THE IMPORTANCE OF EDUCATION FOR THE INTEGRATION OF MIGRANTS IN THE REPUBLIC OF SERBIA AS A WELFARE STATE

Authors

  • Невена Нешић Институт за српску културу Приштина - Лепосавић Author

DOI:

https://doi.org/10.7251/NSK2419089N

Keywords:

migrants, integration, right to education, welfare state, multiculturalism

Abstract

Integration is an essential component of migration policy in the event of an influx of large numbers of migrants of different cultures. Education is recognized as a key contributing to the development of the personal capacities of migrants, while at the same time representing an instrument for improving their social position. The subject of the paper is the right to education of migrants in Serbia, which as a welfare state, strives to guarantee an adequate standard of living for all citizens. We learn about the characteristics of the realization of the right to education of migrants by analyzing the content of the normative acts on the basis of which this right is guaranteed, as well as statistical reports and results of qualitative research related to the practical challenges of migrant children’s access to education. It can be concluded that adequate analysis requires an integrative approach of quantitative and qualitative data, and especially the inclusion of the perspectives of all actors engaged in the education of migrant children. The analysis recognizes the importance of multisectoral, international and local cooperation and, in general, support from the non-governmental sector at all levels, and points to the necessity of an approach based on trauma and cultural competencies, in order to improve access to this right and thereby contribute to the maintenance of social well-being, democratic society and multiculturalism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

APC/CZA (Asylum Protection Center/Centar za zaštitu i pomoć tražiocima azila). (2018). Migracije i obrazovanje – Izazovi integracije dece migranata/azilanata u obrazovni sistem u Republici Srbiji. Dostupno na: https://shorturl.at/zTQtZ. Pristupljeno 17. 7. 2024.

Babić, J., & Volarević, S. (2018). Migracijski izazovi, lokalne politike i učešće građana. Grupa 484.

Babović, M. (2010). Izazovi nove socijalne politike. Socijalna uključenost u EU i Srbiji, SeConS, 5.

Babović, M., & Vuković, D. (2022). U lavirintu siromaštva i socijalne isključenosti: socijalna politika i država blagostanja u Srbiji. Beograd: SeCons – Grupa za razvojnu inicijativu.

Binhas, A., Sinai, R., & Rockoff, Y. (2012). Alatke za rad za integraciju migranata u Srbiji. Međunarodna organizacija za migracije.

Čekerevac, A., Perišić, N., & Tanasijević, J. (2018). Social services for migrants: The case of Serbia. HKJU-CCPA, 18(1), 101–125.

EU. (2023). Podrška Evropske Unije upravljanju migracijama u Republici Srbiji. Dostupno na: https://shorturl.at/JG6Be. Pristupljeno 19. 7. 2024.

European Social Charter Turin. (1961, October 18). The Council of Europe.

Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration. (2019, January 11). IOM, A/RES/73/195.

Global Migration Group. (2008). International Migration and Human Rights - Challenges and Opportunities on the Threshold of the 60th Anniversary of the Universal Declaration of Human Rights.

Kozma, R. (2019). Obrazovanje dece migranata u Srbiji (osnovnoškolsko obrazovanje). Grupa 484.

Krasić, B. (2019).Globalni kompakt o sigurnim uređenim i regularnim migracijama. Beogradski centar za ljudska prava, Beograd.

Ktistakis, J. (2016). Zaštita migranata prema Evropskoj konvenciji za zaštitu ljudskih prava i Evropskoj socijalnoj povelji. Savet Evrope, Novi Beograd.

Milenković, D. (2012). Položaj i uloga javne uprave u savremenoj državi i sistemu podele vlasti. Univerzitet u Beogradu: Fakultet političkih nauka.

Milojević, S. (2019). Pristup migranata pravu na obrazovanje u Republici Srbiji. Beograd.

Milosavljević, I. R. (2012). Demokratija kao pokretač evropske integracije. Univerzitet u Beogradu - Fakultet političkih nauka.

Ministarstvo prosvete. (2022). Obrazovanje učenika migranata, tražilaca azila i izbeglica. Odsek za ljudska i manjinska prava u obrazovanju. Dostupno na: https://shorturl.at/Ko8CD. Pristupljeno 21. 7. 2024.

Ministarstvo prosvete. (2022a). Priručnik za škole u realizaciji stručnog uputstva za uključivanje učenika izbeglica/tražilaca azila u sistem obrazovanja i vaspitanja.

Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije. (2021). Strategija razvoja obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji do 2030. godine.

Nedović, S., & Pečujlić, M. (2005). Država blagostanja: ideje i politika. Centar za unapređivanje pravnih studija.

Nešić, N. (2023). Poverenje mladih u penzijski sistem u Srbiji. Gerontologija, 51(1), 41–79. Dostupno na: https://shorturl.at/SXshx. Pristupljeno 24. 7. 2024.

