MUSIC FORMS IN SECONDARY MUSIC SCHOOL EDUCATION OF THE REPUBLIC OF SRPSKA: REVISION OF COURSE CONTENT

Authors

  • Gordana Grujić Академија умјетности Универзитета у Бањој Луци Студијски програм музичке умјетности

DOI:

https://doi.org/10.7251/NSK2116007G

Keywords:

Мusic forms, Curriculum, Secondary Music School (SMS)

Abstract

The Curriculum of Secondary Music School (SMS) in the Republic of Srpska is based on the balance of application od theoretical and practical knowledge. In order to master the quality interpretation of musical works and the process of their creation, it is necessary for students to analytically consider certain aspects of a musical work. With a long-term insight into the knowledge that students bring from SMS, we may state with certainty the presence of incorrectly “implanted” thought process when trying to record certain formal processes (operations)To improve the teaching process in the subject Musical Forms in SMS, we must see what students should master in the final learning outcomes. This paper provides an analysis of the current state of the curriculum for SMS in the Republic of Srpska in the subject Music Forms, and a comparison with curricula in neighbouring countries (the Republic of Serbia, the Republic of Croatia and FBiH-Sarajevo Canton), as well as the current state and compliance of textbooks that accompany the teaching process.

References

Grujić, G. (2015). Program predmeta Muzički oblici i njegova realizacija na nastavi u srednjim muzičkim školama. U: Marinković, S. (ured.). Tradicija kao inspiracija, Zbornik radova sa naučnog skupa Vlado S. Milošević. Banja Luka: Akademija umjetnosti Univerziteta u Banjoj Luci i Muzikološko društvo Republike Srpske, 626–632.

Živković, M. (1979). Metodika teorijske nastave (skripta). Beograd: Umetnička akademija.

Zatkalik, M. i Stambolić, O. (2005). Rečenica u tonalnoj instrumentalnoj muzici. Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.

Mихајловић, M. (1998). Музички облици за средње музичке школе. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Peričić, V. i Skovran, D. (1973). Nauka o muzičkim oblicima. Beograd: Umetnička akademija.

Petrović, T. (1992). Glazbeni oblici. Zagreb: vlastita naklada.

Planovi (2008). Nastavni planovi i programi za srednje glazbene i plesne škole. Ministarstvo znanosti obrazovanja i športa Republike Hrvatske. http:// public.mzos.hr. 12.03.2014.

Планови (2008). Планови и програми за средњу музичку школу. Републички педагошки завод Републике Српске. www.rpz-rs.org. 12.03.2014.

Планови (2014). Наставни планови и програми за подручје рада култура, уметност и јавно информисање. Завод за унапређивање образовања и васпитања, Република Србија. www.zuov.gov.rs 24.08.2017.

Planovi (2016). Nastavni plan i program–Srednjа umjetnička muzička škola i Srednja umjetnička baletska škola. Ministarstvo za obrazovanje, nauku i mlade Kantona Sarajevo, Bosna i Hercegovina. https://mon.ks.gov.ba 15.07.2017.

Rojko, P. (2004). Metodika glazbene nastave, praksa I dio. Zagreb: ITG.

Штака, Б. (2015). Музички облици, за 2. разред средње музичке школе. Источно Ново Сарајево: Завод за уџбенике и наставна средства.

Downloads

Published

2021-12-31

How to Cite

Grujić, G. (2021). MUSIC FORMS IN SECONDARY MUSIC SCHOOL EDUCATION OF THE REPUBLIC OF SRPSKA: REVISION OF COURSE CONTENT. Nova škola, 16(1), 7–22. https://doi.org/10.7251/NSK2116007G