INFORMATION TECHNOLOGIES IN THE VOCATIONAL DEVELOPMENT AND SELF-EDUCATION OF TEACHERS

Authors

  • Žarko M. Arbinja Соколац

Keywords:

information technology, vocational development, self-education

Abstract

This thesis is based on the results of a research into the application of information technologies in the vocational development and self-education of elementary school teachers. The goal of the research was to examine the use of information technologies in the process of vocational development and self-education, as well as to see whether there is a difference in the application of these technologies for the said purposes within the framework of certain social status characteristics of teachers. The author developed his own instruments, based on which he collected data through a voluntary poll of randomly selected samples. The collected data was then processed using statistical methods, in accordance with the standards of their application. The results have shown that teachers sometimes use information technologies for the said purposes. Furthermore, they have shown that, within certain examined social status characteristics, there exist statistically significant differences in the use of the aforementioned technologies in a given educational context.

References

Alibabić, Š. (1994). Funkcionalna pismenost i samoobrazovanje. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta u Beogradu.

Borozan, Đ., Marković, R. (2010). Cjeloživotno obrazovanje nastavnika: U rascjepu između stvarnosti i svijesti o važnosti. Ekonomski vjesnik, (I), 28– 43.

Burbules, N. (2011). Technology Use and Abouse. Преузето са http://technologyuse-and-abuse.wikispaces.com/1.+introduction.

Vijeće ministara Bosne i Hercegovine. (juni, 2008). Strateški pravci razvoja obrazovanja u Bosni i Hercegovini sa Planom implementacije 2008-2015. Službeni glasnik BiH br. 14/08.

Влајковац, С. (2010). Иновативни модели наставе и њихова примјена у настави ученика млађих разреда основне школе. Преузето са http://www.sao.org.rs/documents/2012/Skup_u_Uzicu/31%20R%20I%20SNEZANA%20VLAJKOVAC.pdf.

Дмитровић, П. (2009). Школа у свјетлу потреба за доживотним образовањем, у односу на младе и одрасле. У Зборнику радова са научног скупа ,,Будућа школа”, (стр. 696–709). Београд: Српска академија образовања. Evropska komisija. (2000). Memorandum o cjeloživotnom učenju. Brisel, 30. 10. 2000. SEC (2000) 1832. Преузето са file:///C:/Documents%20and%20Settings/ser31/My%20Documents/Downlo ads/21-100.pf

Evropska komisija. (2013). Otvaranje obrazovanja inovativnom podučavanju i učenju pomoću novih tehnologija i otvorenih obrazovnih resursa. Brisel: Autor. Преузето са eur-lex.europa.eu/legal-content/HR/TXT/?uri=CELEX :52013DC0654.

Zgaga, P. (2006). Obrazovanje nastavnika u zemlјama jugoistočne Evrope – trenutno stanje i pogled u budućnost. Преузето са http://www.seeeducop.net/education_in/pdf/workshop/tesee/dokumenti/RegionalPrijevodHr v.pdf.

Јоргић, Д. (2013). Управљање информацијама и образовање у друштву које учи. Преузето са drazenkojorgic.com/wp-content/Uploads/2013/11/Naucnirad_36.pdf .

Каранац, Р., Папић Ж., и Вуловић, Р. (2013). INSET приступ унапређивању професионалног деловања наставника за примену ИТ, смернице за унапређивање улоге информационо-комуникационих технологија у образовању. Београд: Национални просветни савет Републике Србије.

Kulić, R., Despotović, M. (2010). Uvod u andragogiju. Beograd: Svet knjige.

Latinović, V. (2012, 23. мај). 75 posto osječkih nastavnika ne želi na stručno usavršavanje. Glas Slavonije. Преузето са www.glasslavonije.hr/167636/3/75-posto--osječkih-nastavnika-ne-zeli--na-strucnousavrsavanje?fb_comment_id=10151115372640116_22503975#f18145779ѕ .

Mandić, D. (2003). Didaktičko-informatičke inovacije u školi. Srpsko Sarajevо: Filozofski fakultet.

Марковић, Ј. (2013). Утицај примене мултимедијалних садржаја у формалном образовном процесу. Мастер рад, Ниш, Филозофски факултет, Департман за новинарство.

Milenković, J. (2012). Informacione tehnologije u nastavi u Srbiji i Danskojkomparativna analiza. Univerzitet u Beogradu, Matematički fakultet.

Национални просветни савез Републике Србије. (2013). Употреба информационо-комуникационих технологија у настави. Преузетo са www.tvojstav.com/results/X1nUydlxVmk11zr8W7rz.

Centar za politike i upravlјanje. (2010). Osnovno obrazovanje u Bosni i Hercegovini – kvalitet, kreativnost i inovativnost?, 2010 [Званични подаци]. Преузето са www.cpu.org.ba/media/8348/CPU-Osnovnoobrazovanje-u-Bosni-i-Hercegovini-kvalitet-kreativnost-inovativnost.pdf.

Downloads

Published

2023-03-05

How to Cite

M. Arbinja, Žarko. (2023). INFORMATION TECHNOLOGIES IN THE VOCATIONAL DEVELOPMENT AND SELF-EDUCATION OF TEACHERS. Nova škola, 10(2), 53–67. Retrieved from http://novaskola.pfb.ues.rs.ba/index.php/ns/article/view/127