CHILDREN'S MUSIC DANCE IN TEACHING OF MUSIC CULTURE

Authors

  • Jelena M. Milićević Trakilović Музичка школа „Стеван Стојановић Мокрањац” у Бијељини
  • Mladen M. Trakilović Музичка школа „Стеван Стојановић Мокрањац” у Бијељини
  • Desanka S. Trakilović Педагошки факултет у Бијељини, Универзитета у Источном Сарајеву

DOI:

https://doi.org/10.7251/NSK1801145M

Keywords:

music dance, musical ability, folk song, class teaching

Abstract

The paper considers the representation and using music dances in the framework of educational work in the teaching of music culture. The aim is to point out the importance of music dance in the development of musical skills in children of early school age. The paper presents the results of a survey conducted in 2016 in the area of the City of Bijeljina. Measurement included 200 respondents (100 boys and 100 girls). The goal is to determine the level and precision of the performance of music dances at girls and boys of the fourth grade of elementary school. The importance of music dances in the development of musical skills in classroom education is emphasized. The obtained results show that there are statistically significant differences in the demonstrated ability to perform music dances among the respondents of the younger school age, in relation to gender. On the basis of the result of the X2 test, it is noted that there are differences in the demonstrated ability to perform a musical dance, in relation to gender.

References

Vasiljević, Z. (1999). Teorija ritma. Beograd: Univerzitet umetnosti. Vasiljević, Z.( 2000). Metodika muzičke pismenosti. Beograd: Akademija.

Ђурковић-Пантелић, M. (1998). Методика музичког васпитања деце предшколског узраста. Шабац: Виша школа за образовање васпитача.

Каменов, Е. (1996). Васпитно-образовни рад у дечјем вртићу – општа методика. Нови Сад: Драгон.

Милићевић Тракиловић, Ј., Тракиловић, Д. (2016). Ефекти примјене народне пјесме и игре у разредној настави, Традиционално и савремено у уметности и образовању. Зборнику са првог међународног научног скупа. Косовска Митровица: Факултет уметности.

Мирковић Радош, К. (1996). Психологија музике. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Павловић, Б., Милићевић Тракиловић, Ј. (2013). Неговање и значај трдиционалних народних игара са певањем у настави музичке културе. Узданица, 10 (1), Јагодина: Факултет педагошких наука, 209–214.

Павловић, Б., Тракиловић, Д. (2014). Народна музичка традиција северног Косова у функцији наставе музичке културе у основној школи, Узданица, 11(1). Јагодина: Факултет педагошких наука, 130–135.

Милићевић Тракиловић, Ј., Тракиловић, Д. (2017). Музичка култура са методиком. Бијељина: Педагошки факултет.

Тракиловић, Д. (1998). Музичка култура са методиком у разредној настави. Бијељина: Учитељски факултет.

Цицовић Сарајлић, Д., Павловић, Б. (2014). Текстови савремених српских пјесника у основношколској настави музичке културе. Зборнику радова са научног скупа. Јагодина: Факултет педагошких наука Универзитета у Крагујевцу.

Downloads

Published

2018-06-30

How to Cite

Milićević Trakilović, J. M., M. Trakilović, M., & S. Trakilović, D. (2018). CHILDREN’S MUSIC DANCE IN TEACHING OF MUSIC CULTURE. Nova škola, 13(1), 145–152. https://doi.org/10.7251/NSK1801145M