАЊА

Autori

  • Станислава Д. Марић Јуришин Филозофски факултет Универзитет у Новом Саду
  • Бојана М. Марковић Филозофски факултет Универзитет у Новом Саду

Ključne reči:

инклузија у студијским програмима високошколских установа, стручно усавршавање за остваривање инклузије, стратегије за друштво знања

Apstrakt

Према подацима из Националног извештаја за Србију из 2010. године, евидентно је да студенти који се припремају за рад на различитим нивоима система образовања и васпитања, наводе да нису задовољни оним што добијају и оним што им је потребно да знају када је реч о инклузивном образовању. Будући да је високо образовање кључно за утемељење друштва знања, а самим тим и одрживог друштва, у овом раду смо анализирали иницијално образовање будућих васпитача и наставника на београдском, новосадском и крагујевачком универзитету а затим и њихове могућности за даље стручно усавршавање. Запажено је да је, упоредо са порастом броја програма за стручно усавршавање у овој области и различитих наставних предмета на свим нивоима студија које припремају будуће васпитаче и наставнике, неопходно осигурати већу концепцијску усклађеност и синхронизованост ових процеса на универзитетима у Србији.У другом делу рада су на основу прикупљених података дате смернице и предлози за унапређивање и измене постојеће праксе.

Reference

Златаровић, В., Ђигић, Г. (2010). Да школа буде цела. (6–63). Београд: Catholic Relief Services - USCCB (CRS). www.inkluzija.org/biblioteka/MIDWAY_Da_skola_bude_cela.pdf

Клеменовић, Ј. (2013). Изазови образовања за једнакост и различитост у раном и предшколском одгоју. У Педагогија и култура: теоријскометодолошка одређења педагогијске знаности- св. 1, (281 – 225), Загреб: Хрватско педагогијско друштво.

Клеменовић, Ј., Марић-Јуришин, С. (2011). Ставови васпитача о укључивању деце са сметњама у развоју у редовне васпитне групе, Тематски зборник Инклузивно образовање од педагошке концепције до праксе (49–65). Филозофски факултет Нови Сад.

Копуновић, Д. (2011). Ставови васпитача према инклузивном програму. Зборник радова са 4. међународне интердисциплинарне научно-стручне конференције „Васпитно-образовни хоризонти” (стр. 25). Висока школа струковних студија за васпитаче и тренере Суботица.

Марић Јуришин, С., Клеменовић, Ј., Марковић, Б. (2012). Ставови наставника према инклузивном образовању особа са развојним тешкоћама и инвалидитетом, Тематски зборник Инклузивно образовање: образовање за све (43 – 59). Филозофски факултет Нови Сад.

Марић Јуришин, С., Клеменовић, Ј., Марковић, Б. (2013). Наставници и васпитачи у средишту инклузивне политике у Србији,Тематски зборник Инклузивно образовање: развојни правци и перспективе (83–108). Филозофски факултет Нови Сад.

Мацура-Миловановић, С., Гера, И., Ковачевић, М. (2011). Припрема будућих учитеља за инклузивно образовање у Србији: тренутно стање и потребе. Зборник Института за педагошка истраживања, вол. 43, бр. 2, стр. 208–222. Београд: Институт за педагошка истраживања.

Мушкиња, О., Лазић, С., Риста, С. (2011). Инклузија између жеље и могућности. Нови Сад: Покрајински омбудсман Аутономне Покрајине Војводине.

Николић, М., Катрина-Митровић, В. (2009). Инклузија деце са посебним потребама у редовне предшколске групе, Преузето 8. јуна 2011. године. Доступно на: http://www.scribd.com/doc/44685472/konacna-inkluzija

Срдић, В. (2009). Компензаторско образовање деце као фактор друштвене интеграције и еманципације националне заједнице Рома у Републици Србији – докторска дисертација. Филозофски факултет Нови Сад.

Sretenov, D. (2000). An Evaluation of Attitudes of Pre-school Teachers from different social and cultural Milieu in Yugoslavia Towards Inclusion of children with Mild learning difficulties in regular Pre-schools – masther thesis. The University of Birmingham.

Сретенов, Д. (2008). Креирање инклузивног вртића: деца ометена у развоју у редовној предшколској установи. Београд: Центар за примењену психологију.