Nešić, N., & Marković, A. (2024). Lični i porodični faktori kao prediktori etnocentrizma i rasizma kod pojedinaca. Baština, 34(64), 205–219.

Dostupno na: https://doi.org/10.5937/bastina34-53965. Pristupljeno 3. 2. 2025.

Perišić, N. (2008). Socijalna država–evolucija jedne ideje. Sociologija, 50(2), 207–224.

Perišić, N. (2009). Vrednosni aspekti klasifikacija socijalnih država. Socijalna misao, 4.

Perišić, N., Žegarac, N., Burgund-Isakov, A., Lončarević, K., & Marković, V. (2021). Zaštita dece u migracijama–praksa centrirana ka detetu. Univerzitet u Beogradu: Fakultet političkih nauka.

Puljiz, V. (2000). Socijalna država, decentralizacija, socijalna pomoć. Hrvatska i komparativna javna uprava: časopis za teoriju i praksu javne uprave, 2(2), 189–221.

Save the Children. (2018). Sigurno i podržavajuće osnovnoškolsko okruženje za učenike izbeglice/tražioce azila. Dostupno na: https://bitly.ws/3aV6H. Pristupljeno 24. 7. 2024.

Sen, A., & Nusbaum, M. K. (2020). Blagostanje, razvoj i društvena pravda: uvod u pristup zasnovan na sposobnostima. Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju.

Simić, N., & Vranješević, J. (2019). Refugee Children in Formal Education in Serbia–Multi-Perspective Views on Challenges and Good Practices. In Muslim Minorities and the Refugee Crisis in Europe (pp. 135–148).

Simić, N., Vukčević Marković, M., & Gašić, J. (2016). Education of Refugee Children–Challenges and Solutions. Contemporary migrations and social development – an interdisciplinary perspective. University of Belgrade: Faculty of Philosophy.

Stručno uputstvo za uključivanje učenika izbeglica/tražilaca azila u sistem vaspitanja i obrazovanja. (2017). Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja RS, br. 601-00-00042/2017-18.

The Alliance. (2019). Minimum Standards for Child Protection in Humanitarian Action (CPMS). Humanitarian Standards Partnership.

UNICEF. (2018). Serbia - Migrant and Refugees: Response Concept of the Education of migrant/refugee children.

UNICEF, UNHCR, & IOM. (2018). Access to education for refugee and migrant children in Europe.

Uredba o ratifikaciji konvencije o statusu izbeglica sa završnim aktom konferencije opunomoćenika ujedinjenih nacija o statusu izbeglica. (1960). Sl. list FNRJ – Međunarodni ugovori i drugi sporazumi, br. 7/60.

Ustav Republike Srbije. (2006). Službeni glasnik, RS br. 98/2006.

Vukčević Marković, M., Bobić, A., & Bjekić, J. (2019). Psychological wellbeing of refugees and asylum seekers in Serbia: 2019 research report.

Zakon o azilu i privremenoj zaštiti. (2018). Službeni glasnik, RS br. 24/2018.

Zakon o azilu. (2008). Službeni glasnik, RS 2008.

Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja. (2020). Službeni glasnik RS, br. 88/2017, 27/2018 - dr. zakon, 10/2019, 27/2018 - dr. zakon i 6/2020.

Zakon o potvrđivanju revidirane evropske socijalne povelje. (2009). Službeni glasnik RS – međunarodni ugovori, broj 42/09.

Zakon o ratifikaciji evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda. (2015). Službeni list SCG – Međunarodni ugovori, br. 9/2003, 5/2005 i 7/2005 - ispr. i Službeni glasnik RS – Međunarodni ugovori, br. 12/2010 i 10/2015.

Zakon o ratifikaciji konvencije Ujedinjenih nacija o pravima deteta. (1997). Službeni list SFRJ – Međunarodni ugovori, br. 15/90 i Službeni list SRJ – Međunarodni ugovori, br. 4/96 i 2/97.

Zakon o ratifikaciji međunarodnog pakta o ekonomskim, socijalnim i kulturnim pravima. (1971). Službeni list, SFRJ br. 7/71.

Zakon o strancima. (2023). Službeni glasnik RS, br. 24/2018, 31/2019 i 62/2023.

Zakon o upravljanju migracijama. (2012). Službeni glasnik RS, br. 107/2012.

Žegarac, N. (2016). Kulturne kompetencije stručnih radnika u socijalnoj zaštiti. U Vodič za kulturno-kompetentnu praksu u socijalnoj zaštiti. Novi Sad: Pokrajinski zavod za socijalnu zaštitu.

Downloads

Published

2024-12-30

How to Cite

Нешић, Н. (2024). THE IMPORTANCE OF EDUCATION FOR THE INTEGRATION OF MIGRANTS IN THE REPUBLIC OF SERBIA AS A WELFARE STATE. Nova škola, 19(1), 89-114. https://doi.org/10.7251/NSK2419089N

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.