Станисављевић-Петровић З., Станчић, М. (2010). Ставови и искуства васпитача о раду са децом са посебним потребама, Педагогија, LXV, 3, 451–460.

Станковић-Ђорђевић, М. (2007). Ставови васпитача о васпитно-образовном раду са децом са развојним сметњама. Педагогија, LXII, 1, 70–79.

Florian, L., & Rouse, M., (2009). The inclusive practice project in Scotland: Teacher education for inclusive education, Teaching and Teacher Education 25(4), 594–601.

Ханак, Н, Тодоровић, Т. (2003). Другачији међу вршњацима?! Ставови васпитача и учитеља у Панчеву према укључивању деце са сметњама у развоју у редовне групе вртића и школа. Панчево: „ВеликиМали“. Преузето 2. априла 2011. године. Доступно на: http://www.velikimali.org/doc/DrugacijiMedjuVrsnjacima.pdf

Интернет извори

Висока школа струковних студија за образовање васпитача „Михаило Палов” у Вршцу. Информатор. Преузето 1. 11. 2014. са (http://www.uskolavrsac.in.rs/informator/)

Висока школа струковних студија за образовање васпитача у Новом Саду, књига предмета. Преузето 1. 11. 2014. са http://www.vasitacns.edu.rs/index.php?option=com_content&view=article&id=142&Itemid=151

Висока школа струковних студија за образовање васпитача у Кикинди. Преузето 1. 11. 2014. са http://www.vaspitacka.edu.rs/pages/osnovne_strukovne

Водич за унапређивање инклузивне образовне праксе (2007). Преузето 2. 12. 2013. са http://www.seeeducoop.net/education_in/pdf/Vodic%20za%20unapredjivanje%20inkluzivne%20obrazovne%20prakse.pdf Закон о основама система васпитања и образовања Републике Србије (2009). Преузето 2. 12. 2013. са http://www.paragraf.rs/propisi/zakon_o_osnovama_sistema_obrazovanja_i_vaspitanja.html

Закон о основама система образовања и васпитања (2013). Преузето 2. 12. 2013. са http://www.mpn.gov.rs/propisi/zakoni/obrazovanje-ivaspitanje/504-zakon-o-osnovama-sistema-obrazovanja

Каталог програма сталног стручног усавршавања наставника, васпитача, стручних сарадника и директора за школску 2010/11. Завод за унапређивање образовања и васпитања. Република Србија, Београд, 2011. Преузето 20. 11. 2013. са http://www.zuov.gov.rs/novisajt2012/dokumenta/arhiva%20kataloga/katalog20102011.pdf

Каталог програма сталног стручног усавршавања наставника, васпитача, стручних сарадника и директора за школску 2011/12. Завод за унапређивање образовања и васпитања. Република Србија, Београд, 2012. Преузето 20. 11. 2013. са http://www.zuov.gov.rs/katalog2012/

Каталог програма сталног стручног усавршавања наставника, васпитача, стручних сарадника и директора за школску 2012/13 и 2013/14 . Завод за унапређивање образовања и васпитања. Република Србија, Београд, 2012. Преузето 20. 11. 2013. са http://katalog.zuov.rs/Default.aspx

Каталог програма сталног стручног усавршавања наставника, васпитача, стручних сарадника и директора за школску 2014/15 и 2015/16. Завод за унапређивање образовања и васпитања. Република Србија, Београд, 2014 Преузето 1. 11. 2014. са http://katalog2015.zuov.rs/Default.aspx?oblast=23#kompetencije

Национални извештај за Србију (2009). Преузето 25. 10. 2013. са http://www.etf.europa.eu/pubmgmt.nsf/%28getAttachment%29/1E4367C497EB5C4CC12577310035AFB2/$File/NOTE85VDGF.pdf

Правилник о стручном усавршавању наставника (2005). Преузето 2. 12. 2013. са http://www.rcnis.edu.rs/Za%20download/Pravilnik%20o%20stalnom%20str ucnom%20usavrs..pdf

CETI (2006): Inkluzivno obrazovanje u Srbiji, CETI–Centar za evaluaciju, testiranje i istraživanje. Преузето 20. 11. 2013. са http://www.inkluzija.org/biblioteka/Vodic-za-unapredjivanje-inkluzivneobrazovne-prakse.pdf

##submission.downloads##

Objavljeno

2023-03-05

Broj časopisa

Sekcija

Articles